Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 950 ggr
Blawe
8/19/15, 4:53 PM

Skolan...

Nu började skolan igen. Och återigen säger de: nu får ni ta ansvar, nu trappas tempot upp etc. Till skillnad från mina kompisar blir jag glad över detta. Jag har hela min skolgång haft det alldeles för lätt för mig, aldrig behövt plugga eller liknande. Men trots att det kanske låter härligt, är det rena mardrömmen. Att sitta timme ut och timme in och lyssna på pladder om saker man fattat för längesedan eller tom. Visste redan innan. Musik, bild och slöjd är ämnena som jag känner att jag verkligen får visa vad jag går för, men, resten tänker jag? Ska det verkligen vara såhär? Jag försöker att läsa vidare hemma, men då blir ju bara lektionerna tråkigare? Och jag har blivit ombedd att inte ställa frågor under genomgångar, eftersom det förstör för de andra och gör det svårt för dem. Detta har pågått hela skolgången. Nu går jag i 9:an. Och har fan fått nog av dethär. Finns det något jag kan göra? Jag blir ju knäckt!

Annons:
Hoseok
8/19/15, 5:05 PM
#1

Har du någon slags handledare bland lärarna? Prata med hen och kolla om du inte kan göra uppgifter i förväg för respektive ämne. Varje elev har rättigheten att plugga i sin egna takt. Om du hamnar före alla i din klass så kan du ju använda sista delen av nian att förbereda dig för gymnasiet, så kanske du till och med kan tenta av kurser där och har tid över till annat!

Geru
8/19/15, 5:06 PM
#2

Får ni inte ställa frågor efter dom gått igenom en del då? Jag menar, utan frågor så är det ju så mycket som missas.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Zachapacka]
8/19/15, 5:14 PM
#3

 Jag har haft samma problem under högstadiet. Jag gick ut 9an nyss och ska nu börja gymnasiet. Jag har tyvärr inga tips till dig, för det jag gjorde är inte super smart. 

Det senaste läsåret har jag egentligen inte gjort något i skolan. Jag har ju gjort alla uppgifter jag fått men inget mer. Jag pratar med mina kompisar och surfar runt på datorn under lektionerna. jag får alltid mina saker gjorda i tid men inte mina kompisar eftersom att jag stör dom :P… men man kan alltid jobba lite extra på en uppgift eller läsa om annat intressant på datorn ifall man har tråkigt.  

Däremot är genomgångar och grupparbeten en plåga. Som när läraren går igenom hur man räknar ut arean på en kvadrat i en halvtimme. Då vill man bara hem. 

Jag kommer särskilt ihåg i vintras, vi skulle jobba om rymden och jag var jätteglad eftersom att jag är intresserad av rymden. Det vi skulle göra under en hel dag var att komma på en fråga och sedan svara på en klasskompis fråga. Min fråga var: Varför är galaxer formade som skivor? De borde ju kunna vara som bollar också?

Och frågan jag skulle svara på var: Varför är människorna i China uppochner? 

Jag hatade  det. Det var så dumt och korkat, extremt dumt. Jag var ärligt inte långt från tårarna. Dessutom fick jag aldrig svar på min fråga… 

Grupparbeten är också extremt jobbiga, vi "duktiga" blir ju alltid jämt utspridda bland de "jobbiga bråkiga". Vilket betyder att det alltid är vi som gör allt och tjatar på de andra. Det är inte kul alls. Dock under en gång i våras hände de omöjliga, jag hamnade i en grupp där jag inte var den ända som gjorde något, det var faktiskt riktigt kul och man kunde ta hjälp av varandra. Men det här hände ju bara en gång..

Har som sagt inge tips till dig, jag pratade med mina lärare flera gånger men inget hände. Det hände inget trots att mina föräldrar pratade med dom. 

Men jag lovar, du kommer klara dig. Det är bara ett år kvar nu! 😃

Blawe
8/19/15, 7:15 PM
#4

# Vi har en studievägledare, om det är det du menar. Men när jag frågade henne om det fanns något att göra så fick jag svaret att plugga själv. Och som du sa, förbereda mig. Hon kunde inte hjälpa mig mer. De har så mycket med att få folk att gå ut med betyg i alla ämnen, så de fick fokusera på det. Problemet är ju när jag pluggar iväg, och så går vi igenom det sen, fast liksom väldigt simpelt, så orkar jag inte och vill bara därifrån 😞 En del av mig vill läsa mer, fast den andra inte. #2 Jo, klart "vi" får fråga. Dvs. de andra i klassen. Men på alla utvecklingsamtal sedan 7:an (då jag bytte skola) fick jag höra att mina frågor var för "svåra", kräva ett för utvecklat svar. Jag hade "tänkt längre an vad som var tänkt" och det ställde tydligen till det i huvudet på de andra eleverna som inte kunde tänka så långt. 😒 #3 Mm. Finns det inget att göra så gör det inte. Men, som sagt , jag blir frustrerad, arg och vet inte om jag orkar ett år till… Menmen.

[Zachapacka]
8/19/15, 7:49 PM
#5

#4 

Jag har faktiskt fått enstaka extra uppgifter men det är alltid svenska grammatik eller något annat extremt tråkigt. Så då gjorde jag hellre annat. 

Men jag måste säga att det låter extremt orättvist att du inte får ställa frågor. Du kanske kan få skriva ner dom, och ge dom till läraren efter lektionen? 

Jag kan ju minst sagt förstå att det är frustrerande…

Geru
8/20/15, 12:51 PM
#6

#4 Jag hoppas du får A i betyg iallafall.

Det är inte omöjligt att ställa frågor som är för svåra för läraren heller. Provat att skriva ner dom och fråga läraren efteråt? Vissa saker tar ju tid att förklara med. Annars får du väl plugga på högskola senare^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Lindis123]
8/22/15, 6:31 PM
#7

Så folk gnäller över att du är för…Smart?!Wow. Dom är ju helt dumma i huvet(sorry lärarna) men helt allvarligt borde dom inte vara glada över att eleverna kan så mycket?:/

Upp till toppen
Annons: