Annons:
Etikettövrigt
Läst 1870 ggr
Mysan_
2015-08-17 18:20

Kompis ringde 112 - från min telefon

Jag mår så fruktansvärt just nu. Jag skakar och känner mig svimfärdig. Jag och två kompisar var ute och cyklade, och min ena kompis försökte låsa upp min telefon, men hon kan inte koden, så i stället gick hon in på nödsamtal, och tro det eller ej men hon slog in 112 - och ringde. Jag skrek förtvivlat att hon skulle sluta och försökte ta telefonen och avsluta samtalet, sedan fick jag tag på den och ser att larmcentralen hade svarat, och trycker så snabbt jag kan på avsluta. Fy sjutton alltså. Jag mår skit just nu. Det känns som om allt är mitt fel. Jag har ångest och kommer inte kunna tänka på något annat resten av mitt liv känns det som. Kommer jag behöva betala massor i böter nu? Är jag polisanmäld? Har lovat att inte säga till min kompis föräldrar. Hon har sagt förlåt och kramat mig och så men det känns ändå hemskt. Vad ska jag ta mig till? Jag visste inte vilket forum jag skulle skriva detta i eller så, men jag ville bara ha hjälp och skriva av mig. Jag är helt chockad.

Annons:
Fridaaaa
2015-08-17 18:23
#1

Nej man får inte böter eller blir polisanmäld.
Förmodligen tar de det som att det bröts helt enkelt för det kan ju hända.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hoseok
2015-08-17 18:25
#2

Ta det lugnt. Inget kommer hända.

Mysan_
2015-08-17 18:27
#3

#1 Det gjorde mig lugnare. Jag tycker fortfarande att det var fruktansvärt gjort då folk som verkligen behövde hjälp kanske inte kom fram.

axa
2015-08-17 18:37
#4

Du borde vara striktare mot din 'kompis'. Jag skulle aldrig få för mig att ringa 112 på någon annans telefon eller min egen om det inte hänt något. Skulle blivit förbannad om någon av mina kompisar ringde 112 utan anledning, speciellt från min telefon.

hannaj98
2015-08-17 19:54
#5

Det är absolut inte ditt fel och inget kommer hända! Dock så är det som du skrev i #3 väldigt fel att ringa 112 utan anledning och jag hade inte förlåtit vännen så enkelt.

[134643]
2015-08-17 23:33
#6

Ett tips är att nästa gång du/någon annan råkar ringa 112, stanna kvar på linjen! När de svarar, säg att du tyvärr ringde fel och att allt är okej. Risken med att ringa och lägga på är att det hanteras som ett nödsamtal. Men för dig idag är det helt lugnt, annars skulle sos ha ringt tillbaka. Så du är inte polisanmäld och kommer inte få någon böter, så du behöver inte oroa dig alls c:

Annons:
Mysan_
2015-08-18 06:18
#7

#4 Ja egentligen borde jag nog vara det. Inombords blev jag kokande förbannad men jag visade tyvärr inte det. Men om hon gör något liknande en gång till då j*klar kommer jag få utbrott. Tycker det är så himla dumt - och fegt gjort att ringa 112 från någon annans telefon helt i onödan. Förstår inte ens hur man tänker då. #5 Förlåten är hon dock inte, fast hon själv kanske tror det. Skönt att inget kommer hända, men samtidigt väldigt korkat att ringa nödsamtal helt i onödan. #6 Jag tänkte göra det, men sedan tänkte jag att det var nog bäst att lägga på på direkten för att inte ta mer onödig tid. Vad bra. Fast är dock ganska säker på att nästa gång aldrig sker, kommer aldrig låta mina vänner hålla i min telefon mer.

smellcaramell
2015-08-18 14:02
#8

Haha kan säga att min pappa skulle ringa och beställa pizza en gång, när de svarade så sa han "jag vill beställa 2 vesuvio och en capricciosa" och fick svaret " nä det går inte" pappa frågade " varför inte?" helt förvånad och då svarade dom "jo du har just ringt till larmcentralen" haha, de på larmcentralen måste ha trott att han var en busringare men han hade alltså slagit fel nummer, haha 🤪 De tar det inte så allvarligt om man inte ringer flera gånger, alla kan ju ringa fel, men det bästa är ju att låta bli att ringa fel till larmcentralen :)

IceTee
2015-08-18 22:44
#9

#8 nu är jag nästan nyfiken på vad pizzerian har för nummer om man råkar slå in 112 istället 😃

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-08-19 08:55
#10

Undrar med som #9, och han måste ju missat siffror :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2015-08-19 13:35
#11

När jag var liten lekte jag med en telefon och tryckte på massa random siffror. Hamnade hos larmcentralen och blev så rädd att jag bara la på. Inget hände med det - de är ganska vana vid misstag/busringningar skulle jag tro. 😛

smellcaramell
2015-08-19 22:47
#12

#9 och #10, tror inte att han ringde direkt till 112 utan han slog nåt annat nummer som också gick till larmcentralen, var nämligen ett vanligt telefonnummer till pizzerian ;) Men pappa är vimsig så skulle mycket väl kunna slå 112 istället för nummret till pizzerian xD

IceTee
2015-08-20 01:27
#13

#12 hade någon sagt 112 medan jag slog in ett nummer hade det nog kunnat hända mig också, hahaha

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[SisselaJ]
2015-08-20 22:00
#14

För länge sedan satt jag med min kompis och spelade kort, helt plötsligt hörde vi någon som sa "Vad kan jag hjälpa till med? Hallå? Hallå?". Vi undrade ett tag vad det var som lät, sen kom vi fram till att min kompis hade råkat ringa 112 från sin ficka genom en olåst mobil. Hon som svarade la på själv och ingenting hände efter det, det jag tycker är mest jobbigt är att man kanske förhindrat för någon annan som behövt komma fram snabbt.

Upp till toppen
Annons: