Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 3773 ggr
hund_katt
2015-09-09 23:20

Vrf sånt hat mot satanism?

(Varning för långt inlägg) Jag stör mig så ***** mycket på allt hat om satanism. "Dom dödar alla dom ser, slår sönder och bränner upp kyrkan, psykopater som våldtar och torterar människor" och bla bla bla… Några citat från Bibeln: Gamla Testamentet- När du köper en hebreisk slav skall han tjäna i sex år, men det sjunde året skall han friges utan betalning. (2 Mos 21:2) Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män hemma, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten. (1 Kor 14:35) så tog Saraj, Abrams hustru, sin egyptiska slavflicka Hagar och gav henne åt sin man. Abram låg med Hagar. (1 Mos 16:1-4) Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden. (3 Mos 20:13) Herren sa till Mose: Mannen (sabbatsbrytare) skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret. (4 Mos 15:32) Gud: Jag skall blotta ditt sköte för dem. Jag döma dig som man dömer mörderskor. Du skall få känna av min vrede och svartsjuka. (Hes 16:37) Nya testamentet- Jesus: ”Mose sade: Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö". (Mark 7:10) Om ni präster inte lyder och inte lägger på hjärtat att ära mitt namn, säger Herren Sebaot, skall jag sända förbannelse över er. (Mal 2:1) Eftersom du trotsade Herren skall den son som har fötts åt dig dö. (2 Sam 12:14) Den som ser hånfullt på sin far och vägrar att lyda sin mor, hans ögon skall ravinens korpar hacka ut och örnens ungar äta upp. (Ords 30:17) Herren skall slå dig med Egyptens bölder och med svulster, skabb och klåda, så att du aldrig kan botas. (5 Mos 28:27) Jesus: ”Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er” (Joh 15:14) Jesus till sina lärjungar: ”Hur länge måste jag vara hos er? Hur länge måste jag stå ut med er?” (Mark 9:19) Jesus: ”Har jag inte själv valt ut er tolv? Och ändå är en av er en djävul.” (Joh 6:70) Så säger Herren Sebaot, Israels Gud: Drick tills ni blir så berusade att ni spyr och ramlar omkull och inte kan resa er. (Jer 25:27) Ni får äta kött och dricka blod. Hjältars kött skall ni äta, blod från furstar skall ni dricka. (Hes 39:17-18) Ät er mätta på fett och drick er rusiga på blod vid den offermåltid jag har ordnat åt er. Ät hästar och krigare, säger Gud. (Hes 39:19) Drick också du, tills du blottar din oomskurna lem. Nu får du smaka bägaren som Herren räcker dig. Dynga skall täcka din prakt! (Hab 2:16) Känner att det råkade bli väldigt många nu.. xD Här är länk till "The Eleven Satanic Rules" (dock på engelska, hittar dom inte på svenska :P) http://www.churchofsatan.com/eleven-rules-of-earth.php Det står bland annat att man inte ska skada barn, och inte döda djur i onödan, och man får bara ha sex om den andra vill. Nu säger jag inte att allt va bra, T.ex den sista om att man ska förgöra personen om den inte slutar vara jobbig xD Satanismen har inte ens något mer djävulen att göra?! Det är skillnad på djävulsdyrkare och satanist!!! Inom satanismen så handlar det mest om sig själv. Man är sin egen Gud typ. Dyrka sig själv. Det tycker jag är bra, T.ex jag(och många andra) som inte gillar sig själv. Eller ja, jag gör det ganska mycket nu, men att då lära sig att dyrka sig själv istället för någon Gud som säger att hen ska döda som straff. Jag har inget problem med att folk är kristna och följer Bibeln, och har inget emot andra religioner. Jag är själv ateist men börjar faktiskt fundera på att gå över till satanism. Men jag har hatar när folk säger saker som dom inte vet något om!! T.ex som om satanismen, "dom offrar sig själva och andra till djävulen". I kristendomen är det ju att man ska offra till Gud. Jag kan inte alls mycket om kristendomens alla namn, men det va något om Israel eller vad han hette, hans pappa va påväg att offra honom bara för Gud. Sen visst, det kom en ängel och stoppade honom men liksom… I satanismen finns inget om att offra någon eller något?? Som sagt, har inget emot kristna eller andra religioner. Min farmor och farfar är kristna, och vänner är muslimer och någon är buddhist, osv osv. Man får ha vilken tro man vill, men pls, stop talk shit about satanism. Det är inget hemskt!! Här är också något om satanismen, vet inte om det också är budord eller vad. Men aja. 1. Satan representerar hängivelsen istället för att ge människan tunga skuldkänslor för sitt sätt att leva. 2. Satan representerar verkligheten istället för hopdiktade självdrömmar. 3. Satan representerar klokhet istället för självbedrägeri. 4. Satan representerar vänlighet till den som förtjänar det istället för att ödsla tid på inställsamma. 5. Satan representerar hämnden istället för att vända andra kinden till. 6. Satan representerar ansvar för de ansvariga istället för att bry sig om psykiska vampyrer. 7. Satan representerar människan som ett djur, som genom sin själsliga utveckling utvecklats till det värsta djuret av dem alla. 8. Satan representerar alla så kallade synder som leder till psykiska, mentala / emotionella tillfredsställelser. 9. Satan har alltid varit kyrkans bästa vän genom åren genom att hålla igång deras stora affärsverksamhet. Kristendomen är mycket grymmare, ändå säger folk att satanismen bara består av svartklädda människor som offrar sig till djävulen… Varför är det så mycket fördomar om satanism? Visst, finns dom som kallar sig satanister för dom tror dom är coola, och går och bränner ner kyrkor osv. Men dom är inte satanister!! Dom är bara korkade idioter som inte har något vett i skallen. Förlåt för långt inlägg, vill bara skriva av mig lite. Hoppas ni orkat läsa.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
IceTee
2015-09-09 23:23
#1

jag tror att det handlar om okunskap faktiskt

Medarbetare på Skor iFokus

tötenöten
2015-09-09 23:24
#2

Allt handlar om källkritik ;) Du tar upp det dåliga från bibeln och det bra från satanismen.

Jag själv tycker att båda har stora brister, men allt handlar om egna åsikter :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

MoaE
2015-09-09 23:32
#3

Att ta upp enstaka verser ur Bibeln blir helt fel, läser man stycket i sitt sammanhang får det en helt annan betydelse.

hund_katt
2015-09-09 23:34
#4

Jag tog upp både bra och dåligt om satanismen. Bibeln vet alla det goda om, så orkade inte gå igenom det bra. Den 11 regeln som jag sa är inte bra c: och att man ska hämnas istället för att vända kinden till är inte heller bra. Men att det i kristendomen står att homosexuella ska straffas T.ex, och att man får våldta, och att man ska offra djur osv… Det är enligt mig hemskt. Det står tillochmed att man ska äta människor?? Euw… Och att man ska bli full. Och Jesus är elak mot sina lärjungar. Men på lektionerna i skolan och i kyrkan osv så får man lära sig att allt är så "vänligt och fridfullt" när det egentligen är hemskt…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2015-09-09 23:39
#5

Förstår inte hur sammanhanget kan göra så homofobin och att våldta osv kan göra saken mer rätt…? Det är ALDRIG rätt att våldta eller döda någon. Och man säger "Gud älskar alla, och alla är hans barn, och alla är lika värda" … Homosexuella är tydligen inte värda mer än att bli dödade, och kvinnor är tillåtna att våldta. Och det är rätt att äta andra människor.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

MoaE
2015-09-09 23:40
#6

#4 Att offra djur osv som du nämner är gamla moselagar som inte gäller längre idag… Homosexuells fördöms inte i Bibeln utan det är handlingarna som fördöms. 1 Korinthierna 6:9 Intressant när du säger att Jesus är elak mot sina lärjungar, skulle gärna veta vad du menar på då? :)

Annons:
hund_katt
2015-09-09 23:46
#7

Jesus till sina lärjungar: ”Hur länge måste jag vara hos er? Hur länge måste jag stå ut med er?” (Mark 9:19) Jesus: ”Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er” (Joh 15:14) Jesus: ”Har jag inte själv valt ut er tolv? Och ändå är en av er en djävul." (Joh 6:70) Jesus förnedrar: ”Har ni ännu inte fattat någonting? Är ni så förstockade? Kan ni inte se och höra fast ni har ögon och öron?” (Mark 8:17)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2015-09-09 23:48
#8

Homosexuella handlingar fördöms ja. Ser inget rätt i det? Och det är ännu mindre rätt att döda bara för deras handling. Deras handling skadar ingen.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

MoaE
2015-09-09 23:59
#9

Idag är det upp till Gud att dömma människor och deras handlingar, det är inget vi människor ska ta i egna händer. Jag stödjer absolut inte om en människa skulle döda en annan pga dess läggning eller handlingar, det är rent mord. Vill lärjungarna vara Jesu vänner och gå i Jesu fotspår måste de ju också följa honom och hans vägledning. Jesus var fullkomlig likt sin far. En av lärjungarna vilseleddes av djävulen och bedrog Jesus, därav kan han väl säga att en av de är djävulen. Vad gäller Mark 9:19 så pratar han med folk utan tror, hur länge han ska behöva stå ut med att de i princip ser ned på honom kan man väl säga? Läser man vidare i Bibeln står det faktiskt att han hjälpte denna pojke det talas om efter att hans pappa menat att han visst har tro. (Detta är vad jag menar att kolla sammanhanget) Osv.. Kan inte alla bibelställen utantill men att läsa innan och efter en viss vers har stor betydelse. :) Observera att jag respekterar din och allas åsikt, alla har rätt till eget val och egna åsikter. Jag klargör endast för vad som står i Bibeln och att det är viktigt att först bakgrund till allting.

hund_katt
2015-09-10 07:12
#10

Ok, sen våldtäkten, vart finns den i bibeln? :) men då förstår jag sammanhanget, men även om det är Gud som dödar människorna… Fattar inte riktigt? xD Asså att han ändrar någons öde så personen dör, men det är ju också hemskt?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

MoaE
2015-09-10 08:42
#11

Om du med våldtäkten menar Abram med Hagar så är det viktigt att tänka på att det är en helt annan tidsålder. Samhället var ju trots allt annorlunda då. Saraj kunde inte få barn och för att föra släkten vidare gjorde Abram Hagar havande. Till en början blev Hagar upprörd då hon insåg att hon var havande men senare talade Gud till henne och hon insåg att detta var hans vilja, han skulle göra hennes avkomma mycket talrik står det i Bibeln. Men om man nu tror på att det är Gud som har skapat allting, han har gett oss liv. Har han då inte rätten att också ta bort det? Det som driver honom är kärlek till vad han skapat så tänk dig hur han känner då vi sviker honom. Det står i 1 Joh 5:19 "Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld" Vilket innebär att vi människor hela tiden påverkas av "den Onde" vilket är Satan. Satan betyder motståndare och han har fått detta namn eftersom han tidigare var en av Guds änglar. Vidare står också att Jesus kommit för att ge oss förstånd så vi kan lära känna den sanne guden och vara på vår vakt mot avgudar. Förlåt för långa inlägg men det blir så om man ska redogöra på ett bra sätt :)

hund_katt
2015-09-10 16:57
#12

#11 Ok då förstår jag. Men detta: Herren sa till Mose: Mannen (sabbatsbrytare) skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret. (4 Mos 15:32) Det tolkar jag som att det är människorna som ska stena honom? I denna musikvideon(som jag skickar nedanför), räcker med att kolla i början innan dom börjar sjunga. Så upplever jag att kristna är ofta. Dom säger T.ex "rena din själ" till några som är syndfria, och attackerar dom och kastar saker osv för att dom har "satanistiska kläder". Det borde egentligen vara dom själva som ska renas eftersom dom går på oskyldiga människor, medan dessa "satanistiska människor"(som inte ens är satanistiska eller dyrkar djävulen) inte har gjort någonting… Fattar inte logiken hos dom där xD Det är inte bara kristna som är såhär, men väldigt ofta av någon anledning så är det dom. Dom tillåtet inte att människor tänker, tycker och klär sig olika. I satanismen så är inte Satan en ond varelse ens. Utan en energi som ger "kraft" till människorna. Kommer inte ihåg exakt då det va ett år sedan jag läste, men nåt sånt va det som en satanist föreställde sig satan. Det är alltså inte någon ond varelse som i den Kristna tron. Utan det är en… Ja, "god" energi typ, eller hur man ska förklara xD

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

LeeKnow
2015-09-10 17:29
#13

Kan någon förklara för mig, som är helt ointresserad av religioner os.v, vad satanism är? :)

Annons:
hund_katt
2015-09-10 19:40
#14

Beror på vem du frågar skulle jag säga :) Enligt mig så är det Anton LaVey satanismen, som denna sida är baserad på(om jag inte minns fel): churchofsatan.com Enligt vissa är det inte ens en religion. Enligt andra är det bara du heter, enligt någon är det djävulsdyrkan. Det är typ en samling av filosofi och religion. :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

MoaE
2015-09-10 20:01
#15

#12 Det finns hur mycket olika inriktningar i kristendomen som helst, tyvärr så följer man ofta inte Bibeln helt och hållet..

I moseboken där så är det mycket riktigt människor som stenar en annan människa. Men där är det ännu en gång viktigt att tänka på hur samhället såg ut då. Gud var också mer närvarande då och komminucerade med människorna direkt och gav befallningar. Att man stenar någon eller ens dödar/skadar någon är ingenting Bibeln stödjer för dagens samhälle. Det är precis som samhället på den tiden förtryckte kvinnor men trots det sa Gud till Abraham att lyssna till sin fru Sara

Det är inte upp till oss människor att avgöra en annan människas öde eller bedömma hur denne klär sig osv..

Satanismen handlar väldigt mycket om "jag", någonting som blir väldigt fel om man tror på att Gud har skapat allting. För är det Gud som har skapat allting är det givetvis honom och hans namn man vill ära och upphöja, inte sig själv. Satan betyder som jag sa "motståndare" eftersom han tidigare var en av Guds änglar men som bytte sida. Vi lever i "den ondes våld"(satans våld) och är ständigt påverkade av honom.

elegantbanan
2015-09-10 20:58
#16

Jag är inte jätteinsatt i satanism, men lyssnade på en p3 dokumentär om detta häromdagen. Kanske har hatet mot satanismen att göra med hur dessa satanister betedde sig? Lyssna gärna, en mycket bra dokumentär! c:

melancholy were the sounds on a winter's night.

MoaE
2015-09-10 21:31
#17

#16 finns väl många olika typer av satanism skulle jag tro.. Precis som med annat

hund_katt
2015-09-10 21:35
#18

#14 tillägg om satanismen, kopierat från en sida om satanism, där dom också intervjuade en, kommer dock inte ihåg vilken sida. Haft detta sparat ett tag "Enligt satanismen ska de starka i samhället få mest utrymme. Man vänder sig inte till den grå massan utan till de begåvade. Var och en ska hävda sig själv och leva ut sin ilska, njutning och sexualitet utan några begränsningar. Detta är ett citat från Anton La Vey: “Se ut över världen med dess våld, svält och katastrofer! Vilken makt är den starkaste, den onda eller den goda? Är det inte vettigast att dyrka den starkare?” På grund av detta synsätt har många satanister anklagats för att vara rasistiska och främlingsfientliga. Det är kanske inte så konstigt, eftersom de tar avstånd från de svaga i samhället. Men då kan det låta så här: ” Satanismen stöder helhjärtat Darwins teori om det naturliga urvalet, och anser att de svaga ska lyda under de starkare, eller gå under. Jag har fått höra ifrån många att de tack vare detta tror att vi är rasistiska. Det är vi inte för vi säger inte att någon enskild ras är sämre än andra. Det finns helt enkelt människor, oberoende av ras, religion och nationalitet, som är bättre utrustade än andra för att klara livet. Jag anser detta med att den starkaste ska överleva inte handlar så mycket om fysisk styrka som om psykisk.” " Sen som #15 säger, det handlar om sig själv, det är jag som är min egen Gud, jag dyrkar min Gud, som är jag. Minns någon som beskrev såhär "kristendomen står för kärlek, att hjälpa och älska varandra, satanismen är då kärlekens motsats, själviskhet."

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

VästkustFia
2015-09-11 01:46
#19

Kort svar på frågan i rubriken: Det är ganska självklart att en livsåskådning som tagit sitt namn efter någon/något som är så starkt förknippat med ondska upplevs som provocerande av väldigt många.

NatureCraft
2015-10-18 15:15
#20

Jag är Spirituell Satanist och jag tror på Lucifer som inte ond, utan han blev missförstådd. Vi är inte motsatsen av kristendomen utan vi är en egen religion som alla andra. Vi är inte onda, Vi är skillnad från Lavey satanismen. Här tillåter vi homo/bi och alla. Vi har inga stränga regler heller. När jag var kristen var jag DEPRIMERAD, SJUK, ÅNGEST men nu när jag mötte Lucifer är jag glad som ett barn.

Annons:
hund_katt
2015-10-19 10:39
#21

#20 men är LaVey satanismen "ond"? Eller har jag missuppfattat LaVey?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2015-10-19 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#22

Här är några citat som jag tycker är värda att läsa om satanismen :) Varför ska man tro på någon som man inte kan bevisa finns? Jag tror mer på att tro på sig själv. Jag ser inte heller Lucifer som en ond person… Inte så påläst nu, men det jag vet är att han blev utkastad ur himlen för att han hatade människor. Men varför hatade han människor? Kanske för att dom är själviska, idioter, elaka och allt annat hemskt dom är. Hur kan man inte hata människor? Nu hatar jag inte individer, men jag hatar människan, en skapelse som inte borde finnas. Eller blev han kanske utkastad från himmelen för att han tyckte att det inte var fel med homosexualitet, och att anledningen sedan döljdes och att man sa att han blev utkastad av andra skäl?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

NatureCraft
2015-10-19 15:36
#23

LaVey asså.. Det är mer ateistisk satanism och jag tror Anton L var ond.

NatureCraft
2015-10-19 15:36
#24

Satanismen accepterar homosexuella osv, droger och allt för det är ens egna sak. Lucifer accepterar alla.

hund_katt
2015-10-19 17:34
#25

#23 aa, jag vet inte riktigt, men det är ju han som grundade Church of satan, och i budskapen står det att man inte ska våldta, döda djur i onödan och inte skada barn. Fast också står det att man ska förgöra dom som stör dig, osv. Han säger också att han önskade att dumhet var smärtsamt. Jag är inte direkt satanist eftersom jag inte hittat "min satanism" alltså om jag vill skulle vilja va T.ex spirituell eller LaVey. men efter att få inspiration från satanismen, som att T.ex tro på sig själv, bli mer självisk osv… Det har hjälpt mig så mycket på kort tid! Förr va jag väldigt försiktig, och snäll mot dom som inte ens förtjänade det. Kunde inte säga nej(vilket slutade med mindre trevliga händelser tyvärr), men efter att ha fått inspiration av satanismen, och på något sätt, ha inte tänkt på det förens nu, men jag har känt mig beskyddad… Vet inte av vem, men jag föreställer mig att det är Lucifer jag känner mig beskyddad av… Iaf, så har jag börjat våga säga nej, och våga säga ifrån osv. Ett exempel är från förra veckan, i matsalen, när det stod ett gäng och blockerade vägen en lång stund utan att flytta sig, dom stod och pratade eller nåt. Så man kunde inte komma förbi. Om detta hade hänt för några månader sedan hade jag stått och väntat i kanske flera minuter på att dom ska flytta på sig, eller på något sätt försöka klämma mig emellan utan att störa, eller sagt vänligt "ursäkta" vilket förmodligen ingen skulle höra eller lyssna på. Nu sa jag bara "ska ni flytta på er?" Och det kändes så bra på något sätt… Dom flyttade genast på sig utan att säga något kaxigt tillbaka… Att ha blivit "halvt satanist" eller vad man ska kalla det… Har inte läst på så mycket om alla olika satanismer så kan inte säga vad jag är ännu isåfall, men det har hjälp mig att bli tryggare i mig själv. Har också ett långt tag varit väldigt rädd när jag är ute, både dag och natt, mycket människor och lite människor, ensam eller med kompisar, efter att två fullegubbar sa att dom skulle döda mig och mina kompisar när vi var i ett avgränsat område, och dom blockerade ingången och höll i en stor pinne. Efter det har hjärtat börjat dunka bara jag ska gå förbi någon på stan. Eller speciellt när någon kommer bakifrån och ska gå om mig. Jag har fortfarande problem med detta men har kommit en stor bit bara av att börja tro på migsjälv.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

NatureCraft
2015-10-19 20:21
#26

Skriver PM.

jossan...
2015-10-19 21:40
#27

asså bara själva namnet väcker ju misstankar så om det hade hetat något annat så tror jag att hur många missförstånd som helst skulle ha kunnats undvikas.

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
jossan...
2015-10-19 21:43
#28

men allt detta hat du skriver om låter ju dock inte så trevligt.

Gud vad bra jag stavar…

NatureCraft
2015-10-19 22:07
#29

Ja Jossan man kan få fel tankar om namnet men det är inte rätt. Vi är inte onda ett dugg.

NatureCraft
2015-10-19 22:07
#30

Sen är de så att man inte är självisk eller snål eller att man tror på sig sj inom den spirituella satanismen .

jossan...
2015-10-20 17:04
#31

#29 nej det är just det jag menar … och #30 absolut inte! det leder väl snarare till tvärt om

Gud vad bra jag stavar…

vallhund
2015-10-20 18:50
#32

Rappakalja!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NatureCraft
2015-10-20 19:14
#33

Ja absolut Jossan.

Upp till toppen
Annons: