Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1067 ggr
noraa
8/22/15, 2:00 PM

Ni som blir nervösa inför redovisningar

men som ändå redovisar, vad är era trick? hur tänker ni? vad gör ni? händer det att ni tappar bort orden? ( denna fråga går till alla som blir riktigt nervösa så ni nästan tappar bort alla ord).

jag tycker det är obehagligt för jag känner mig "exponerad", läraren antecknar och bedömmer mig och eleverna kanske inombords tänker " va dålig hon är" osv. inte bara det så är jag väldigt ovan med redovisningar men tänker ändå genomgå dessa nu på gymnasiet har jag bestämt!

Annons:
Fridaaaa
8/22/15, 2:01 PM
#1

Jag läser på väldit mycket om det jag ska redovisa, har stödord också.
Försöker titta över huvudet på folk.

Jag avskyr att redovisa, mår jämt dåligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

noraa
8/22/15, 2:08 PM
#2

#1 känns det bättre efteråt? är det bättre för läraren att se att man genomgår en redovisning än att man skippar den även fast det kanske går dåligt på den muntliga delen av redovisningen?

Fridaaaa
8/22/15, 2:08 PM
#3

#2 Känns väldigt skönt när jag klarat det. Känner mig trött men stolt när jag klarat det.

Ja de ser hellre att man försöker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[134643]
8/22/15, 4:08 PM
#4

Det sämsta du kan göra är att hoppa över att redovisa. På så sätt låter du din rädsla och ångest vinna, och då kommer det bli ännu jobbare bästa gång! Se till att vara _väl_ förberedd. För att jag ska känna mig så bekväm som möjligt ska det verkligen sitta helt utantill, så det är mycket 'plugg' innan. Ha stödord, försök att kolla i pannan på folk eller över dem. Kom ihåg att andas och att det är bättre att ta för långa pauser än inga alls. Efter redovisningen så tänk igenom hur det gick, var det så hemskt som du hade föreställt dig? Med största säkerhet är svaret nej, så det kan lugna dig lite inför nästa gång! :)

L1isa
8/22/15, 4:26 PM
#5

Jag blir jättenervös när jag redovisar och det var under gymnasiet som jag vågade redovisa för första gången.  Nu går jag på universitet och visst jag blir nervös , men den där skräcken är i alla fall borta.  Mycket tack vare att jag tog tag i redovisningarna och gjorde det även om jag inte ville under gymnasiet. 

För att vara lugnare när jag ska redovisa övar jag jättemycket innan hemma. När jag övar hemma brukar jag läsa överdrivet högt och sakta, för jag vet att när jag redovisar brukar jag prata för lågt och för snabbt. 

Sen under redovisningen brukar jag antingen tänka att alla älskar mig och tycker jag är jättebra eller att jag hatar alla och bryr mig inte om vad dom tycker. 😂 Beroende på vilket humör jag är på haha. Det låter konstigt, men hjälper mig faktiskt.

[Älskamig]
8/22/15, 10:01 PM
#6

Vi har gjort många redovisningar hittills under åren på gymnasiet. Jag har alltid tyckt att det varit hemskt, en del ser ju så mycket mer avslappnade ut än vad man själv gör. I alla fall fick jag rådet att "skådespela" att se mer avslappnad, glad och säker ut än vad jag egentligen innerst inne är, för då får publiken en helt annan uppfattning av en själv som står där framme!👍 Det har funkat för mig och jag har bara fått positiva kommentarer, trots att jag själv varit så nervös att jag både haft hjärtklappning, yrsel, huvudvärk, kalla fingrar, kallsvettningar osv. I och för sig är det ju saker som ingen ser, så med ett leende på läpparna, kroppsspråk och en "säker" blick, så kan man plötsligt se mycket mer säker ut än vad man egentligen känner sig själv.🙂 Då blir det också väldigt mycket lättare om man gör fel, för det är ju inte alltid bara informationen under redovisningen som är viktig, utan också hur man förklarar och lägger fram den genom sitt kroppsspråk och sin utstrålning. Typ. 🤫

Ett annat tips är att också ha med dig en lapp fram. På min skola tipsade lärarna om att ha en lapp som inte är för stor, utan liknande de som används till tvhallåerna på TVn. Har man ett stort papper kan det kräva uppmärksamhet från publiken och då lyssnar ingen på vad du säger. Medan med ett litet fyrkantigt papper (TIPS är att om du har mycket text, att riva ut papper så du får flera papper du kan bläddra emellan som de på TVn gör typ!) så stör det inte publiken lika mycket, och så ser det väldigt proffsigt ut med. 😉
Obs! Läs dock inte av papperna helt under redovisningarna, eftersom att då ser du inte beläst ut. Öva några gånger hemma i lugn och ro framför spegeln, med papperna, och se hur mycket du kan av informationen utan att behöva läsa allt på pappret. Titta upp några gånger ifrån pappret då och då när du läser, oftast i några sekunder så du får en blick på publiken.

Annons:
[Hästhoven]
8/23/15, 7:36 PM
#7

Några tips ( som jag själv brukar använda mig av) tycker också att det kan vara jobbigt med redovisningar.

  • Var positiv 😃
  • Andas djupa andetag före du ska redovisa ( det brukar lugna en…oftast)
  • Låtsas att du skådespelar-går in i en roll.
  • Prata inte för fort, ta det lugnt & ta den tid du behöver.
  • Skriv upp stödord på ett mindre papper i t.e.x, punktform.
  • Kom ihåg att titta på "publiken" lite då & då.
  • Visa med händer/kroppsspråk så redovisningen blir mer intressant för åskådaren. 😃

Men komihåg att det viktigaste är att vara positiv, är du positiv & glad så garanterar jag att det kommer gå mycket bättre än att inte vara det. 😃

Jag kan ha glömt någonting, men hoppas det jag skrev hjälper på något vis.

Lycka till 🌺

Afturelding
8/23/15, 9:29 PM
#8

Det som hjälpt mig mest är att helt enkelt bara tillåta mig själv att göra fel. Det är okej att säga fel, glömma saker, bläddra i papper osv. Och att säga att man är nervös eller har glömt något brukar också kunna hjälpa.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
8/24/15, 10:25 AM
#9

Jag brukar se det som skådespeleri. Jag har ett manus jag ska lära mig (fast jag brukar improvisera när jag väl står där uppe) och klassen/läraren är min publik som är där för att se mig uppträda. 🙂 Känns inte lika pirrigt då.

Men jag tycker det är lättast att ha stödord och helt enkelt lära mig på ett ungefär vad jag ska säga och sedan prata om det naturligt med improvisation istället för att haka upp sig på specifika ord eller meningar.

Anonym_Girl
8/24/15, 8:35 PM
#10

Hatar att redovisa. Men jag brukar plugga in det så att texten sitter i ryggmärgen. Sen går jag fram. Bara rablar upp alla ord. Jag blir helt röd i ansiktet, mina händer blir svettiga och mitt hjärta dunkar extremt fort. Men på något sätt så får jag fram alla ord och sen efter redovisningen är det som en minneslucka. Jag minns inte att jag har stått och gjort min redovisning. Låter lite konstigt kanske men kan inte hjälpa det. Får därimot inte så mycket inlevelse men jag gör iallafall presentationen.

matildapsvensson
8/26/15, 7:15 PM
#11

Jag har socialfobi och gjorde muntliga redovisningar inför hela klassen till åk 9 där jag istället redovisade i mindre grupp.

Innan en redovisning är jag så sjukt nervös men sen när det är min tur tänker jag bara att detta måste göras, nu finns det ingen utväg så jag samlar tankarna, tar ett djup andetag och går upp och ställer mig. Jag nästan stänger ute allt när jag redovisar för jag kommer inte ihåg något från när jag stod där framme. Jag brukar ha små kort med stödord på och det är mest för jag känner mig trygg med något i handen. Oftast läser jag inte på korten.

Ett tips till är att be dina vänner peppa dig och heja på dig så känner du dig inte ensam där uppe.

Fia9000
8/27/15, 6:32 PM
#12

För mig är det likadant som för #10 , det enda jag kommer ihåg från själva redovisningen är de första meningarna och när jag går tillbaka till min plats, däremellan är det helt blankt. Mitt bästa tips är att lära dig texten utantill, men ändå ta med ett papper med stödord och den första meningen, IFALL att du skulle få hjärnsläpp. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

haloo
8/27/15, 7:20 PM
#13

Jag tänker hela min presentation innan, men när jag sedan ställer mig framför alla glömmer jag nästan ALLT, jag börjar svettas och stamma. Jag glömmer de viktigaste delarna och tänker "Nej detta är inte viktigt" och tar inte med det. Jag får improvisera halva delen och när det är klart, oj, vad jag känner mig dum, det känns som att varenda människa tänker "denhär tjejen kan ingenting!" så ja, jag hatar presentationer.

Smile! It's healthy!

Annons:
Kaninernasbästa
8/27/15, 8:10 PM
#14

Jag får så mycket press Nör jag ska redovisa. Min lärare gav tipset att kolla på en prick bakom alla. Då ser det ut som du kollar på klassen men du egentligen är i en annan värld. Jag brukar redovisa innan för mina kaniner. Sedan tänker jag att alla som kollar är små kaniner :)

missan´s
8/28/15, 4:27 PM
#15

För det första så har jag och mina föräldrar pratat med lärarna så dom pressar mig inte att redovisa, om jag känner att jag inte kan så får jag redovisa för en mindre grupp eller för läraren istället. Annars så frågar jag om jag kan få redovisa först, då jämför inte de andra och då har man det gjort sen och kan slappna av.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Upp till toppen
Annons: