Annons:
Etikettövrigt
Läst 1596 ggr
Fridaaaa
8/28/15, 4:56 PM

8 år tillsammans - Behöver förslag :)

Jag & sambon tänkte laga mat tillsammans och efterrätt på tisdag när vi firar 8 år tillsammans MEN kommer inte på något vi kan göra.  Måste gå att göra gluten & laktosfritt. Inget med lök eller kål av något slag i maten :) Och inte allt för dyrt.
Fläskfile/ytterfile, lövbiff, torsk och lax åt vi nyligen så inget med det Glad

Ang efterrätten: Ingen paj, kladdkaka eller pannacotta :) Allt annat går bra :) Något man kan baka/tillaga, inte bara t.ex glass med bär eller fruktsallad :)

Och vad kan man hitta på? Som ej är dyrt, och som man inte är iväg många timmar på. Filmkväll är lite tråkigt nu tycker vi :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tjeja
8/28/15, 5:15 PM
#1

Minigolf eller bowling eller något museum eller teater?

Brulé- eller chockladpudding till efterrätt? Borde finnan både veganska och glutenfria recept på dem.

Mat: Någon finare gryta av något slag?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Tuulikki]
8/28/15, 5:19 PM
#2

Grillad/stekt kyckling, couscous, sallad och någon god sås brukar jag köra på, går säkert anpassa efter allergier osv :)

Kycklinggryta brukar också gå hem!

Fridaaaa
8/28/15, 5:28 PM
#3

#1 Museum och teater är dessvärre ingen av oss intresserade av.
Bowling är tyvärr för dyrt :( Minigolf är lite kallt nu börjat bli höst här :(
Men efterrätterna tåls att tänka på 👍

#2 Vad har man i couscous? =) 
Kycklinggryta var inte länge sedan vi hade :) Det är gott men vill gärna ha annat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
8/28/15, 5:31 PM
#4

"Couscous är en berbisk gryträtt från Nordafrika i många varianter. Med couscous avses på svenska dock vanligen couscous-grynen som används i maträtten. Dessa görs vanligen av durumvetemjöl." - Wikipedia

Jag syftade på grynen. Man äter dem typ som ris :)

Fridaaaa
8/28/15, 5:33 PM
#5

#4 Tack 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tjeja
8/28/15, 5:37 PM
#6

Men couscous innehåller ju vetegluten… så då får ni kanske använda något annat istället. Jag själv tycker att quinoa är mycket godare. få saker slår det. Det är en sorts baljväxt egentligen, som små små groddar av ärtor fast i miniformat och som blir sååå himla gott när man kokar dem i tex grönsaksbuljong.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Fridaaaa
8/28/15, 5:41 PM
#7

#6 Ja var därför jag kollade vad det innehöll för hade just för mig att det inte var glutenfritt. 

quinoa hmm var länge sedan jag åt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
8/28/15, 5:52 PM
#8

Ni kan väl gå på bio, bowla, åka på spa, åka och äta/fika på något ställe? Eller ha spa/massagekväll hemma! 

Till middag kanske ni kan äta paella eller någon typ av risotto? :)

Fridaaaa
8/28/15, 5:56 PM
#9

#8 Vi har redan bestämt att vi ska laga mat och efterrätt hemma :) 
Och spa, bowling, bio är för dyrt :(

Hmm risotto, har jag aldrig testat att göra, det ska jag ge som förslag till honom och se om han nappar 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Älskamig]
8/28/15, 6:21 PM
#10

Ni kan ju gå ut och käka, så får ni det ni vill ha och äta samtidigt som ni både hittar på något.

Honestyisdead
8/28/15, 6:27 PM
#11

#9 Vad är inte dyrt enligt dig?

Fridaaaa
8/28/15, 6:39 PM
#12

#10 Vi har bestämt att vi ska laga mat och efterrätt tillsammans  🙂 Så gör vi något tillsammans, vet vad som är i samt att jag gillar inte att äta ute 🙂

#11 Just nu ej över 200 kr för båda helst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
8/28/15, 6:40 PM
#13

Vad har ni för stad i närheten? Bowling borde gå under 200kr, och bio ligger bara strax över :)

Annons:
Fridaaaa
8/28/15, 6:47 PM
#14

#13 Ronneby är närmast.  Men kollade utbudet på bio på tisdag och finns inget bra ändå 😕 
Kollat närmaste bowlinghall, de har träning på tisdag kväll.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/28/15, 6:50 PM
#15

Biljard är billigt

Fridaaaa
8/28/15, 6:52 PM
#16

#15 Har inte det i närheten tyvärr.  Kollat efter det innan nämligen. Men bra förslag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Fyratassar12]
8/28/15, 8:31 PM
#17

Något grillat med klyftpotatis till? Fruktsallad som efterrätt? Vad ni kan göra :) Minigolf Picknick

Flöffo
8/28/15, 9:03 PM
#18

Åka och bada på simhall?

//Flöffo

Fridaaaa
8/28/15, 9:46 PM
#19

#18 inte så glad för att bada men bra idé :) #17 frukt äter jag en hel del på helgerna så inte så sugen på det. Grillat hmm :) Kallt/kyligt på kvällarna. Gärna något som inte har med mat att göra eftersom vi ska äta hemma :) allting kommer att ske på eftermiddagen /kvällen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
8/28/15, 10:23 PM
#20

Gör en god gryta! Bästa maten som finns enligt mig. 😃 Ett exempel är en med kyckling, soltorkade tomater, grädde (laktosfri då) och basilika. Kan serveras med ris, grönsaker eller potatis om man inte vill ha pasta. Finns jättegoda grytor med vinsås också. Grytor tar ofta tid att stå och puttra men man behöver ju inte vara i köket hela tiden då. 👍

Cupcakes eller jordgubbstårta/chokladtårta till efterrätt?

Annons:
Everlyn
8/28/15, 11:32 PM
#21

Cheesecake tycker jag är gott och varken särskilt dyrt eller svårt att göra, borde ju gå att göra utan laktos och gluten :)

Sen är det ju rätt gött med massage!



Tjeja
8/28/15, 11:43 PM
#22

Jaaaa en romantisk massagekväll…. 

investera i en skön väldoftande massageolja och bara gotta er efter efterrätten! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
8/29/15, 9:03 AM
#23

Nja massage är skönt men inget vi har ro med annat än kortare stund tyvärr :(

#20 Hmm ja gryta är gott, får klura vidare på det och kanske hitta någon vi inte haft tidigare och prova på 👍

Ang efterrätten när jag tänker efter, söker nog främst någon liten dessert främst :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stortroll
8/29/15, 9:24 AM
#24

Bland det godaste jag vet är nudlar kokta i kokosmjölk, vi har gjort med räkor, men nästan vad som helst fungerar. Sen tycker jag att seafood alltid är gott.

Recept: (4 per)

Ingredienser: frusna räkor (välj själv mängden efter egen smak)
två paket kokosmjölk
ett paket äggnudlar
valfri smaksättning, vi har haft chilisås eller rödpasta

Gör så här:
Stek/värm räkorna med smaksättningen. När räkorna är klara tar du upp räkorna i ett karott eller liknande men ha kvar spat i stekpannan. Häll sedan upp båda paketen kokosmjölken i stekpannan och låt koka upp. När det är gjort lägger du i nudlarna och låter koka tills det inte finns någon kokosmjölk kvar. Blanda sedan ner räkorna.

Går rätt fort och är enkelt om man inte vill ha det mest avancerade maten. Går ju såklart också att halvera receptet.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Fridaaaa
8/29/15, 9:41 AM
#25

#24 smakar det mycket kokos? Inte så förtjust i smaken av kokosmjölk nämligen :) 
Vill gärna ha lite mer "matlagning" så att säga tack ändå, men kan spara receptet, kan vara gott att göra en annan gång 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stortroll
8/29/15, 9:51 AM
#26

#25 tycker inte att det smakar kokos, blir väldigt krämigt men tycker inte att det smakar kokosmjölk.

Risotto med seafood?
Musslor?

Titta gärna in här ---> Min blogg

Fridaaaa
8/29/15, 9:58 AM
#27

#26 Musslor gillar dessvärre ingen av oss.
Seafood?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
8/29/15, 10:36 AM
#28

Seafood är precis vad det låter som. Mat från havet.

En risotto är aldrig fel. Går att variera väldigt mycket. Ta i det protein ni föredrar.

Fridaaaa
8/29/15, 10:41 AM
#29

#28 Ja mat från havet fattade jag men tänkte om det var någon speciell rätt, särskilt innehåll eller så 🙂

Aldrig tillagat risotto men tåls att fundera på 👍 Syrran gjorde någon god med svamp en gång hmm.. Kanske får samtala med henne. Lite att fundera på kring maten nu. Bara efterrätten kvar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/29/15, 10:46 AM
#30

#29 Hoppas ni gör risotto. Himla gott!

Efterrätt äter jag inte själv tyvärr. Gillar dock Tiramisu.

Fridaaaa
8/29/15, 10:55 AM
#31

#30 Länge sedan jag åt det, så ska lägga fram det på förslag till sambon med 👍

Tiramisu har jag aldrig ätit, värt att testa någon gång men inte just då kanske 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Fyratassar12]
8/29/15, 1:48 PM
#32

Hm stekt lax och något gott till? Eller kanske räkor och vin?

Honestyisdead
8/29/15, 1:51 PM
#33

#32 Ts skriver ju att de nyss åt lax.

Tjeja
8/29/15, 2:11 PM
#34

#0Jag vet!!! Luftpaj och fantasisås! Och fyll dagen med en härlig drömresa! Allt garanterat gratis!

 Nej visst ja..du ville ju inte ha paj… flåt! ;-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Halcyon
8/29/15, 2:59 PM
#35

Chokladfondant, chokladmousse, någon sorts bär parfait, hemmagjord sobre, morotskaka, marängsviss, tiramisu, brownies med bär.. har inte kollat igenom tråden så har säkert upprepat vad alla sagt, men ja xP

we're always chasing that paradise

Fridaaaa
8/29/15, 3:50 PM
#36

#32 Åt som sagt nyligen lax så inte så sugen på det :) Och enbart räkor är ju inte middag men gott dock hehe tack ändå :)
#35 Hmm fondant har jag aldrig testat att göra men sjukt gott är det! Hmm.. Får klura :)

har en del att fundera på 👍 Får samråda med sambon när han kommer hem ikväll och ge igenom förslagen :)

Bara komma på vad vi ska göra också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
8/29/15, 4:15 PM
#37

Åka till stranden och se solnedgången kan ni ju göra på kvällen, känns ju ganska romantiskt :)

Fridaaaa
8/29/15, 4:17 PM
#38

#37 Har ingen strand nära här :( Men bra förslag annars 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
8/29/15, 6:36 PM
#39

Ta en tur i skogen? Kolla på naturen, kanske blocka bär eller så? Gå ner till någon sjö eller så.

//Flöffo

Dexterr
8/29/15, 7:03 PM
#40

Grilla nånting kanske? :)

IceTee
8/29/15, 9:31 PM
#41

Efterrättsförslag från min sida är helt klart cheesecake. Går att använda glutenfria kex till bottnen och laktosfri (eller mjölkfri ifall man hellre vill det) färskost till fyllningen Det är ju så himla individuellt vad man kan göra på dagen, och jag och fästmannen firade nyss 2 år tillsammans men vi spelade Zelda och åt pizza… Inte vansinnigt romantiskt kanske men det var vad vi ville göra den dagen! Svårt att komma med förslag dock utan att veta så mycket. Hur gamla är ni?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Fridaaaa
8/29/15, 11:36 PM
#42

#41 Mjo vi kommer att göra något på eftermiddagen / kvällen :) oftast haft filmkväll och så, vill helst inte ha samma igen :) 24 resp 25 :) Cheesecake är gott gott men sambon ville inte ha det :( #39 gå i skogen gör vi regelbundet med hundarna :) Mat har vi lite alternativ som vi funderar på :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
8/30/15, 8:06 AM
#43

Har inte läst hela tråden, så kanske skriver som nån annan skrivit. Jag tycker att hasselbackspotatis och beer can chicken är jättegott :-)

Zingo ;D

Fridaaaa
8/30/15, 8:10 AM
#44

#43 sån kyckling har jag aldrig smakat, ska jag kolla upp :D Har mat att fundera på, är dessert och vad vi ska hitta på kvar :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
8/30/15, 9:35 AM
#45

Smulpaj med hallon & blåbär! Dödligt gott :D

Fridaaaa
8/30/15, 10:14 AM
#46

#45 Läs #0 😉 Min sambo är inte förtjust i paj 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
8/30/15, 10:57 AM
#47

Åh sorry xD synd :/

Fridaaaa
8/30/15, 11:02 AM
#48

#47 Ja är jättesynd då jag tycker det är gott :( men men :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Túrwen]
8/30/15, 12:09 PM
#49

Baconlindad kycklingfilé känns som en klassiker, det kan man äta lite rotfrukter till om man känner för eller potatis i någon form. Jag brukade ha vitlökscremé fraîche för att få baconet att fästa men går ju helt klart med något annat om man inte vill äta laktos. 

Det där med att det måste kosta omkring 200 kr är svårt eftersom att det sagts nej till så mycket i den prisklassen redan och att det inte finns någon strand i närheten man kan åka till. Kanske göra något riktigt ovanligt som att gå och prova på ett crossfit pass tillsammans eller någon annan form av träning?, "prova på pass" brukar kosta från omkring 50-100 kr beroende på vad det gäller.

Fridaaaa
8/30/15, 2:20 PM
#50

#49 Läs #44 👍

Sagt nej till det vi redan brukar göra, känns tråkigt att göra det gamla vanliga 🙂 Vill gärna göra något annat. Hade gärna lagt mer pengar men ifinns inte en krona över det denna månaden 😕

Nja jag tycker inte sånt är speciellt roligt dessvärre, annars bra idé 🙂
Skitsvårt att komma på :/ Speciellt när man har begränsad budget.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evilina
8/30/15, 4:45 PM
#51

Efterrätt så är ju Gino fantastiskt, jordgubbar, banan och kiwi med riven vit choklad över och så in i ugnen ^^ Som lyxmiddag brukar jag köra färskostfyllda kycklingfiléer inlindade i bacon med ugnstekta rotfrukter (färska rödbetor och sötpotatis är viktigast ;))

Fridaaaa
8/30/15, 4:47 PM
#52

#51 Min sambo vill dessvärre inte ha varm frukt/bär helst
Läs #44 👍 Söker dessert och vad vi ska hitta på nu, maten är i princip klarplanerad 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
8/30/15, 6:35 PM
#53

Pannacotta? Sen med choklad och bär på… ;D

Zingo ;D

Honestyisdead
8/30/15, 6:51 PM
#54

#53 Det står ju just att hon inte vill göra panacotta.

pernillaoscarsson
8/30/15, 7:01 PM
#55

Hasselbackspotatis med porterfilé. Är inte kött själv men då jag gjorde det så var det min absoluta favoriträtt!

Till efterrätt kan ni göra en sån där "kaka" med botten av sockerkaka, vaniljglass och bär och ett överdrag av maräng som sedan värms upp i ugnen. Supergott!

Annons:
Fridaaaa
8/30/15, 7:17 PM
#56

Snälla, läs gärna senaste kommentarerna 👍 tack för tipsen med mat men det söker jag inte längre, utan är dessert och vad vi kan göra 🙂

Vill som sagt inte göra pannacotta och min sambo är inte förtjust i varma bär/frukt tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
8/30/15, 8:14 PM
#57

mamma brukar göra en tårta som liknar denna : 

http://www.mytaste.se/click/index/106074183/glutenfriagodsaker.blogspot.se

alltså marängbotten med mandel och sedan daimglass ovanpå, supergod är den, har inte mammas recept här nu så att du kan få det men tror det är något liknande det receptet i länken ! sen färska/frysta bär på om man vill de, eller lite mörk choklad, eller nåt annat gott, haha, jag äter själv tårtan som den är med lite mörk choklad :)

Fridaaaa
8/30/15, 8:25 PM
#58

#57 Ser god ut! Men söker främst dessert 👍 Men receptet skahelt klart sparas :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/30/15, 8:28 PM
#59

#58 Vad är en tårta då?

smellcaramell
8/30/15, 8:36 PM
#60

#58 gör samma recept i små ugnsfasta skålar och voila du slipper "tårtdelen" om du inte räknar tårta som dessert , man får vara lite flexibel ;)

Fridaaaa
8/30/15, 8:43 PM
#61

#59 När jag tänker dessert tänker jag t.ex små bakelser och sånt :) Tårtor är för mig inte dessert :)

#60 Ja jag har inga små ugnsfasta formar så :( De jag har tål ej ugn :( 
Men kanske går att göra på något annat sätt hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
8/31/15, 8:29 AM
#62

Missade det :-)

Zingo ;D

Annons:
[AnimalLover1]
9/5/15, 8:01 PM
#63

Vad blev det då? Och hur blev det? 🙂

Elsaharr
9/15/15, 8:19 PM
#64

Vad blev det? :)

Zingo ;D

Javix
9/15/15, 8:26 PM
#65

Klättra är väl kul om ni vill få ont i händerna. ;) Det kostar kanske runt 150kr för två personer om det finns i närheten. :)


Upp till toppen
Annons: