Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1409 ggr
[Lollo 97]
2015-09-07 18:44

Pallar inte alla läxor :/

Hej,  började 7:an nu i höst och det är så hemskt mycket läxor,  har typ 3 läxor till tisdag varje vecka.  Sen så är det fler läxor till andra dagar.

Jag är sjuk och blir så hemskt trött och klarar knappt utav en hel skoldag, jag orkar inte läsa på läxorna. Jag är så trött när jag kommer hem så jag går nästan och lägger mig direkt. Jag brukar inte behöva läsa på så många gånger för att kunna det, beroende på vad det är. Men denna vecka har vi två No- läxor, en So läxa franskan har vi nu på onsdagar, men det hoppar hit och dit. På So:n ska vi lära oss 30 länder och deras huvudstäder på mindre än en vecka, vilket jag inte klarar av! Jag orkar helt enkelt inte med allt, och orkar jag inte nu hur ska jag då orka resten av högstadiet?! Blir bara så trött på allt, kommer misslyckas i allt :/ Kommer att få F på förhöret i So:n, var var tvungen att kunna minst 20 länder och deras huvudstäder för att få ett E! :( Alltså jag kommer inte klara det. Sen blir lärarna sura när man inte orkat läsa på eller nåt sånt.

Annons:
ra-17
2015-09-07 19:21
#1

Jag förstår dig men kan tyvärr inte säga att det blir bättre. Bag går nu ettan på gymnasiet (går naturvetenskap= plugglinje) och har kanske 5 läxor per vecka och någon uppsats eller prov. Så har det varit nästan hela högstadiet. Dock är visssa veckor bättre än andra. Kan bara tipsa dig om att försök göra läxorna så fort som möjligt så du inte blir lika stressad. Lycka till och kämpa! <3

hannaj98
2015-09-07 20:28
#2

Jag går andra året på naturvetenskap programmet, och helt ärligt, ja det kommer bli mer plugg. Men även om man har mycket mer plugg nu än i 7an, så är det faktiskt inte så mycket jobbigare. 

Man lär sig under tiden man går i skolan bättre studieteknik och att det är bättre att göra grejerna i tid, för annars blir det som att man har en stor skyffel med snö framför sig. Man bara fortsätter putta bort problemen och det blir jobbigare och jobbigare ju större snöhögen blir. (En liknelse min lärare brukar dra ;)) 

Och framförallt lär man sig att bättra på sin inställning. Det är lätt hänt att man lägger mer tid på att tänka på hur jobbigt det är, istället för att bara göra det och försöka att se positivt på det.  För att ligga och tänka på allt man borde göra är oftast jobbigare än att göra det. 

Lycka till och kämpa på!

[134643]
2015-09-08 07:40
#3

Hej! Jag tycker att du för det första bör kolla upp så att du inte har någon brist, på till exempel järn, och att det är det som gör dig så trött. Hur ser det ut annars, motionerar du regelbundet? Äter och sover du bra? Sen tycker jag att du ska sätta dig ner en gång i veckan och skriva upp alla läxor och prov du har, rangordna dem efter vad du behöver göra först, och ta sedan en sak i taget. På så sätt känns det inte helt överväldigande. Du kan säkert också få prata med någon som kan hjälpa dig med din studieteknik. Som de andra säger så blir det inte bättre eller lättare, men du kommer bli bättre på att hantera det vilket kommer göra att det känns lättare. Lycka till! c:

[Lollo 97]
2015-09-08 15:45
#4

Tack för era svar 🙂

Ska försöka hålla mig vaken och göra läxorna ;) Läxor som jag t.ex ska skriva texter på är det inga problem med, men det är det där med att läsa på, det är det jag tycker är svårt.

Lider utav en reumatisk sjukdom så jag har alltid en inflammation i kroppen, det är därför jag blir så trött ;)

Flöffo
2015-09-08 16:35
#5

Jag förstår hur du känner dig, så du är inte ensam! För mig var sjuan jobbigast (jag bytta skola) och det var då jag blev deprimerad (bland annat på grund av alla läxor), men när man väl har hittat en bra studieteknik och ett bra sätt att organisera läxorna på så blir det lättare! Det gäller att förbereda sig i god tid. Jag brukar skriva upp alla läxor i anteckningar på mobilen, på så sätt glömmer jag inte bort dem eftersom jag alltid har den med mig. Jag skriver en symbol framför alla läxor som vi har till en viss dag och sen så skriver jag även ner alla läxor som jag borde plugga på men som jag inte har till just den dagen, fast det är något jag börjat med för bara några veckor sen. Ifall man har en jobbig, stor läxa eller ett prov så får man dela upp det och ta lite varje dag så att man inte sitter och pluggar allt sista dagen för det är sjukt jobbigt, men det antar jag att du redan vet det  :)

//Flöffo

Kaninernasbästa
2015-09-08 22:09
#6

Går också i 7: an och det började lugnt men jag tror vi kommer få väldigt mycket läxor :S Jag har inte alltid någon som kan förhöra mig, så då filmar jag mig med mobilen och läser upp om man har ordet nagel-nail. Då läser jag upp nagel och väntar ca 3 sekunder och säger nail. När jag läst alla glosor i filmen tar jag en kort paus och kommer tillbaka, ser filmen och svarar på glosorna. Det funkar för mig och jag blir mindre trött :) Om vi har läsläxa så brukar jag ofta bli störd av att någon pratar så då pratar jag i filmen medan jag läser, vet att det är konstigt men jag blir alltid hackig när någon börjar prata ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: