Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1182 ggr
jossan...
2015-08-18 23:46

vad tror ni på?

Tror ni på någon gud eller tillhör någon religon? förklara gärna vad eller varför!

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
jossan...
2015-08-18 23:48
#1

själv tror jag på gud, men har inte gjort det så länge… Men det känndes bara rätt när jag fick lära mig mer om gud lixom.

Gud vad bra jag stavar…

[Túrwen]
2015-08-19 00:02
#2

Är född inom judendomen men ser mig själv inte som någon som tillhör någon religion. Jag tror i allra högsta grad på det som vetenskapen bevisar för oss och jag tror inte att någon högre makt ligger bakom det.. Folk får tycka som de vill så länge jag slipper vara involverad i det!

jossan...
2015-08-19 00:05
#3

jag tror dock också på vetenskapen.

Gud vad bra jag stavar…

[rumelle]
2015-08-19 06:11
#4

Tomten. För han är snäll.

Halcyon
2015-08-19 09:06
#5

Är född i en väldig kristen familj men är inte ett dugg troende. Har så svårt att tänka mig att det kan sitta en högre makt nånstans och titta ner och se alla barn som svälter utan att isåfall göra något :-) Men jag tror på vetenskapen.

we're always chasing that paradise

[Lindis123]
2015-08-19 13:27
#6

Tror inte på att det sitter någn i himlen och uppfyller våra önskningar. Det finns för mycket elände i världen, ifall det skulle finnas någon gud är han nog väldigt dålig på att hålla ordning. Så jag tror på vetenskapen. Däremot tror jag att själen lämnar kroppen och far någonstans, vart vet jag inte.

Annons:
[Tilde]
2015-08-19 13:33
#7

Jag är ateist… Tror inte på något (haha låter så cyniskt). Tycker inte att vetenskap är något att "tro på" eller "inte tro på" för det är ju en självklarhet. 🤐

lollynonna
2015-08-19 14:00
#8

Jag tror inte på något, förutom att man kan återfödas efter döden. Har man varit elak och mördare osv får man vara en ande med "koppel" dvs att  man inte själv får bestämma vars man ska. Men är man bara en helt vanlig person så kan man få välja själv om man vill återfödas eller inte.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fridaaaa
2015-08-19 14:45
#9

Ej troende
Döpt men inte komfimerad.
Men tror inte på gudar mm.

Kommer ej döpa mina barn om jag får. Aldrig gifta mig i kyrka

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skogsraah
2015-08-19 14:49
#10

Tror inte på något, men instämmer mycket med LaVey-satanismen.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Zachapacka]
2015-08-19 16:55
#11

jag är ateist men tror för att människan och planeten  ska må bra behövs det en "symbios" mellan människa och natur. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det.

Jag är varken döpt eller konfirmerad och min familj är inte religiös.

Skorpion76
2015-08-19 17:16
#12

Jag tror på evolutionen


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

LeeKnow
2015-08-19 18:16
#13

Tror på vetenskap, andar, aliens/övernaturliga ting och återfödelse :p Vad är man då?

Annons:
[Zachapacka]
2015-08-19 20:15
#14

#13 finns inte namn på allt :) man är den man är :P

Flöffo
2015-08-19 20:33
#15

Ungefär som #13 

Jag tror på vetenskapen när det kommer till vissa delar,  men jag tror även på andar och  reinkarnation.

//Flöffo

ElsaN.01
2015-08-19 20:42
#16

Jag är för tillfället agnostiker, då jag inte gett kristendomen en chans. Men jag tror ärligt talat inte att det kommer att falla mig i smaken. Men jag är döpt, kommer att konfirmera mig, vill gifta mig och begravas inom svenska kyrkan. Men för mig är det mest tradition, inte någon religiös grej, förutom konfirmationen som jag gör för att lära mig mer och en gång för alla bestämma mig för om jag är troende eller inte. 

När det gäller spirituella ting blir det lite knepigare. Jag vill hemskt gärna tro, och jag har små "bevis" för att reinkarnation händer osv. men jag tror på evolutionen och vetenskapen och då känns det helt otroligt…

Ellys
2015-08-19 22:13
#17

Ateist, tror inte på gud eller gudar. Konfirmerade mig med ett par kompisar, bara för skojs skull (man reste bort 2 veckor). Det fick mig att inse att jag faktiskt inte tror på något. Är heller inte med i någon församling eller något annat. Jag litar mer på vetenskap helt enkelt :)

smellcaramell
2015-08-19 22:58
#18

Valde "vet inte" men tänker mer att det är ett "beror på" eftersom att vissa tycker man är troende bara för att man firar högtider. Jag själv anser mig inte alls va religiös, ja jag firar jul och påsk för traditionens skull, men jag tror inte alls på någon gud, änglar o.s.v. Jag vill ha bevis på det jag hör, bevis man kan ta på inte bara någon som säger att gud finns typ, mer att man kan bevisa att utrotade djur funnits förr genom att ta fram fossiler och tidsbestämma med beprövade metoder, sånt tror jag på! :)

Scorpio97
2015-08-19 23:23
#19

Jag ser mig själv som agnostiker eller ignostiker. Vill gärna tro på att man återföds efter döden, men jag har inte bevis för det och kan därför inte tro på det helhjärtat. Någon gud eller högre makt har jag aldrig trott på, och aldrig velat eller haft något behov av att göra det. Är döpt, men avbröt konfirmationen när jag insåg att det kändes fel att göra det när jag inte tror. Gifta mig har jag inga planer på att göra, men om det mot förmodan händer blir det nog inte i en kyrka. Begrava mig får dom göra vart dom vill, det bryr jag mig inte så mycket om. Har inget behov av att fira jul, påsk osv heller, men eftersom mamma älskar högtider och vi samlas hela familjen så firar jag också ändå.


//Jessie

Stortroll
2015-08-20 14:44
#20

#18 Håller med dig helt!

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
Skorpion76
2015-08-20 15:10
#21

Jag tror som sagt var på evolutionen, på reinkarnation, men jag tvivlar stenhårt på att vi är ensamma i hela universum.  Det går inte. Universum är alldeles för stort för det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Fyratassar12]
2015-08-21 07:26
#22

Jag tror inte på något faktiskt mer än att vi blir andar när vi dör :)

[SisselaJ]
2015-08-21 07:37
#23

Jag är inte religiös eller tror på några högre makter. Möjligtvis ödet… Men jag är döpt och konfirmerad samt vill gifta mig i kyrkan. Men det är mest för att jag tycker bröllop i kyrkor är så vackert! 

Däremot tänker jag ofta på ordspråket "i skyttegraven är ingen ateist". Av den anledningen att om vi sätts inför en svår situation och livet blir svårt, tror jag att  vi gärna vänder oss någonstans för att söka hopp. Det kan vara att man börjar gå till kyrkan ibland eller att man hittar något helt annat. På det sättet tror jag religion och liknande är viktigt, men det ställer också till med onödiga problem….

Winden
2015-08-21 23:19
#24

Jag är inte religös men det känns skönt att tänka att man har en liten kompis bland molnen :)

we need to freeze the world and keep it in our camera

Nian97
2015-08-21 23:40
#25

Jag skulle nog vilja kalla mig agnostiker. Har en ganska komplex syn på tro, men ska försöka reda ut det nedan.
Först och främst kommer jag från en starkt ateistisk familj, och tror i första hand på vetenskapen. Men då det faktiskt ändå är såpass många som tror på kristendomen, och som anser att den betyder så mycket för dem, tror jag ändå inte att man kan "räkna bort" den helt och hållet. Så jag kan förstå mig på folk som är kristna, och jag tycker att många värderingar är bra. Dessutom är den intressant att diskutera kring/läsa om på "objektiv fakta nivå". Men jag skulle inte kalla mig själv troende. 

Hoppas åtminstone någon hänger med i det jag säger :P

Skorpion76
2015-08-22 07:48
#26

#24 Hihi, det var bra skrivet!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Tjeja
2015-08-22 08:14
#27

Tillhör ingen religion men valde det ändå eftersom jag är övertygad om att medvetandet inte är bundet av materia. Dvs att det vi kallar för döden inte är slutet på vårt medvetande utan bara slutet för vår kropp. Vilket finns vetenskapliga bevis för inom kvantfysiken. Sedan har vi bara ännu inte utvecklat teknik än som är bra nog för att utforska allt som finns än. För att förenkla det hela kan man kalla det för en typ av andlighet om man vill. Bara det att min övertygelse inte har något med någon religion eller religiösa traditioner att göra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Tuulikki]
2015-08-22 12:11
#28

Jag vill tro att mina döda vänner tittar till mig ibland, men religiös är jag inte :)

Upp till toppen
Annons: