Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1215 ggr
Nian97
2015-09-07 23:03

Nålrädsla - bota den?

Känner mig egentligen jättelöjlig men. Vi skulle testa vår blodgrupp idag i skolan, och själva sticka oss i fingret. Men jag fegade ur.  Och nu är jag jättearg på mig själv. 

Jag är jäkligt nålrädd när det kommer till just kapillära blodprov. Det hela började när jag var förkyld en gång i 4-5 års åldern, och var på VC. Fick en sjuksköterskestudent som skulle ta prov på mig. Hon misslyckades typ 2-3 gånger med första fingret först. Men då typ gjorde jag inte så mycket, skrattade mest och tyckte hon var knäpp. Sen skulle hon ta nästa finger, och nästa finger osv. Det slutade med att hon stack mig 20-25 gånger totalt, i samtliga fingrar, på båda händerna innan hon fick något blod. Vid det laget var jag totalt panikslagen, och mamma fick försöka hålla fast mig med ena armen, och min hand med andra. Och sen dess är jag jätterädd för kapillära blodprov.  Hade någon annan, typ min lärare, gjort det på mig hade jag kanske klarat det om jag tittat bort, men nu när man skulle göra det på sig själv började jag kallsvettas och hyperventilera typ.Tänkte först pressa mig till att göra det, men fick panik i sista stund och ville inte göra bort mig inför de andra typ. Och nu är jag jättearg på mig för att jag blev rädd för en sån skitsak. Jag menar, det har ju nästan gått 15 år sen den där incidenten.. 

Någon som har något tips på hur man kommer över den där skiträdslan?

Annons:
Disturbed-Angel
2015-09-08 00:46
#1

Alltså det finns ju inte direkt några mirakelkurer. Jag hade en jättestor nålskräck och jag fick panik varje gång jag skulle ta et blodprov. Sen ville det sig så att jag blev rätt svårt sjuk och var tvungen att ta medicin via spruta varannan dag. 
Det var verkligen skittufft i början och att ta sig förbi den där mentala spärren att sticka sig själv var väl det svåraste. Första veckorna satt jag i flera minuter varje dag innan jag vågade sticka mig själv.  Men med tiden blev det bara bättre och bättre. Man vänjer sig vid det när man utsätts för det regelbundet. Vilket jag hoppas att du verkligen inte behöver göra.
Så  länge det funkar för dig på sjukhuset om du måste ta blodprov så är ju det helt okej att vara rädd att sticka sig själv. De flesta behöver ju inte göra det. 

Annars så tror jag baserat på egen erfarenhet att bästa sättet att bli av med en rädsla är att trotsa den om och om igen tills man lärt sig att det inte är så farligt.

matildapsvensson
2015-09-08 22:27
#2

Som ovanstående kommentar säger så är det bäst att så ofta utsätta sig för det man är rädd för men ett annat tips är att ha med dig någon som du gillar att prata med och be denna att prata med dig så du glömmer bort att du är där för att sticka i fingret. Alltså att du inte är beredd och sitter och spänner dig och tänker på nålen.

Upp till toppen
Annons: