Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 1231 ggr
Nian97
8/11/15, 12:11 AM

Hål i öronen - ont?

Har sedan tidigare två par hål i öronen, "på rad" så att säga. Dessa var det dock 10+ år sedan jag tog, så jag minns inte hur det kändes. Funderar på att ta ytterligare ett par hål, så att det blir "tre i rad". De kommer sitta precis i kanten mellan skinnet/brosket eller vad man ska säga. Kalla mig löjlig, men ni som har hål där, gjorde det ont? Och sen, ungefär hur lång blir läkningstiden? Minns att mina första två par läkte på bara 2-3 veckor, men förstår ju att detta såklart kommer ta längre tid. 2-3 månader? Längre än då?

Annons:
Scorpio97
8/11/15, 12:16 AM
#1

Har inte tagit där själv (har bara "vanliga" hål i öronen), men vill tipsa om att gå till en riktig piercare och ta med kanyl. Inte med pistol alltså, du kan läsa lite om varför här: http://bodyart.ifokus.se/articles/4d7149d1b9cb46222705d995-att-pierca-med-pistol?articles-1


//Jessie

Honestyisdead
8/11/15, 12:17 AM
#2

Gå till en utbildad piercare i en studio så blir det bra. Absolut INTE ned "pistol " som del gör. Idag vet vi hur dåligt det är.

Nian97
8/11/15, 12:20 AM
#3

Tack för tipset #1 och #2. Men jag tror det där är lite överdrivet, har tagit båda två första paren med pistol (och det här var ändå 10+ år sedan!) utan att något som helst hände, så jag känner ingen oro för det. Dessutom finns det ingen piercare i närheten av mig.

Aleya
8/11/15, 12:24 AM
#4

ska du ta i brosket så tjänar du på att gå till en piercare än en som tar med pistol.
hade problem med båda mina som var gjorda i brosket. detta p g a att dom togs med pistol.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nian97
8/11/15, 12:27 AM
#5

#4 Alltså jag tror inte det blir precis i brosket. Utan "på kanten" mellan hud och brosk. Kan inte förklara bättre…

Scorpio97
8/11/15, 12:27 AM
#6

#3 Mina två är också tagna med pistol. Den högra är snett vilket gör det väldigt svårt att få i örhänge (inte ovanligt att det börjar blöda oavsett hur försiktig jag är). Blir dessutom var  och infekterat där regelbundet samtidigt som det vägrar läka helt så jag får göra om det. Du väljer såklart själv, men jag hade tyckt att det var ett litet pris att betala att åka en bit längre och göra hålet hos en piercare, jämfört med att ha ett hål i ögat som krånglar resten av livet. Speciellt om du ska göra i brosket, som är känsligare och svårare att läka.


//Jessie

Annons:
IceTee
8/11/15, 12:33 AM
#7

#3 ser du dig inte för när du går över vägen heller? Bara för att det gick bra sist betyder inte det att man ska äventyra något. Det är fakta att hål tagna med pistol läker sämre. Jag tog med kanyl och ja, det gjorde ont. Jag är glad att jag inte gjorde det men pistol dock, då vette tusan om det vore läkt än, såhär mer än 3 år senare…

Medarbetare på Skor iFokus

isla
8/11/15, 12:33 AM
#8

Jag har tagit hål med pistol som barn (sju år om jag minns rätt), som 16-åring, som 21-åring och 25-åring. Jag har även tagit hål med kanyl, men det var i näsan. Som barn och tonåring var det inga problem och de tre hålen har jag kvar (de vanliga längst ner och ett ovanför) och alla de hålen är jättefina, men de två hål jag tog som 21-åring (ett på den sidan jag bara hade ett hål, ovanför det samt ett hål uppe i brosket), läkte aldrig och blev bara infekterade, så jag gav upp efter några månader. Jag gjorde om proceduren igen som 25-åring, men det var samma "skit" igen, det gick bara inte. Så idag har bara de tre hål jag gjorde som barn och tonåring och skulle jag göra om de andra hålen igen (vilket jag inte lär göra), då skulle jag aldrig göra med något annat än kanyl. Hålet i näsan, gjort med kanyl, hade jag inga större problem med, mer än att sambon inte gillade det, så när "ploppen" en kväll ramlade ur och försvann, så fick han mig att låta hålet växa igen igen.

Om det gjorde ont? Så in i… men det gick över ganska fort för att sedan komma tillbaka igen, men då i form av infektioner. :(

Nian97
8/11/15, 12:35 AM
#9

#6 Haha ok, jag ger mig. Jag får väl åka 5 mil, betala 500-1000 kr då osv. ;)
Tycker dock egentligen det är grymt onödigt, då jag vet att jag har väldigt bra läk-kött, och aldrig får infektioner, ens i andra situationer (t.ex. sår i stallet som jag inte ens tvättar). 😃 Men visst, visst. Jag får väl lägga 1000 kr på det och "få det rätt gjort"… 😐
Kan ju kanske vara kul att testa på något "nytt" också.

Nian97
8/11/15, 12:37 AM
#10

#7, jo det gör jag. Däremot vet jag att jag har väldigt bra läk-kött. Har fått stora sår i stallet jag inte ens brytt mig om att tvätta, som inte ens då har blivit infekterade. Så tycker, tbh, att det är att vara "lite överdrivet försiktig", men det är väl bara jag….

Aleya
8/11/15, 12:38 AM
#11

#5 betalade 98 för hålet. fick dock käka penicillin för över 300 kr. så så kul var det med det hålet. så säg inte att folk inte varnade dig innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nian97
8/11/15, 12:40 AM
#12

Ok, jag lägger ner den här diskussionen. Jag frågade inte efter huruvida jag skulle ta med nål eller pistol. Kanske skulle förtydligat det redan från början att jag inte var intresserad av såna åsikter. Case closed. Godnatt och hejdå.

isla
8/11/15, 12:42 AM
#13

#9 Helt ärligt, jag förstår hur du tänker, jag har också grymt bra läkkött. Har exempelvis blivit biten av hästar och fått stora sår som inte lämnat några permanenta ärr efter sig, och har en praktiskt taget ärrfri kropp bortsett från ett operationsärr. Det hjälpte dock inte för mig. Jag säger inte att det inte går bra för dig att ta med pistol, det är alltid en chanstagning och ibland går det bra, ibland inte, men chansen att få ett bra resultat är större med kanyl än med pistol och som med allt annat så får man ofta vad man betalar för (om än inte alltid).

Annons:
isla
8/11/15, 12:45 AM
#14

#12 Vi säger inte detta för att vara elaka mot dig, vi vill bara försöka hjälpa dig att inte begå samma misstag som många andra (inkl jag själv).

lollynonna
8/11/15, 11:28 AM
#15

Som svar på din fråga. Jag tyckte inte att det gjorde ett dugg ont. Du tjänar pengar på att gå till en piercare också. Jag tog 2 hål och det kostade 200 kr hos en utbildad piercare. Jag fick betala 500 kr för två hål tagna med pistol innan😛

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Honestyisdead
8/11/15, 11:32 AM
#16

#9 Du kan smittas med blodsjukdomar hur bra läkekött du än har. Det är den stora risken med pistol. Men om tex hepatit och HIV är ok för dig så kör på för all del.

[Älskamig]
8/11/15, 11:49 AM
#17

Ja, det gör ont. Jag tog med pistol och tycker att det funkar. Då var jag dock 6 år. Är ju 12 år sedan jag gjorde det.

Ravynsfair
8/11/15, 11:56 AM
#18

Säger som alla andra, gå till en utbildad piercare så att allt blir lätt gjort. 
Gjorde 5hål på samma öra vid samma tillfälle en gång, 2 i brosket (Industrial) och 3 hål i rad, som du vill ha det.
Funkade kanoners och ont gjorde det inte. 
Ett tips är att andas ut samma sekund som piercaren kör kanylen igenom örat. 
Då slappnar du av och då känner du inte av smärtan på samma sätt.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Jetaime
8/11/15, 12:15 PM
#19

Jag har gjort sju hål i öronen, sammanlagt, alla med pistol. Har bara fyra av dom kvar,och det var med nöd och näppe att dom ens läkte. Har både knölar och 'blå områden' där jag haft dom andra hålen, som gör ont fortfarande, och detta var säkert 10 år sen. Men det var innan jag visste hur dåligt det var och skulle aldrig någonsin gör om det. Jag är piercad på andra ställen än öronen också och dessa har jag gjort hos en riktig piercare. Klart det har gjort lite ont och känts såklart. :)

powerade
8/12/15, 10:44 PM
#20

det tar inte speciellt ont, har själv 5 på rad å en i brosket ( hadt miljarder andra som ställt till med problem pga fel smycke) men iallafall så jag har tvättat till å från kanske 3 veckor,men tror det rekommenderas 2 gånger om dan i typ 4 veckor, gör ju inget å hålla ren och fräscht öven om det läkt;) bättre längre än för kort

Annons:
Upp till toppen
Annons: