Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1965 ggr
lekandur
2015-08-10 16:48

Åldersrasism!

Jag är så FRUKTANSVÄRT trött på åldersrasismen man får utstå VARJE dag!

Jag kan ju verkligen inte vara ensam om det här?

Jag jobbar i butik och det är MINST en gång om dagen som jag blir förminskad av kunder, främst äldre människor. både män och kvinnor.

Det kan vara allt från "lilla gumman" till att bli kallad snorunge eller få ett hånleende rätt i ansiktet för jag som är yngst på jobbet kan ju absolut INTE ha någon kunskap eller så?!

Har någon annan någon erfarenhet eller upplevelse som hen vill dela med sig av?

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
Haku
2015-08-10 16:54
#1

Japp, det finns både äldre och yngre som blir utsatt för kränkningar pga sin ålder, jag som är 20+ har upplevt att vissa äldre ser ner lite på mig och tror dem vet mer. Finns även äldre som blir hånade för sin ålder av yngre.

tråkigt när folk dömer, dem är oftast inte bättre själva.

Scorpio97
2015-08-10 16:56
#2

Du menar nog åldersdiskriminering, inte åldersrasism..?

Jag har inte märkt av det faktiskt. Har dock inte haft ett jobb där man har kunder, vilket säkert påverkar. I butik verkar det som att man får stå ut med en hel del.
Enda sommarjobbet jag har haft var i sommar, och då var jag på lönekontoret. Jag blev snarare förvånad över hur mycket dom litade och respekterade mig från första dagen. Annars har jag bara jobbat med reklamutdelning, och där har man väldigt liten kontakt med människor. 

Sen har det väl hänt någon enstaka gång att folk antar att jag inte vet något för att jag är yngre, men jag brukar kunna överbevisa det. Jag ser det mer som en utmaning än en förolämpning.


//Jessie

lekandur
2015-08-10 17:11
#3

#1 Ja det är ju tyvärr så att det går åt båda hållen. 
Jag har inte någon äldre i min närhet som blivit utsatt för det utan det är bara min egna erfarenhet jag går på.

#2 Jo, jag menar åldersrasism det är främst ett begrepp mot de äldre men vi yngre blir också utsatta!
Ja vad skönt för dig att du inte blivit utsatt för det på samma plan som jag. 
Första veckorna blev det som en morot att motbevisa dom MEN efter drygt 1,5 år så rann bägaren över när en äldre dam tyckte att hon hade rätt att ifrågasätta mitt utseende och sa öppet tydligt att jag var äcklig med en piercing i näsan till min kollega rakt över huvudet på mig. Hon tyckte att hon hade rätt att yttra sig så och tyckte att jag blev otrevlig när jag ifrågasatte hennes varför hon tror sig kunna få trycka ner mig och kalla mig äcklig på MIN arbetsplats. eller "lilla vän"som hon kallade mig med ett hånleende 😡

Where you invest your love
you invest your life 

Haku
2015-08-10 17:20
#4

#3 det är inte ok det hon sa till dig, du sa till henne va? :O

vallhund
2015-08-10 17:40
#5

Beror ju på vad man har för arbete.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Haku
2015-08-10 17:44
#6

#5 det sker inte bara på arbeten. jag har vart med om det bara genom att vara ute på stan

Annons:
lekandur
2015-08-10 17:46
#7

#4 Ja jag sa åt henne att det var otrevligt och hon försvarade sig med att "lilla vän det är ju äckligt när det går igenom huden" Varpå jag svarade att det är precis lika äckligt som ett hål i örat men det har ju ingen problem med. 

En annan gång skulle jag till jobbet. Det blåste kallt och jag var ensam vid busshållplatsen och stod och rökte. När jag ser att det kommer en äldre kvinna så gick jag bort och stog 5m ifrån i den kalla blåsten då man inte för röka i busskurer.

Hon stod och muttrade och viftade i luften som om jag stod och blåste henne i ansiktet så jag flyttar mig ytterligare 5m bort sen gick det 5 minuter och hon började argt ifrågasätta ifall jag jobbar inom vården. För om jag gjorde det skulle jag minsann veta vilka konsekvenser rökning ger. Sekunden efter försöker hon trycka ner mig att jag troligtvis inte ens har ålden inne för att röka återigen "lilla du" och att jag inte har en aning om livet. 

Jag svarade att jag inte jobbat inom vården men att jag faktiskt vet att det är dåligt med rökning och att min mamma har KOL så tro det eller ej så är jag inte helt bakom flötet.

Where you invest your love
you invest your life 

Nelley
2015-08-10 18:47
#8

Vet du vad rasism är…? Sist jag kolla så var ungdomar ingen folkgrupp…

lekandur
2015-08-10 18:53
#9

Ja det vet jag. Googla får du se att det är ett riktigt begrepp :)

länk länk länk

Where you invest your love
you invest your life 

Nelley
2015-08-10 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Måste säja att det är ett riktigt olämpligt begrepp, ta och flytta in i 2000-talet vettja… och pst synonomer.se håller med.

smellcaramell
2015-08-10 19:11
#11

har säkert blivit utsatt men reagerar inte på sånt, tycker inte det är värt att fokusera på såna småsaker, däremot blivit utskälld för att jag inte hittat en väldigt ovanlig vara när jag jobbade min första dag i butik trots att jag var trevlig, sånt tycker jag är värre.

lekandur
2015-08-10 19:40
#12

#10 off topic, men om du nu tycker att det är olämpligt så får du tycka det läs ålderism om du stör dig allt för mycket på mitt ordval :) Jag och många med mig säger åldersrasism och det är okej.
Det här är inte en tråd som handlar om ifall man tycker det räknas som rasism eller inte. Det är en tråd som handlar om oss som har blivit utsatta för just detta.

#11 Ja, det är en klassiker. Jobbar inom Jysk och vi har verkligen ALLT och lite till. Så kom det in en äldre, idealet för "tjurgubbe" farbror som skulle köpa tygnäsdukar. Vilket jag aldrig sett att vi hade i butiken och frågar mig vart vi har dom. Jag är vanligtvis inte vid badartiklarna (där dom ligger) så jag sa att vi kunde leta tillsammans. Det tänkte han minsann  inte göra. Jävlar vad dålig service det var att han skulle få gå och leta själv. Jag frågade en kollega som sa att dem skulle ligga på ett ställe, men där låg dem inte. Varpå jag får höra att jag är riktigt dålig expedit, jag har ju knappt slutat gå i blöjan så det var ju inte ens värt att fråga mig från början tyckte han. Jag sväljer och går till min dator för att kolla spacet på vart dom flyttats. Och han slänger kommentar efter kommentar att han skulle lärt sig hela butiken på en halv dag. Jag kontrar med att vi har över 20 000 varor i butiken. Och han svarar att är man inte dum så går det jätte enkelt. Jag surnar till ordentligt och fräser ifrån och säger att han kan gå ut ur butiken och komma tillbaka när han blivit trevligare för personangrepp är inte okej. Just då kommer min  kollega, en kvinna och frågar vad det är och då svarar farbrorn att jäntan, Knycker huvudet åt mig, har problem att hitta några simpla näsdukar. Då säger min kollega "Då får vi leta tillsammans" Och DÅ gick det jättebra att leta. Men när JAG,som har försökt vara trevlig mot honom och förklarat att jag inte jobbat så länge (1 månad) och då inte ens på den avdelningen, sa att vi skulle leta nej det gick ju absolut inte med mig.

Where you invest your love
you invest your life 

Whippet
2015-08-10 23:08
#13

#10 Seriöst vem bryr sig om rubriken?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Hogwarts
2015-08-11 00:31
#14

Med tanke på att du använder ordet "åldersrasism" så är det ganska förståeligt att dom tycker du är omogen

Hoseok
2015-08-11 00:31
#15

#13 Uppenbarligen ganska många eftersom så många gillat kommenterarna som handlade om den. 😉

vallhund
2015-08-11 00:46
#16

Skulle tippa på att det snarare handlar om din attityd o än om din ålder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Em_
2015-08-11 01:27
#17

Jag har blivit kallad "lilla flickan" fastän jag är över 25. Det är bara att le sött och dränka de i kompetens. Den siste idioten är inte född, och som anställd väljer man inte vem man servar.


Whippet
2015-08-11 01:30
#18

#17 prova att rynka pannan istället ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Fridaaaa
2015-08-11 09:16
#19

Jag har blivit kallad "lilla vännen" "lilla flicka" "Du kan inte vara en dag över si eller så ålder, tror inte du kan vara 24".
Nej anser inte att man säger så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lekandur
2015-08-11 15:27
#20

#16 Min attityd är det inget fel på ;)

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
[134643]
2015-08-11 16:27
#21

#12 Jobbar du inom serviceyrket så är det faktiskt ditt jobb att ALLTID vara trevlig, oavsett. Jag har själv varit med om människor som bara måste dela med sig om hur fel man har, och då är det bara att le och be om ursäkt. Jag har själv blivit extremt frustrerad, som en gång var det en dam som knappt hann andas mellan meningarna hon kastade efter mig, men då är det bara att fortsätta le och vara trevlig. Det slutade med att hon tystnade och jag fick be om ursäkt för att det jag hade sagt hade missförstått. Som sagt är det ditt jobb. När kunden går ur affären ska den känna sig hörd, förstådd och nöjd, oavsett om du har tagit åt dig eller inte. Tjuriga människor kommer det alltid finnas, det gäller att släppa sin stolthet och vara till lags ändå! Jag vet hur jobbigt det är när någon ser ner på en pga sin ålder, det är extremt frustrerande, jag håller verkligen med om det, men att surna till och snäsa ifrån när du faktiskt jobbar inom är serviceyrke är inte helt okej i min värld och det visar ju lite på den omogenheten som kunderna märker av. Vad du gör på din fritid däremot är helt upp till dig, då är det okej att be någon att gå och komma tillbaka när de är trevligare eller fräsa ifrån eller vad du nu vill göra :)

[Tuulikki]
2015-08-11 17:15
#22

#21 I agree

lekandur
2015-08-11 20:12
#23

#21 där har du fel på en punkt. :)
Mitt jobb är att serva och hjälpa de som behöver hjälp.
Det är ALDRIG okej för en kund att gå till personangrepp och DU har rätt att säga ifrån. Jag vet inte hur det är på andra arbetsplatser men på de två ställena jag jobbat på så har jag som anställd ingen skyldighet att ta emot skit när det är på ett personligt plan oavsett om jag jobbar inom serviceyrket eller inte. Då har jag som anställd rätt att be kunden gå ut ur butiken och komma tillbaka när dom lugnat ner sig. Har haft ett ex antal sånna kunder och vid ett tillfälle fick jag så mycket skit så min chef gick in och bad kunden att antingen bli trevlig eller gå ut ur butiken för att lugna ner sig och det var då hon berättade för mig att jag har rätt att göra likadant som hon precis gjort om de går på personangrepp :)
Är dom otrevliga eller dryga överlag och inte på ett personligt plan så kan jag ta det med en klackspark. Men då  är det alltid bäst att vara överdrivet trevlig då dem kunderna oftast vill ha tillbaka lite mothugg och det finns inget skönare att få in en otrevlig kund men man själv fortsatt vara trevlig och faktiskt vänt deras otrevlighet till en väldig tacksamhet och få ett "tack och ha en fortsatt trevlig dag" 👍

Jag kan ta ett till exempel när jag jobbade på visualiseringscentret C (det är ett digitalt science  center där man vi har en stor dom där vi visar film i 360 graders)
Mina uppgifter var att guida och visa filmer. Ibland vara kalasvärd och ha hand om drygt 15st barn i åldrarna 7-12år runt hela huset.
Det jag ska komma är att jag sagt till barnen att man måste vara tysta under filmen, då det är fler än dom i salen, innan vi gick in. Jag välkomnade de andra och under min presentation så sitter en pojke och förstör och de andra gästerna blir märkbart irriterade. Filmen startade och under inledningen av filmen smög jag fram till pojken som satt vid sidan och påminde honom att vi måste ju vara tysta så vi inte stör de andra ;)  Trevligt och pedagogiskt. Fick tumme upp av den stackars ensamma mamman som var "ansvarig" och inte kunde ha koll på alla 15 ungar.
 Inga problem där. Men det gick ett tag och pojken började fortsätta och han blev tillsagd av flera andra. Mitt under filmen gick jag fram för att återigen påminna lite snyggt att man måste ju vara tyst så alla kan höra vad de säger i filmen. Då vänder han sig om mot mig och säger att jag är en horunge och ska sluta säga åt honom och försvinna. Chockad som jag blev över att han använde sånna ord mot mig som taget ur luften. Jag frågade min chef om hjälp då han var i kontrollrummet och berättade vad pojken sagt.
Då gick han med långa steg. Stängde av filmen och sa i högtalarna att han inte tänker sätta på filmen fören pojken gått ut ur salen då det under inga omständigheter är acceptabelt att hans anställda blir behandlade så. Även här sa han att om jag blir kränkt eller liknande så får jag göra precis som han gjort för det är aldrig under några omständigheter acceptabelt.
Jag kan säga att det verkar som om att jag har haft väldigt bra chefer som står upp för sina anställda och faktiskt bryr sig om hur vi mår och inte bara ser pengar och siffror 👍 🙂

Och anledningen till att jag berättar om det jag varit med om är för det här är en sida för tonåringar som troligtvis ska ut i arbetslivet eller är i arbetslivet och tror att de inte har någon som helst rätt över sig själva och måste vara till lags för att de är i serviceyrket. Det är inte rätt någonstans att man som anställd (ung eller gammal) ska behöva ta emot så mycket skit från kunder bara för att någon idiot myntat "Kunden har alltid rätt" 🤮

Where you invest your love
you invest your life 

vallhund
2015-08-11 20:35
#24

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

panini
2015-08-11 20:37
#25

#21 Min syster jobbar som servitör/bartender och hon får be en kund att gå ut från restaurangen om denna beter sig olämpligt eller går till personangrepp. Hon ska inte behöva stå och le och ta emot att hon "är en jävla fitta" för att hon inte har växel och hålla med för att kunden ska vara nöjd. Hon själv, hennes kollegor eller vakterna får lov att säga ifrån eller ta ut en person om denne stör eller är allmänt otrevlig.

lekandur
2015-08-11 20:49
#26

#24 suck… det handlar inte om att "tyck synd om mig, buhu, alla är så elaka" jag är genuint intresserad av vad andra tycker och tänker om de här ämnerna.
 Och den här tråden är till för att få berätta sin upplevelse eller erfarenhet som är åldersrelaterat. Dom som blivit nertryckta för att de är unga (i det här fallet eftersom det är tonåringar.ifokus)
I jobb.ifokus är det generellt. Vart går gränsen? Vad tycker du att du har rätt att säga till en expedit och förväntas få tillbaka endast lyckönskningar? Sånna frågor vill jag ha svar på i den andra tråden. Den här tråden är till för att man ska få dela med sig! :)

Where you invest your love
you invest your life 

[Tilde]
2015-08-11 22:55
#27

Har jätteofta fått höra att man inte kan veta mycket om blablabla för man är så ung och inte har upplevt något än. Nej just det, jag har suttit instängd i ett mörkt rum och glott in i en vägg i snart 24 år. xD

Annons:
ks172
2015-08-11 23:11
#28

Jag jobbar i en matbutik och detta har hänt mig många gånger. Jag sitter mest i kassan men när jag är väl ute på ''golvet'' ute i affärn och någon frågar mig nått och det har gått några sekunder så kollar de på min namn bricka ifall det står praktikant och sen mitt namn är inte svenskt så kan de tänka att jag är dålig på svenska. Det är typ men jag kan gå och fråga någon annan säger någon då. Jag har inte hunnit tänka eller något sen finns det andra typer, åh du är snygg, söt osv. kan jag få från gamla män och att de frågar mitt mobil nummer eller unga män addar mig på fb men mest gamla som är ute efter en. Kan t.o.m. få sms eller telefonsamtal och p.g.a. det har jag hemligt nummer =/ ännu jobbigare när någon frågar har du kille? Är du gift? creepy men jag försöker inte tänka på det ^^


Upp till toppen
Annons: