Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1241 ggr
[Hästhoven]
2015-09-09 08:53

Få upp folk på morgonen,tips?

Nu är jag något irriterad! Har ansvaret att väcka mina två bröder på morgonen så de kommer med bussen i tid,(resten av familjen är bortrest). Problemet är att båda är extremt svårväckta/"lata". Får stå i princip hela morgonen & tjata, men nej nog ligger de kvar & låtsas som ingenting! & såklart missar de bussen av egen vilje. Blir bara irriterad, orkar inte med drönare & hur man än förklarar att det är för deras eget bästa att de kommer iväg till skolan på morgonen! Vad ska man göra för att de verkligen kliver upp?

Annons:
RobinEH
2015-09-09 09:09
#1

Varför är det inte deras egna ansvar att ta sig till bussen och skolan i tid?

Hälla vatten över folk brukar dock alltid fungera.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

swapp
2015-09-09 10:44
#2

Testa att tända i taket, dra upp persienner, öppna fönster, dra bort täcket, och om dom inte gått upp då kan du kanske hälla vatten på dom?
Eller sätt alarm som är utom deras räckhåll så dom måste stiga upp för att kunna stänga av. Du kan ju sätta flera alarm på olika ställen och kanske gömma dom, så dom verkligen måste leta för att kunna stänga av dom, och då lär dom va vakna vid det laget 🙂

RobinEH
2015-09-09 13:18
#3

#2

Jag hade en vän med en väckarklocka med en del som flög iväg när larmet gick igång. Det brukade sluta med att hans mamma fick gå in och skrika på honom för att han struntade i att larmet var igång. 😴

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
2015-09-09 13:36
#4

Att hälla vatten på någon verkar elakt… Snacka om att få en dålig start på dagen och det kanske orsakar dåligt humör resten av dagen. 😕

emmaap
2015-09-09 14:38
#5

När jag hade problem med att min bror vägrade gå upp på morgonen, fick tjata varenda dag, valde jag en dag att helt enkelt strunta i honom. Jag fixade helt enkelt bara i ordning mig och gick hemifrån. Detta resulterade i att han vaknade kring lunch, och missade skolan den dagen. 
Dagen efter hade jag lovat att säga till honom 1 gång (han var väldigt sur^^) men struntade typ i det (sa till honom men märkte att han inte vaknade till av det och gick där ifrån), detta resulterade i att min bror missade skolan ytligare en dag och dessutom ett prov han pluggat väldigt mycket till. 
Kanske kan det verka elakt att bara strunta i honom, men efter de två dagarna skötte min bror sig och steg upp i tid och gick till skolan varje dag utan att någon behövde tjata på honom. 

SÅ mitt tips är så vida dina bröder är tillräckligt gamla att vara hemma själva, att låta de vara. Så kanske de lär sig att de måste gå upp på morgoen.

Hälsningar Emma! :)

Scorpio97
2015-09-09 15:08
#6

Jag är också extremt svårväckt, jag har exempelvis fortsatt sova trots att brandalarmet tjutit. Det som fungerar bäst för mig är att ingen väcker mig, för då litar jag på att den personen får mig att kliva upp i tid. Det är mycket enklare att ligga kvar i sängen när jag vet att någon annan har ansvaret för att få upp mig, för då är det ju inte mitt fel om jag sover över. 

Jag har istället minst två alarm på morgonen, när det blir mörkare (och svårare att kliva upp) har jag tre-fyra alarm med cirka fem minuter emellan. I perioder där jag har svårt att kliva upp, dricker jag mycket vatten på kvällen. Det är inte lika skönt att ligga kvar i sängen på morgonen när man är jättekissnödig (;

Ska någon annan väcka mig tidigt på morgonen är vatten ärligt talat den enda lösningen. Även om du lyckas väcka mig på något annat sätt, kommer jag hinna somna om innan du lämnat rummet. Om du inte fysiskt drar mig ur sängen då, det kanske kan funka. När jag var liten råkade jag dock sparka min syrra så att hon slog i ett skåp när hon skulle väcka mig, så ingen vågar gå nära mig innan jag vaknat helt, haha.

Hur gamla är dina bröder?


//Jessie

Annons:
[Outlawly]
2015-09-09 15:24
#7

Jag tycker #5 hade ett bra tips. Beroende på ålder på brorsorna

Annars tänker jag på vatten. Du kan ju spreja med en blomspruta :P

RobinEH
2015-09-09 15:29
#8

#4 Tycker du att det är rätt mot TS att hon skall behöva spendera hela morgonen med att få upp sina bröder?

För att citera "men nej nog ligger de kvar & låtsas som ingenting! & såklart missar de bussen av egen vilje. " Jag tolkar detta som att de visar lite respekt för att TS slösar bort sin morgon på dem. Det räcker med ett glas vatten i ansiktet. Vätan blir minimal och begränsat till kudden. Därtill blir man knappast sur för att man får vatten på sig, utan för att man måste gå upp. Detta är såklart att göra efter att man sagt till dem att gå upp.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
2015-09-09 15:33
#9

#7

Det var en bra idé! 👍 Sprejflaska tänkte jag inte på!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Hästhoven]
2015-09-09 15:42
#10

Vatten funkar nog inte, eller nog skulle det funka men skulle nog aldrig våga.

[Tilde]
2015-09-09 16:17
#11

#8 Självklart inte men det gör det inte rätt att blöta ner en sovande person och dennes säng. Ska man använda vatten kan man i så fall ta en vattenpistol eller något som gör att man inte blir helt dyngsur. 

Tycker bröderna själva kan ta ansvar. Liksom föräldrarna lär ju inte ignorera saken om de skippar skolan "bara för att" och det är inte TS:s ansvar att de ska till skolan.

Min bror var också extremt svårväckt. Brukade dra upp hans gardin och sätta mig i sängen och pussa honom på kinden eller sjunga. 😂 Sen lämnade jag hans dörr öppen så han var tvungen att resa sig om han ville ha lugn och ro.

hannaj98
2015-09-09 16:56
#12

Hur gamla är de?

[Zachapacka]
2015-09-09 17:12
#13

favoritlåten på högsta volym gör ju så att man vill dansa och blir klar vaken;)

Annons:
Vixxen
2015-09-09 20:38
#14

Håller med #5! Dina bröder måste ta ansvar själva!

Är man svårväckt kan detta fungera: Skaffa en gammeldags väckarklocka och ställ den på en metallbricka 10 meter från sängen. På metallbrickan ska  också det ligga okokta gula ärtor. Det brukar ge bra effekt!

Whippet
2015-09-09 21:00
#15

Ta en blom spruta flaska eller vad det heter? Och spraya vatten på dom, om någon hade gjort så på mig dock hade dom fått en rak höger.

I'm out Vilar huvudet i handen

[Hästhoven]
2015-09-10 10:34
#16

De är 15 år.  

Har gått mycket bättre nu, efter att jag sagt att jag inte ska väcka dem något mer. Men nu vill de allt bli väckta.

[Outlawly]
2015-09-10 10:51
#17

#16 Vad bra :) Hoppas de går upp som de ska då också!

IceTee
2015-09-10 11:55
#18

Min fästman brukade rulla ur sängen för att vakna! Men det är ju inte så vansinnigt snällt mot någon annan…

Medarbetare på Skor iFokus

Victoriastel
2015-09-10 14:10
#19

Blanda ngt äckligt och lägg de i munnen på dom. Då måste dom upp och skölja på toan:)

Upp till toppen
Annons: