Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 811 ggr
axa
2015-09-01 16:52

Man måste ligga hemma sjuk.

Hur är det egentligen?

Jag var hemma idag från skolan för att jag sedan igår haft någon förkylning. Vaknade i morse av att det var riktigt illa med halsen och hade då även huvudvärk så jag stannade hemma. Under dagen efter att ha tagit hand om mig själv så blev jag mycket bättre (knappt halsont och inga andra symptom) och då även rastlös. Jag hade bestämt med en vän att vi skulle ses (senare på dagen) så jag gjorde det då hon ville ha min hjälp med att handla några saker och sedan följde med henne till McDonalds. Men nu är mina föräldrar upprörda och tycker det var dåligt gjort av mig. För att det 'ser' dåligt ut att jag är ute, när jag ska ligga sjuk eller vara i skolan (skolan hade slutat). Men om jag tillfrisknar under dagen, ska jag då vara bunden till att vara "hemma sjuk" och inte få göra något annat än att vara sängliggandes?

Blir orolig för konsekvenserna jag får nu då mina föräldrar inte trodde på mig i första hand, att jag var sjuk då så att säga. Men en annan vän och många andra omkring mig är också sjuka med de symptom jag hade, fast värre. Kunde inte prata i morse men nu är jag som vanligt, bara att jag får hosta och harkla mig lite då och då.

Hur ska det vara? Gjorde jag fel?

Annons:
Scorpio97
2015-09-01 17:01
#1

Jag tycker inte du gjorde fel, däremot skulle jag förmodligen ha stannat hemma själv.

Jag har kronisk huvudvärk och är ofta hemma från skolan på grund av det. Huvudvärk syns tyvärr inte och det gör ju att folk misstror min sjukdom och tror att jag bara stannar hemma för att jag är lat. Därför stannar jag oftast hemma hela dagen när jag är hemma, även när jag är förkyld eller liknande. Det är inte lika illa nu på gymnasiet, men i mellan- och högstadiet gick snacket direkt om någon såg mig ute samma dag som jag varit hemma från skolan, så min erfarenhet är såklart färgad av det. Jag hade kanske resonerat annorlunda om jag inte haft min huvudvärk. (Sen struntar jag egentligen om folk tror att jag stannar hemma bara för att, men det är lite drygt att bli misstrodd hela tiden så jag försökte undvika det)

Men jag tycker inte du har gjort fel. Däremot kan jag även förstå varför dina föräldrar reagerar som dom gör. Min mamma har alltid resonerat att jag kan ta ansvar för det själv, så hon har inte sagt något dom få gånger jag har gjort något på kvällen fast jag varit hemma och sjuk.


//Jessie

[Tilde]
2015-09-01 17:02
#2

Jag tycker att om man är sjuk från skolan så är man sjuk och ska inte gå ut och träffa vänner, osv. Tänk om det var ett jobb liksom… då skulle man få sparken om arbetsgivaren kom på en. 🤐 Sen tänker jag på smittoriskerna. Om du faktiskt är förkyld så smittar du ju folk, även om du får det bättre under dagen. 🤔

[Devya]
2015-09-01 17:06
#3

Jag tycker tyvärr att du gjorde fel. Det är inte värt att gå omkring och vara aktiv om man just har tillfrisknat för det kan bli värre igen. Det bästa man kan göra är att ta det lugnt även om man blir rastlös.

Tänk om du sku ha gjort det värre så att du blivit sjuk sen igen? 

Jag förstår också hur dina föräldrar tänker. Det ser faktiskt inte alls bra ut att du har varit hemma från skolan och sen råkar någon kanske se dig ute på stan. Någon kan få för sig att du skolkar.

Aleya
2015-09-01 17:10
#4

Jag tycker att det var lite dåligt gjort ja. Kan man inte gå till skola eller jobbet p g a förkylning så ska man endast ut om man behöver antingen sjukvård eller handla mat (när ingen annan kan göra det) att gå ut för rent nöje är bara dumt. Det är det jag fått lära mig sedan jag var barn och håller på dessa principer. Sen brukar jag iof vara så sjuk att jag inte orkar upp ens. Men det är jag det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

axa
2015-09-01 17:18
#5

#1 Så jobbigt. Förstår dig och tycker likadant.

#2 Jo, det är vanligt att många tycker så. Mina föräldrar anser att jag skulle gått i skolan om jag kände mig bättre nu, men jag anser att smittorisken är högre i skolan än utomhus.

#3 Det har du rätt i, dock så har jag läst på och man ska gärna röra sig lite. Jag gick under de två timmarna jag var ute och i varma kläder. Det var en person som antagligen trodde jag skolkade då hon fick syn på en bild från McDonalds, men jag gjorde ju verkligen inte det. Jag följde bara med henne, tog ingenting. Skulle inte klarat av dagen i skolan då vi dessutom skulle ha muntliga presentationer och jag inte kunde prata. Om jag blir sjuk igen så kommer jag inte få vara hemma igen så det lär inte spela någon roll om jag gjorde det värre. 

Vill inte säga att jag ångrar mig, men känner ångest över hur allt kommer sluta.

[Devya]
2015-09-01 17:27
#6

#5 Nej, man ska inte ut och röra på sig på samma dag som man var sjuk. Det är inte hälsosamt, speciellt om man har haft feber för då kan febern komma tillbaka igen. 

Jag har varit flunssig sedan torsdags. I måndags var jag helt färdig efter jobbet. I morse mådde jag mycket bättre men efter en hel arbetsdag så blev jag som död igen. Så nej, jag tror inte att man ska faktiskt gå omkring och röra på sig just efter att man har tillfrisknat litegrann från en flunssa. Det är ju allmänt känt att man ska ta det lugnt för kroppen kämpar redan på så otroligt mycket för att bli frisk och all energi måste gå till det.  Jag vill gärna läsa det du har läst om att man ska röra på sig samma dag som man har varit sjuk. 

I framtiden bör du nog vara försiktigare med din hälsa och med ditt rykte. Fast du har faktiskt varit sjuk så kommer faktiskt ingen att tro på att du var särskilt sjuk om du samma dag kunde gå till McDonalds.

Annons:
Upp till toppen
Annons: