Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1637 ggr
VilsnaFlickan
2015-09-09 10:40

Min syster tjuvröker

Hej!

Min syster är snart 15 år. Ibland när jag träffar henne (vi träffas inte så jätteofta då hon bor hos min pappa) frågar hon saker som "Luktar jag rök?" eller "Lova att inte säga till mamma att jag rökt" osv. Jag säger att jag lovar att inte säga, men i själva verket blir jag jätteorolig. Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen inte ljuga eller lura henne, men jag vill ju ännu mindre att hon ska fortsätta röka, det är ju farligt för hennes hälsa…

Vet inte vart hon får tag på cigaretterna då ingen i familjen röker…

Min syster betyder verkligen allt för mig och jag vill verkligen hennes bästa, men inte genom att ljuga…

"Bara för att man ler betyder det inte att man är lycklig" Måne

Annons:
_Fisken
2015-09-09 10:57
#1

Om jag hade varit dig hade jag skällt ut henne rejält men inte brutit löftet att inte berätta. Det kan vara bra att ha ett förtroende för då får du reda på andra, kanske allvarligare saker, och då kan du välja att berätta.

Niklas
2015-09-09 11:04
#2

Berätta för henne hur du känner och att du inte vill undanhålla sanningen från dina föräldrar eftersom hennes rökande gör dig orolig för hennes hälsa.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Haku
2015-09-09 11:18
#3

Jag hade inte skällt ut henne för det hade antagligen inte lett någon vart, däremot hur jobbigt det än känns måste du berätta att det oroar dig. I värsta fall om det fortsätter och så hade jag nog berättat för mina föräldrar men du får ju göra som du tycker känns bäst, det finns ingenting bra med att röka och speciellt inte när man är 14 år och fortfarande är ett barn.

Urhasten
2015-09-09 13:09
#4

Jag tycker att #2 hade en väldigt bra idé!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Outlawly]
2015-09-09 15:29
#5

Som #2 + "Om inte du säger till att du röker så kommer jag att göra det"

Eller så när hon frågar om hon luktar rök så säger du nej (men hon luktar mycket) så märker dem kanske på lukten :)

Lotoz
2015-09-09 22:51
#6

Det är ingen idé att va snitcher och berätta för föräldrarna. Kan förstå att många vuxna skriver att du ska berätta för din pappa/mamma. Men hos oss yngre kan jag tycka att syskon är de bästa i familjen. Hon är din syster och ni ska kunna lita på varann och inte skvallra om hemligheter.

Försök hellre att övertala henne själv hur skadligt det är i den åldern, att hon lätt blir fast i skiten. vad du än gör skvallra inte för era föräldrar. Du kommer du ligga lågt i din systers ögon, även om du nu gör det för hennes bästa.

Satt själv i samma situation som du, jag var 13, min bror 15. Han hoppa ut genom fönstret kl 3 varje natt för att röka. Jag va den enda i familjen som visste om det. Jag skvallrade inte om det, jag övertalade han.                                                                           Det tog ca 2 veckor sen beslutade han sig för att sluta.

Peace

Annons:
IceTee
2015-09-09 23:23
#7

bryr hon sig mycket om utseendet? Förklara då alla effekter det har, typ gula tänder och naglar, celluliter, och rynkor (för att nämna några). Det är vad som fick mig att "sluta" (jag sköter mig väl inte så bra med det alla dagar måste jag erkänna….)

Medarbetare på Skor iFokus

Mysisa
2015-09-10 01:43
#8

Förklara för din syster att du blir orolig eftersom du älskar henne och vet att rökning är farligt och förklara för henne att det är orättvist av henne att be dig behålla en så tung hemlighet från era föräldrar. Men skvallra inte, det skadar bara eran relation

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: