Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1031 ggr
Kaninernasbästa
8/17/15, 12:53 AM

Får panik för att prata inför andra

Nu vill jag mest skriva av mig då ingen förstår mig. Jag klarar verkligen inte av att prata högt inför andra. Jag typ hakar upp mig och vill typ bara gråta. Jag är helst tyst. Hatar verkligen att diskutera, för jag känner mig så osäker. Jag vill förbereda mig mycket innan tex en redovisning inte spontant för då kommer min hackiga jag fram. För mina närmaste kompisar vågar jag prata mer men absolut inte tex i skolan osv. Jag vågar inte protestera, jag känner mig svag och feg. Jag vill bara springa ut genom dörren när jag inser att jag ska redovisa. Jag har aldrig tyckt om att prata. Jag tycker mycket mer stt skriva sms än stt prata i telefon. Nu inför skolstarten vill jag gärna höja betygen då jag tror stt mina dåligs betyg kommer från att jag helt enkelt hatar att prata högt. Jag vet inte hur jag ska göra! Hjälp mig!

Annons:
Calcifer
8/17/15, 1:09 AM
#1

Prata med varje lärare på egen hand och berätta hur du känner. En del människor har svårare än andra att prata högt. Vissa saker kan man få göra annorlunda med om man verkligen inte klarar av att prata inför en stor grupp. Jag lider av social fobi och ibland kunde jag få speciell tillåtelse att redovisa inför en liten grupp eller bara läraren i t:ex svenska/engelska om jag verkligen inte klarade av att göra det inför hela klassen. Inte alltid, vissa lärare är ju mer förstående än andra. Och vissa ämnen kräver att man gör vissa moment för att få godkänt. Men det bästa att göra är att vara ärlig och prata med varje lärare så de åtminstone vet om varför du kanske inte lyckas så bra som du "borde" med att prata högt inför folk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaninernasbästa
8/17/15, 8:49 PM
#2

Okej tack, ska försöka prata med lärare :)

noraa
8/17/15, 8:54 PM
#3

Vet du om du har möjlighet att ändå klara av redovisning utan att svimma eller spy osv så redovisa. ju mer du utsätter dig för det , ju bättre. Tänk på universitete om du nu vill gå där, allt består bara av redovisningar och prata i grupp. Jag är också som dig, klarar inte av det , men önskade att jag blev tvingad tll det när jag gick årskurs 6 och fortsatte träna fram till 9an men tyvärr var jag envis och det sluta med att jag aldrig behövde redovisa, tills jag börja gymnasiet där vissa inte heller pressa mig på att redovisa men när man tänker längre fram! hur kommer jag göra på universitet där kommer INGEN tillåta att man inte redovisar eller pratar inför grupp.

[Majbot]
8/18/15, 12:15 AM
#4

Jag har haft det väldigt svårt att tala inför folk, grundade sig i att jag var mobbad från lågstadiet till slutet av högstadiet. Jag tvingade mig själv till att tala även om det var hemskt imo, jag ville inte vara 'sämre' än alla andra så jag vågade aldrig fråga lärarna om hjälp för jag trodde de bara skulle strunta i mig iom de skyllde mobbingen på mig med…

Nu var inte min text så peppande(haha) men i dagsläget så går det rätt lätt för mig att prata inför folk, så länge jag har god struktur på vad jag ska tala om och övar en hel del(gör talet för mig själv flera gånger) så skakar jag bara med händerna ;_; förr kunde jag börja gråta och skakade massor med rösten usch. Men vill ändå tipsa om att prata med lärare som andra har skrivit :)

Kaninernasbästa
8/18/15, 12:41 AM
#5

Okej tack. Jag försöker, men ibland får de för sig att helt plötsligt redovisa och det klarar jag verkligen inte av. Och när jag pratar låter jag så osäker så ja. Jag vill verkligen kunna prata utan att typ dö (haha) men de går bara inte. En gång pratade jag med en lärare som sa att jag skulle glömma alla i rummet. Och det går bra, när jag vet vad jag ska säga…

[Majbot]
8/18/15, 1:21 AM
#6

"En gång pratade jag med en lärare som sa att jag skulle glömma alla i rummet. Och det går bra, när jag vet vad jag ska säga…"

Sedär, där vi kanske ganska lika. Mycket övande så går det :) Jag vet det är lätt för mig att säga att "det löser sig" men försök se framåt, och ta ett snack med dina lärare att du upplever att du behöver extra tid för att förbereda dig. Tycker dem det är något konstigt så kan det vara en idé att be dina föräldrar om hjälp, alla har vi olika förutsättningar och det borde ju inte vara konstigt att respekterakan en ju tycka🙂

Annons:
Fridaaaa
8/18/15, 10:04 AM
#7

#3 Jag går högskola. Extremt sällan man behöver stå framför andra och prata. Visst mycket diskussion i grupp och redovisningar men extremt sällan själv och framför alla. Men såklart beroende på utbildning.
De brukar i regel vara hjälpsamma och förstående även där och kunna ordna det på ett bra sätt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninernasbästa
8/18/15, 2:42 PM
#8

#6 tack så mycket! #7 okej tack!

Upp till toppen
Annons: