Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 919 ggr
matildapsvensson
2015-08-18 22:36

Mår fruktansvärt dåligt efter bara första dagen

Idag började jag gymnasiet och trivs riktigt bra på den skolan jag ska gå på, men… Jag mår riktigt dåligt nu. Jag vet inte varför men jag har hemsk ångest och känner att jag inte kommer klara av att gå gymnasiet, jag sitter just nu och gråter… Jag vet inte varför jag mår dåligt. Jag trivs som sagt på skolan, linjen är den jag vill gå, alla i klassen är trevliga och även så är lärarna.

Jag känner att jag inte vill åka tillbaka till skolan imorgon….

Jag har läst på lite och läst att man kan byta linje/gymnasium även efter att terminen börjat? Jag vill gå på en annan skola där man kan läsa på distans och då göra det. Vet dock inte om jag får det för mina föräldrar men jag mår otroligt dåligt och jag vet inte vad som orsakar det. 

Men iallafall… Någon som gjort detta? Bytt skola efter mindre än en vecka?

Annons:
IceTee
2015-08-18 22:41
#1

Jag känner igen det där. Att det blir jobbigt efter första dagen

Grejen är den att allt är nytt! Och det kan bli rätt uttröttande för många, speciellt mig! Gå dit imorgon, ge det en ärlig chans! Bestäm dig inte för att byta, det kommer inte hjälpa dig att trivas

Medarbetare på Skor iFokus

[postmortum91]
2015-08-18 22:44
#2

Hej!
Mitt råd är: hoppa INTE av gymnasiet vad du än gör, de allra flesta ångrar sig. 
Jag tycker du ska låta det gå ett par veckor, lära känna lite folk innan du bestämmer dig. Det är väldigt drastiskt att hoppa av efter en dag. Ibland måste vi låta känslorna svalna innan vi tar ett beslut. Försök gå in med positiv inställning och läs i 2-3 veckor först. Sedan om det känns lika jobbigt kanske du ska fundera på varför, du kanske behöver ta ett fri år eller helt enkelt testa någon annan linje. Men ge det en ärlig chans först.

Zyperior
2015-08-18 22:44
#3

Har inte gjort det själv, men kan inte tänka mig att det är ovanligt. Det måste ju vara bättre att byta tidigt än sent.

Sen kan jag bara tipsa dig från egen erfarenhet, att när gymnasiet väl är över (3 år går fort), så inser man hur gött man hade det. Försök se det positiva med det och ta åt dig av de stunder som är bra. De kommer aldrig tillbaks. Sen har du ca 40 år av arbetsliv framför dig, ett arbetsliv som långt ifrån kommer präglas av den frihet du kommer uppleva i gymnasiet. (Om du inte har tur såklart och hittar ditt drömyrke, vilket jag inte tror är jättevanligt).

Så må inte dåligt över att du byter skola eller linje, även om det skulle vara efter 2 år till och med. Önskar jag gjort det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tanjis
2015-08-18 22:45
#4

Det är mycket jobbigare att plugga på distans! Jag tyckte med att den första veckan till och med var jobbig men gymnasietiden var den absolut bästa tiden i mitt liv! Det är nytt och annorlunda och det kan skapa kaos för även den bästa :D.

Om ångestkänslorna kvarstår så snälla prata med skolkuratorn för att det är inte värt att hoppa av och det kommer bli mycket kämpigare för dig sen om du hoppar av! Du fixar detta ska du se :D

Haztparken
2015-08-18 22:45
#5

Det är inte ovanligt att känna som du gör. Allt är så nytt och nu är det helt nya krav på dig också! Inte alls konstigt att du känner som du gör. Det tar tid att vänja sig, mer för vissa än andra. Det är ändå en stor omställning. Jag tycker du ska ge det iallafall minst en månad. Eftersom du ändå trivs med klassen och lärarna OCH linjen så skulle du nog i längden längtat tillbaka dit när du sitter själv hemma på distans. Jag hade många i min klass som bytade linje. Allt från efter första veckan till vid jullovet till andra året. Så det är inga problem, men ge det först lite tid. Kom in i rutinerna så brukar det bli bättre. Jag själv grät som en barnunge hela första veckan och förmodligen längre än så, men jag stod ut och är superglad för det idag. Men skulle det som sagt sen verkligen inte passa dig så har du åtminstone provat och försökt och du kan alltid byta :)

matildapsvensson
2015-08-18 22:52
#6

Nä, hoppa av tänker jag inte göra. Jag känner att gymnasiet är obligatoriskt för mig då jag verkligen vill lyckas sen efter gymnasiet och inte behöva ha det skrivit på papper att jag inte har någon gymnasieutbildning. 

Ja, jag får ge det någon vecka. Jag har sagt till mig själv att jag ska ge det några veckor och mår jag ändån dåligt då så ska jag byta och försöka komma in på denna skolan som man kan läsa distans på.

Jag är en ensamvarg så jag kommer nog inte sakna att sitta där i skolan då jag även mådde lite dåligt (inte som jag gör just nu dock) i grundskolan.

Annons:
Tanjis
2015-08-18 23:05
#7

Oj, lägg inte för stor press på dig själv vännen! Ta en dag åt gången och ett steg åt gången, det kommer att bli bra ska du se :D

IceTee
2015-08-18 23:11
#8

Ja, säg inte att du ska klara en vecka! Säg att du ska klara imorgon, och när du gjort det ska du klara dagen efter det, det blir mycket lättare att bara behöva tänka en dag frammåt

Medarbetare på Skor iFokus

[134643]
2015-08-19 00:03
#9

Efter min första dag på gymnasiet satt jag också i panik. Allt kändes helt överväldigande och jag var hur osäker som helst. Nu, efter ett år, trivs jag sååå bra! Jag har lärare som stöttar mig något extremt, en trevlig klass och härliga kompisar! Så, min poäng är alltså att ge det tid. Det är överväldigande just nu, men det betyder inte att det alltid kommer kännas hemskt. Ge det en månad eller lite mer, det är inte alls omöjligt att byta skola mitt i terminen. Det löser sig. Andas, ta en dag i taget. Det kommer gå bra c:

Upp till toppen
Annons: