Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1601 ggr
hund_katt
2015-08-30 13:54

Kompis med social fobi

Jag har en kompis som har social fobi, han har ingen diagnos på det men ja.. Han är rädd och känner obehag i sociala sammanhang. Väldigt blyg osv.. Jag undrar hur man ska bete sig runt personer med social fobi, ska jag stötta, och liksom "det är ingen fara, du kommer klara det" och om jag ser att han känner obehag, ska jag då liksom säga typ "är du okej? Vi kan gå undan lite?" gör det saken värre? Eller ska jag ignorera det och liksom, bete mig som att han inte har social fobi? Som jag har fattat det så vill dom inte ha uppmärksamhet, och bryr jag mig om det så ger jag ju uppmärksamhet och då kanske han känner mer obehag? Bryr jag mig inte om det så ger jag ju liksom inte den uppmärksamheten… Jag vet inte om mitt inlägg kanske blev lite förvirrande men hoppas ni förstår vad jag menar… Kortfattat så vill jag veta hur jag ska bete mig utan att det blir värre, och kanske även hjälpa honom? Jag har ingen större kunskap inom social fobi osv.. Men det är något jag är intresserad av att göra, alltså hjälpa människor med fobier osv… Funderar på att plugga till det.. Men är ju bara 15 än så länge cx Tacksam för svar! Jag vill verkligen hjälpa denna personen! Vill hjälpa i stort sätt alla, men just nu är detta typ den enda jag känner som jag kan hjälpa, eller kanske inte kan hjälpa? Men jag vill hjälpa om jag kan! Behöver inte vara mycket, liksom bara ett litet stöd. Han går till sin terapeut osv så jag vill bara vara ett litet stöd… Jag skrev på socialfobi.ifokus också men skriver här med c:

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
AnneN
2015-08-30 14:07
#1

Jag har socialångest och har vänner med diagnosticerad socialfobi, kan bara säga att det är väldigt olika vad som fungerar från person till person.

Mitt råd till dig är att fråga din vän hur han vill att du gör i de olika situationer som kan uppstå.

Tummen upp för vänner som dig som vill hjälpa sina vänner med problem 🌺

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Choklad
2015-08-30 14:11
#2

Jag har också social fobi, och jag kan ju bara säga hur jag funkar. Jag har det i vissa sammanhang, i andra går det bra, men jag har hemskt svårt för att vistas i rum med många människor och mycket prat. Och på stora ytor i en stad t ex, det gör mig väldigt rädd och jag blir helt utmattad.

Din kompis bör gå till en kurator eller liknande för att få hjälp, det är handikappande att vara i det tillståndet.

Du bör inte tycka synd om din kompis, ifall du gör det, utan var uppmuntrande och inte tvingande.

Vet inte hur det är med kompisen, men om jag stannar inomhus för länge, t ex om jag blir sjuk och inte kan gå ut, i ett par tre dagar, så blir jag rädd för att gå ut sedan, och då behöver jag någon som peppar mig och följer med mig ut, bara en liten promenad t ex. Sedan funkar jag för det mesta bättre och kan gå ut själv.

Sådana som jag kräver mycket av omgivningen, och jag måste klara mig själv, som alla andra, men för mig är det svårt.

Jag får hjälp, men det tar sin lilla tid, hoppas att du har tålamod och kan hjälpa din kompis, men utan att ta slut på dig själv.

Att ha social fobi är hemskt jobbigt, och jag iallafall, skäms över att jag har har det.

U R us

pernillaoscarsson
2015-08-30 14:20
#3

Jag har också/har haft social fobi. Så länge jag kan minnas har jag ALLTID varit väldigt blyg och haft svårt bland många människor. Jag hatar precis som din vän uppmärksamhet och vill verkligen inte hamna i centrum.

Det jag uppskattar att folk gör mot mig är att de accepterar att jag inte vill vara i centrum men att jag gärna pratar. Jag går sällan själv fram till en okänd person och börjar prata om vädret utan andra personer måste alltid ta första steget. Då räcker inte bara ett hej, vem är du, utan personerna måste fortsätta att hålla igång samtalet den första tiden så att jag lär "känna" personen och vet ifall jag kan släppa loss eller inte.

Mitt tips till dig, om ni är någonstans bland folk din kompis inte vågar prata med då det är för många nya ansikten, det är att ta med honom, börja prata med en person och så håller ni samtalet igång. Han kommer sedan, om han känner sig trygg med personen, kunna prata själv med den. Det kan ta ett tag, kanske mer än bara en träff, men han kommer känna att den personen är enklare att prata med än alla de andra runt omkring. Så får man fortsätta så, låta honom träffa flera olika personer utan att sätta honom i centrum.

När jag började hänga med mitt kompisgäng på gymnasiet så tog det väldigt lång tid innan jag ens snackade med vissa i gänget. Jag var fientlig och tyckte att de var konstiga och jag ville absolut inte prata med dem. Men så ibland hände det att det bara var jag, kompisen jag kunde prata med och kanske två av de jag aldrig pratade med. De snackade såklart mycket och jag ingenting alls, till slut insåg jag att de var helt OK och jag började också inflika några kommentarer till slut. Sedan flöt det på och jag kunde vara som en vanlig människa med dem runt omkring mig.

Det tar tid, men det är inte omöjligt. Bara personen slipper känna sig trängd bland alla människor. Att vara i centrum är typ som att bli instängd i ett litet rum för en klaustrofobisk person.

En annan sak du kan göra är att berätta lite om dina andra kompisar, om deras intressen, kanske att du har en kompis som har liknande intressen som den blyga. Då kan det också bli lättare för honom att öppna sig :)

hund_katt
2015-08-30 17:18
#4

Så jag ska försöka få honom att träffa andra människor, utan att sätta honom i centrum? Skulle kunna ta med honom när jag träffar några av mina lugnare vänner, som är lite mer chill typ. Ska fråga honom också lite mer om vad han tycker är jobbigt osv, vad han tycker känns lättast. Han har ganska lätt för att prata med folk via internet eller så. Typ Skype. Han är ju ganska tyst men han säger inte nej till att prata med någon via Skype. Så det är mest fysisk kontakt som är jobbigt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Stortroll
2015-08-30 17:58
#5

#0 fråga honom vad han tycker är jobbigt. Ett tips om du inte fått något bra svar är att fråga på tonåringar iFokus också, mer folk där.

#2 Det är 16 årsgräns här bara så du vet.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Maria
2015-08-30 18:02
#6

#5 Detta är ju tonåringar iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Choklad
2015-08-30 18:04
#7

# 5

16 års gräns?  Så jag får inte prata härinne på grund av min ålder?

Ok, å säger jag väl hejdå

🤔

U R us

AnneN
2015-08-30 18:38
#8

#5 Jag hittar ingenstans i sajtens regler att det är någon åldersgräns, däremot inne på http://barnens.ifokus.se/ är det 16årsgräns.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pernillaoscarsson
2015-08-30 18:53
#9

#4 Med är ju bra, att han klarar av att prata via skype. Då kan du fråga några av de vänner du umgås med och som du vill att din kompis också ska kunna hänga med, ifall de vill prata med honom där. Förklara för dem att han tycker det är jobbigt att träffa människor i verkliga livet så att de förstår varför, fråga också din kompis ifall det är ok innan. Ifall de lär känna varandra via skype så kanske det går lättare då de träffas senare?

För flera år sedan så var jag också inne och snackade med folk på nätet. Jag pratade mycket med en tjej som hade samma intressen som mig. Efter att ha skrivit till varandra och lärt känna varandra på det viset bestämde vi oss för att träffas på riktigt. Det var inga problem alls. Det kändes som om vi känt varandra hela livet.

Honestyisdead
2015-08-30 18:53
#10

#5 Det stämmer verkligen inte!

matildapsvensson
2015-08-30 23:57
#11

Jag har spcial fobi och vill gärna vara i bakgrunden och inte dra uppmärksamhet till mig så om någon kompis till mig hade frågat mig om jag ville gå undan lite eller frågat om jag är ok så hade jag blivit stressad och känt mig iakttagen. Men det är bäst att du frågar din kompis. Du behöver ju inte ställa en direkt fråga om hur du ska bete dig runt honom utan du kan ju fråga lite om hur han känner och sen kan du avgöra lite själv hur du ska bete dig :).

hund_katt
2015-09-01 18:23
#12

Känns det jobbigt för er om man säger stöttande kommentarer som typ "du klarar det, detta var ju inte så farligt?" Eller är det lättare om man inte bryr sig alls om det? Fast Asså ändå tänker på det så man inte tvingar med personen till obehagliga ställen osv, med mycket folk osv. Skulle det va bra att liksom, om någon vänder uppmärksamheten mot den med social fobi, att jag försöker avbryta och liksom börja prata om nåt annat istället, liksom vänder uppmärksamheten mot något annat istället? Vill bara lite mer allmänt innan jag frågar hur han känner osv cx ifall han skulle glömma att nämna något så vet jag ju kanske ungefär hur det är.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

matildapsvensson
2015-09-01 19:25
#13

Jag har inte "allvarlig" social fobi och de flesta av mina kompisar vet heller inte om att jag har social fobi men jag hade inte velat att mina kompisar försökte stötta mig och säga peppande ord men det är nog olika från person till person.

Jag undviker gärna att till exempel följa med på fester osv för jag känner obehag så jag säger helt enkelt att jag inte vill följa med på sådant om det skulle vara så. Men jag försöker följa med på så mycket som möjligt för jag försöker träna bort det värsta av fobin för det är väldigt stressande att ha social fobi och ständigt känna sig rädd och iakttagen.

Men alla frågor om hur du ska göra i sådana sammanhang där din kompis kan känna obehag och rädsla borde du fråga din kompis om hur just HAN känner för det är så olika från person till person så vad till exempel jag tycker och känner kan han tycka helt tvärtemot.

Men sen att berätta för andra att han ha social fobi som Pernilla skrev tycker jag att du inte borde göra om inte kompisen själv vill det för det gör att man helt plötsligt behandlar honom annorlunda och det kan göra att han känner ännu mer obehag eftersom dom kommer gå och tänka på hur de ska prata till honom osv vilket gör att han blir uppmärksammad och iakttagen, precis som man med social fobi absolut inte vill.

Annons:
hund_katt
2015-09-01 19:32
#14

Okej, tack c:

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

pernillaoscarsson
2015-09-01 20:18
#15

#13 skrev ju att hon ska kolla med kompisen först innan hon berättar för vännerna ;)

matildapsvensson
2015-09-01 22:27
#16

Oj, förlåt missade det! ;) Men precis.

Stortroll
2015-09-24 15:44
#17

36 #7 #8 #10 Trodde det var barnens iFokus, Sorry

Titta gärna in här ---> Min blogg

Upp till toppen
Annons: