Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1200 ggr
Mutal
2015-09-06 21:39

Körlektioner

Hej!

Nu är ju jag 18 år sedan i april i år, och jag ligger efter i körning.

Jag är folkskygg, folkrädd och gillar inte folk överhuvudtaget (närmaste kretsen är såklart undantag).
Jag bor i en stad där de erbjuder många olika trafikskolor, så jag har mycket att välja emellan.

Nu vill jag alltså ta tag i körkortet ordentligt! Jag är på Repetition 1 på teorin, men har inte kört så mycket. Bara lite hemma och känner att det inte riktigt räcker då mina föräldrar sällan har tid för mig. Min bror gör mycket, kör bättre än mig (Han är 16) men jag känner att MITT körkort går före hans, jag är trots allt äldst och har börjat med teorin, även om han kör folkrace. 

Men hur ska jag göra? Jag har pengar på mitt konto och kan använda mig av upp till 10.000 till körkortet. Det ska såklart gå till körkortet. Mina föräldrar kommer även sponsra lite sedan om det tar slut, det gjorde dom till min storasyster också. 

Men hur ska jag använda pengarna?
Jag måste ju gå Riskettan, halkbanan och ha körlektioner, men det finns inga paket som är så! Det finns med teori i, men det HAR jag ju redan och det vill jag inte ha (typ bok, tester och sånt, det har jag redan!)

Riskutbildningen går på 2.000, vilket innebär att jag har 6.000-8.000 till körningen. 

Mitt problem slutar inte där!
Jag vågar inte sätta mig i en bil med en främmande person! 
Jag menar jag MÅSTE ju, men jag kommer ju vara stel som en pinne och dom kommer be mig slappna av och då stelnar jag ju till STEN istället. Tro mig, min pappa har försökt. (Jag är osäker och gillar inte ens att ha min egen pappa i bilen…)

Hur tycker ni att jag ska göra?

MVH Folkskygge Alicia

Annons:
Urhasten
2015-09-06 21:57
#1

Åh, jag önskar att jag kunde beskriva hur svårt det har varit för mig att överhuvudtaget köra upp. Jag förstår inte ens hur jag står där jag gör idag, med tanke på hur extremt mentalt blockerad jag har varit i körkortsfrågan. 

Mitt tips till dig är att bara göra det. Alltså, att avdramatisera det hela och "bara göra det". Verkligen tänka pedagogiskt med dig själv och försöka förstå allt du går igenom, när du ska fokusera på vad i rätt läge, etc, samt visualisera hur du hälsar på trafikläraren, hur ni sätter er i bilen, hur du ställer trafikläraren alla frågor du undrar över, och försöker på något vis förstå att det kommer gå som det går. Du vet inte hur det går på första lektionen fören du sitter där, tyvärr. Det tog evigheter för mig att komma på den här form av sätt att avdramatisera det hela.

Jag har inte körkortet än, men ska köra upp inom en vecka, fjärde gången. Första uppkörningen handlade för mig om att BARA förstå hur det går till mentalt, för att jag fungerar som så att när mina nerver sätter sig så pass på utsidan kan jag få en sådan black out som "Hur växlar jag?". Andra gången var ungefär samma träning. Jag menar inte att jag var redo för körkort då, för jag var verkligen inte en redo förare då när jag tänker efter. Hade alldeles för lite erfarenhet och en kass trafikskola (som sedan gick i konkurs, vilket min dåvarande lärare måste vetat om och egentligen inte brytt sig om att arbeta med mig som elev). 

Idag finns det en enorm skillnad och tredje uppkörningen genomförde jag och möttes första gången av känslan "Det här vill jag verkligen klara nu!", för att känslorna blockerade inte lika mycket - jag var säkrare som förare. Dess värre gick det inte då heller, eftersom jag tyvärr var för försiktig i gatukorsningar. I veckan som kommer ska jag öva på det här och sedan verkligen gotta mig i att jag KAN det andra, jag behöver inte känna mig nervös för min historik och försöka göra mitt bästa på kommande uppkörning. 

Kämpa på!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mutal
2015-09-06 22:06
#2

Tack för tipsen!

Hoppas det går bra för dig på uppkörningen sedan! Det verkar som att du har kämpat, så jag håller verkligen tummarna!

Min kompis körde upp i fredags, men misslyckades tyvärr :/ Teorin har hon klarat dock :) Jag känner mig säker på teorin, så det är väl något iallafall! (Klarade precis repetition 1 med 3 godkända resultat heheh )

Jag får helt enkelt köpa några lektioner och bara köra! Det är nog det ända sättet tror jag, som du säger :/ tack ska du ha :)

Och lycka till :)

Urhasten
2015-09-06 22:18
#3

#2 Det känns fel att säga "Bit ihop" för att jag vet att det inte går att bita ihop, men jag är nog ett praktexempel på vad "kämpa" betyder haha. Att verkligen vara pedagogisk. Våga prata med sig själv och diskutera hur saker och ting känns. Samt visualisera - föreställa sig de olika scenariona. Och inte minst - när du kör bil så har du all rätt att prata och berätta vad du gör för att hålla koncentration och fokus på att köra bil!

Vad trist att din vän kuggade. Jag klarade teorin på första försöket, men sedan löpte två månader ganska snabbt så fick göra om det. Nu har jag klarat teorin igen och jag hoppas att uppkörningen känns klockren. Nu vet jag att jag är en bättre förare och att jag kan därmed försöka hålla nerverna på insidan av skinnet, haha.

Det viktigaste är att inse - det går bra. Eller - det går som det går. Att man gör fel betyder att du har någonting utmärkt att öva på. Att man kuggar beror på att man inte är lämplig som ensam förare i trafiken. Man får vara envis och ha förståelse för sig själv och situationen. Det finns de som kör upp över tio gånger. Det är jobbigt, men någon gång går det och då känns det förmodligen BRA! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mutal
2015-09-06 22:25
#4

Haha nu gör du inte sakerna lättare för mig - att prata med mig själv skulle jag nog undvika, och diskutera är out-of-the-question :P 
Jag brukar koncentrera mig bättre om ingen pratar med mig eller säger åt mig vad jag ska göra, men det är ganska oundvikligt i detta scenario skulle jag tro :) 

Jaa vi får hoppas att hon klarar uppkörningen nästa gång. Hon har ju två månader på sig, men är borta från bilkörning i tre veckor pga APL i Stockholm :) 

Det går som det går - det låter som jag det. Envishet har jag, som tur av, mycket av. Förståelse är det väl mindre av, men det får gå :) 

Jag får försöka och försöka helt enkelt :)

Urhasten
2015-09-06 22:45
#5

#4 Det låter som en bra inställning och det låter som du kan dig själv ganska bra. Då blir det lättare att sovra fram just din inlärningsmodell, hehe. Jag behöver verkligen prata med mig, för att hålla allt i schack - haha! Jag tror du hittar din väg till körkortet. 

Stort lycka till! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mutal
2015-09-06 23:03
#6

Tack så jättemycket för tipsen :) Och jag önskar dig ett stort lycka till ^^

Annons:
felle-j
2015-09-06 23:16
#7

Om ingen har sagt det ännu, tänk på att uppkörning och teori går på ungefär 1500kr, så det måste du ha med i beräkningarna. När jag tog körkort så gick det på totalt strax under 9000kr, och då tog jag bara 7 körlektioner. Körde mest hemma och sen finslipade jag med lektionerna. Sen om du inte har böcker så bör du köpa det och kanske även köpa några övningsprov på internet. Det hjälper väldigt mycket.

På de flesta körskolor så har de nog så att man kan välja vilken lärare man vill köra med. Trivs du inte med den första du körde med så välj en annan lärare nästa gång som det kanske fungerar bättre med. Har man en bra lärare som man trivs med så lär man sig mycket bättre.

Mutal
2015-09-06 23:30
#8

#7 Som sagt teorin har jag redan, böcker och fri tillgång till datatester. 100% klar med det är jag också. Hade inte räknat med sluttesterna, men om det kniper hjälper nog päronen till. Tack :)

Urhasten
2015-09-06 23:33
#9

Ditt körkort var billigt, hälsar från mig själv som är upp mot 20k numera (och är inte ens färdig). Personligen tycker jag att man inte ska sätta en ekonomimässig press på att det inte ska vara dyrt - det kan bidra till stress och press (beroende på vem man är som person och vilka faktorer som kan vara en positiv sporre). Det är bättre körkortet kostar mer, än att snabbt lära sig ytligt och bli en förare utan utvecklad mognad. Menar inte att billiga körkort innebär automatiskt ytliginlärning och osäkerhet i trafiken, menar att det kan bli det om det stressar på ett negativt sätt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mutal
2015-09-07 07:40
#10

Det är sant, skulle jag tro. Men vissa av oss har ju såklart begränsade pengar. Jag tillexempel måste betala det mesta själv, och inte fören pengarna är slut hjälper mina föräldrar mig. Jag har just nu 9k på kontot, och de pengarna är främst för mat eftersom jag inte får några pengar fören slutet av månaden. (Jag har dessutom en hund att mata :P) 

Å andra sidan är jag en sådan person som tål stress och funkar bättre under stress. Åter ett exempel är att i somras jobbade jag på café (troligtvis det värsta stället för en folkskygg person som jag) och jag jobbade så bra att jag fick erbjudande om att komma tillbaka! "stresstålig" tyckte min chef att jag var, men egentligen bröt jag sönder av den mänskliga kontakten dagligen ^^ 

En ekonomisk press är kanske vad jag behöver. 
Då presterar jag bättre, lär mig fortare och det blir djupinlärning. Logiken är då:
Jag har inte mer pengar nu, så jag måste klara av detta så fort som möjligt!
eller nåt sånt :)

Men så är ju körkort dyrt i dagsläget.

Urhasten
2015-09-07 16:51
#11

9k att käka för skulle jag inte tacka nej till, hehe. 

Jag förstår dig, det ser så olika ut hos alla människor. Jag har fullt ekonomiskt stöd av min farmors man. Detta ska jag betala tillbaka senare, men det är otroligt att jag har det stödet som betyder allt i det här sammanhanget. Hade jag fått betala allt själv just nu hade jag förmodligen prioriterat andra saker så som hem, sparkapital eller annat. Jag och pengar fungerar bra ihop, nästan lite "för bra" (vill hellre spara, än spendera så att säga).

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mutal
2015-09-07 17:42
#12

Haha samma här, men sparas måste det ^^

Vad skönt att ha fullt stöd. Jag har halvt fullt stöd iallafall haha :)

Jag och pengar funkar som smör i solsken. Det rinner iväg xD
Måste försöka bättra mig nu när jag dessutom snart ska ut ur boet ;)
(Halvvägs ute, bor på elevhem :) )

Upp till toppen
Annons: