Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2840 ggr
[134643]
2015-08-20 11:49

Lugnande hos tandläkare

Idag fick jag det hemska beslutet att vi tyvärr behöver dra 4 av mina tänder. Jag har en rätt extrem tandläkarskräck, har massa ångest och ligger och gråter och hyperventilerar så fort något är det minsta läskigt. Har även mått illa och nästan svimmat tidigare. Så med största sannolikhet kommer jag antingen få lugnande eller lustgas beroende på vad min tandläkare kommer fram till är bäst. Såå, är det någon här inne som fått lugnande tidigare? Hjälpte det? Hur kände du dig? Blir man liksom helt borta eller kan man fortfarande fokusera på vad de gör, men att man inte bryr sig? Tell me everything haha :3

Annons:
[Udoon]
2015-08-20 11:59
#1

Har inte fått lugnande, men fått lustgas tidigare, tyckte det var skitobehagligt såhär i efterhand. Man var ju medveten och så, men inte brydde sig så mycket, men jag kommer inte att göra om det. Jag har också extrem tandläkarskräck, och kommer det behövas dra fler tänder så kommer jag kräva att bli nersövd istället.

[134643]
2015-08-20 19:00
#2

#1 På vilket sätt var det obehagligt? :/

[Udoon]
2015-08-20 19:39
#3

#2 Just det där att man var vaken och medveten, men ändå såsig i huvudet och inte brydde sig, typ. Men jag hatar att vara påverkad över huvud taget, så kan vara jag som är överkänslig också🙂

[134643]
2015-08-20 20:02
#4

#3 Ah, okej, förhoppningsvis går det bättre för mig haha. Tack för att ditt svar ^^ Hoppas att du slipper dra fler/får sövas nästa gång då! :)

[Älskamig]
2015-08-22 22:08
#5

Jag fick lugnande på väg in på operation en gång, jag var runt 8 år och sa till sköterskan att jag då kände mig full. Ha ha! Hon kollade på mig konstigt och undrade om jag någonsin hade vart full🤔, så klart jag inte hade, men ja.. Jag blev helt snurrig! Jag kommer inte ihåg mycket mer än så, men jag kände mig i alla fall påverkad.

Min kompis fick lugnande en gång utan att bli nersövd. Hon fick inte lämna väntrummet efteråt på några timmar, för att hon fortfarande var påverkad. 🤦‍♂️ Så du blir ju lite snurrig och sådär!

[134643]
2015-08-23 10:24
#6

#5 Haha vad underbart! ;3 Slipper jag paniken så är jag jättegärna snurrig. Bara jag slipper oroa mig så himla mycket så spelar det ingen roll hur jag känner mig förövrigt. Jag är nog mest orolig för att det inte ska funka av någon anledning :/

Annons:
Honestyisdead
2015-08-23 12:02
#7

Jag är en av dom som inte känner av lugnande alls. Medan andra är helt väck är jag helt normal tyvärr.

[134643]
2015-08-23 16:54
#8

#7 Precis det är jag nervös över haha. Men fortsätter tandläkaren även om det lugnande inte fungerar? :/

Scorpio97
2015-08-23 16:59
#9

Min kusin har fått både lustgas och lugnande (blivit sövd) hos tandläkaren. Med lustgas sa hon att hon kände sig helt borta, hon var medveten om att tandläkaren gjorde något men det kändes som att det var helt orelevant och oviktigt. Med lugnande så somnade hon helt.


//Jessie

Honestyisdead
2015-08-23 16:59
#10

#8 Du har ju valet att säga nej, men du lär få betala för hela den bokade tiden ändå.

[134643]
2015-08-23 17:41
#11

#9 Okej, det låter ju skönt 😃

#10 Jo men alltså, kan de inte göra något mer? Jag tänker att om lugnande inte hjälper t.ex så sätter de in lustgas eller liknande. Finns det ingen garanti på något sätt att jag slipper sitta och hyperventilera och gråta genom hela behandlingen? Jag tror nämligen inte att någon tandläkare skulle vilja behandla mig i det läget, och tänderna måste ju ändå ut 🤔

Honestyisdead
2015-08-23 18:22
#12

Det är inte alla tandläkare som har lustgas. Ingen jag har gått till har haft det.

Men du behöver inte oroa dig. Det är få som inte påverkas av lugnande.

claravincent
2015-08-24 08:24
#13

Nu var detta visserligen på sjukhuset och jag skulle inte dra tänder men iallafall, lustgas funkar inte ett dugg på mig och då avbröt dom :) Tål inte lugnande så vet inte om de hade bytt till det annars. Men jag tror inte du behöver vara orolig, de försöker göra det bästa för dig :).


Annons:
[mitzylinnea]
2015-08-27 21:34
#14

Jag blev "sederad" när jag skulle dra en tand. Fick dricka en mun av ett svinvidrigt medel… Blir likadan som du att jag hyperventilerar och får panik. 
Grejen är att första gången började dom för snabbt, de hann inte verka fullt. Sen störtade de in en jätteelak tandläkare som skrek på mig och försökte tvinga mig endå, vilket bara gjorde att jag blev ännu tjurigare. SÅ ja minns allt som hände. Även att dom aldrig lyckades dra någon tand 😃 Men när vi gick därifrån (med tanden kvar) så mindes ja inte att vi va på coop, köpte saker och träffade mormor… 

Andra gången så väntade dom längre. Jag minns fortfarande allt, men ja "orkade" inte reagera lika mycket. Den värsta skräcken för mig var sprutan. När ja kom hem då mindes ja fortfarande allt och allt som hände efteråt. Denna gång lyckades dom dra tanden tillslut… De va ju svinviktigt att dom drog den så tanden under skulle växa (2 år senare och tanden som var under syns inte än idag…)

[134643]
2015-08-27 22:10
#15

#14 Men usch, skönt att det gick tillslut i alla fall :/ Jag har i alla fall pratat med dem idag och har fått en remiss till tandläkarna på lasarettet som alltså finns till speciellt för dem med tandläkarskräck så de har både lugnande och lustgas, så det känns riktigt bra! Ju mer drogad jag blir desto bättre känner jag haha. Så skönt då en del av ångesten redan släppt! :)

Honestyisdead
2015-08-28 01:16
#16

#15 lycka till då :) det kommer gå bra!

Upp till toppen
Annons: