Annons:
Etikettövrigt
Läst 938 ggr
hahael
9/1/15, 9:24 PM

Tips på bankkort?

Hej!

Jag är 14 och har för tillfället Ica Bankens ungdomskort, vilket är ett Maestro.

Som ni kanske vet kan inte Maestro användas på nätet, man kan inte heller ansluta kortet till tex Paypal eller annan tjänst som får kortet att fungera på nätet (iaf inte med Ica banken).

Jag handlar mycket på nätet, så fort jag får pengar vill jag gärna klicka hem lite saker från ebay eller kanske köpa ett läppstift som inte säljs någonstans i Sverige?
Detta kan jag inte göra direkt med mitt Maestrokort utan därför har jag istället använt min mammas Mastercardkort. (Hon har varit okej med detta)
Så igår när jag tänkte att jag skulle föra över pengar till mammas konto för en produkt jag köpt så visar det sig att jag, som är under 16 inte kan föra över pengar (Icabankens regel). 

Detta gjorde både mig och mamma mycket frustrerande då den egentliga stora anledningen till att skaffa ett bankkort till mig var att jag skulle kunna sköta mina egna små köp på internet på egen hand. Att jag fick min månadspeng och sen fick jag bruka den på vad jag nu ville köpa på internet (eller i affär).

Jag har nu börjat kolla runt efter en annan bank då mitt kort är i princip värdelöst FÖR MIG som egentligen mest handlar på nätet.
Enligt nätet har andra banker (tex Nordea och Swedbank) kort och/eller tjänster som får internetköp att fungera för även en ung person. 

Har du någon erfarenhet av Swedbank/Nordea och deras tjänster för just detta? 
Tack på förhand

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
Hoseok
9/1/15, 9:36 PM
#1

Jag rekommenderar swedbank. Jag köpte mycket från interwebs på mitt ungdomskort. Då var jag förvisso runt 16, vet inte om det är annorlunda om man är under 15.

Halcyon
9/1/15, 9:50 PM
#2

Jag har Nordea och innan man fyller 16 år har man ett "Visa Electron" som man inte kan handla på nätet med. Tror faktiskt det gäller alla banker. Men jag har haft Nordea sen jag var 14 (är 17 nu) och är väldigt nöjd! Men där ska det absolut inte vara några problem att föra över pengar till ett annat konto eller ta emot pengar. Finns en bra app också där man kan hålla koll på sina pengar och vad man köper.

we're always chasing that paradise

felle-j
9/1/15, 10:05 PM
#3

Jag har haft ett Visa Electron från Nordea sedan jag var 15 tror jag, kanske tidigare men absolut inte senare, och det har funkat väldigt bra och jag har alltid kunnat betala via nätet. Är supernöjd med Nordea så dem kan jag rekommendera!

matildapsvensson
9/1/15, 10:33 PM
#4

Jag har Swedbanks ungdoms konto med ett Visa kort och då har man helt eget ansvar för kortet och kontot. Tror dock man behövde vara 16 för det men det ska nog kunna gå att öppna upp ditt konto med föräldrars tillstånd. Du får söka runt lite och eventuellt fråga banken direkt. Med ungdoms Visa på swedbank ska det fungera. Nu har jag inte öppnat mitt då jag trodde det "ingick" när jag bytte kort för ca 2 veckor sedan men jag vet att det fungerar för det var anledning till at jag uppdaterade mitt kort till ett Visa.

Upp till toppen
Annons: