Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1508 ggr
hund_katt
9/14/15, 6:37 PM

Byta namn, namntips?

Jag vill byta namn. Och söker nu namntips. Kom inte med kommentarer som "du kommer säkert ångra dig när du blir äldre!" Och blablabla.. Ja, ångrar jag mig får jag väll skylla mig själv, och det går ju att byta tillbaka om det skulle vara så. Men är 99,99999% säker på att jag inte kommer göra det. Jag vet inte vad jag vill heta nu, men jag vet vad jag INTE vill heta. Jag gillar verkligen inte mitt namn. Tycker inte alls att det är fint(förlåt till er alla som har det namnet) och tycker inte att det passar mig. Jag heter Wilma, sen Anna och Siv i mellannamn. Bara tantnamn(visst, inte många äldre som heter Wilma, men jag tycker det låter som ett typiskt tantnamn). Gillar inget av det. Men mamma kommer säkert inte låta mig byta de två sista eftersom min gammelfarmor och någon annan hette det. Vet inte ens vem jag arvt namnen från… Gillar inte mitt efternamn heller, men det går ju inte byta så länge jag inte gifter mig och jag vill inte gifta mig så ja. Namn jag funderat på och som jag gillar är: Alex, Alice, Nathalie och Eldora. Namn som är lite "rockiga", "häftiga" , lite coola. -vanliga namn kan också vara coola! Lite cool-gulligt, t.ex som Alice. Unisexnamn gillar jag också oftast. Och lite udda, engelska namn, som Eldora T.ex. Även andra språk, riktigt häftigt om namnet betyder något :) Och alltid när jag nämner dom(iaf de tre första) så kommer alla glädjedödare och säger "men dom är så vanliga!! Ta inte det!" … Om jag vill ha ett vanligt namn då?? Så alla glädjedödande kommentarer kan skippas. Jag vet vad jag vill, och jag vet vilka namn jag gillar. Jag bryr mig inte det minsta om vad andra tycker jag ska heta! Det är inte er jag ska döpa. Det ända jag vill ha är lite större namnlista att välja mellan. Har man ett namn man trivs i kanske det också blir lättare att trivas med sig själv, och kunna vara sig själv. Tack för att ni orkar hjälpa mig! :3

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Bellie
9/14/15, 6:43 PM
#1

Wendela, Chloe, Stasy, Cece, Wioletta, Lou….

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Rumblebee
9/14/15, 6:45 PM
#2

Tycker du bör vänta tills du själv kommer på ett namn du gillar. Själv har jag inga förslag. Men vad gäller efternamn så går det också att byta. Min syster har tex bytt sitt efternamn, utan att ha gift sig. Även när hon gifte sig valde hon att behålla det efternamnet. Dock vet jag inte om det är åldersgräns på namnbyten, syster var i alla fall myndig när hon gjorde det.

Aleya
9/14/15, 6:47 PM
#3

Dock måste man vara 18 för att byta. Men annars kan du ju be folk börja kalla dig något annat innan du kan göra ett lagligt byte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
9/14/15, 6:50 PM
#4

#3 Stämmer inte. Man kan byta namn när man är under 18, med målsmans tillåtelse. :)

Aleya
9/14/15, 6:53 PM
#5

#4 då har dom ändrat. Tack för info. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hund_katt
9/14/15, 6:54 PM
#6

#2 jag byter ju inte namn innan jag har ett jag fastnar för :P kan ju inte byta namn utan att välja ett. Men är skitdålig på namn, därför jag vill ha mer tips, så jag har fler att välja mellan så kanske jag fastnar för ett. Mindre risk att jag ångrar mig sen, om jag hittar ett nytt namn som jag hellre skulle vilja ha liksom. Och som sagt så vet jag inte vad jag vill ha, men jag vet att jag inte vill heta Wilma. Jag spyr seriöst, passar verkligen inte mig. Skäms nästan för det är så fult. Jag vill ha ett namn jag trivs i, och jag trivs inte i Wilma. Så jag kommer byta namn, men jag kommer inte byta förens jag har ett namn jag vill byta till. Fast typ allt är bättre än Wilma, men vill ändå vänta tills jag hittar ett jag verkligen klickar för. Kommer säkert inte byta förens om minst ett halvår iaf. #1 Wendela och Chloe :3 dom gillar jag verkligen!!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
hund_katt
9/14/15, 6:59 PM
#7

#3 skulle kunna be folk börja kalla mig för nåt annat, men ingen kommer ta det seriöst förens jag har bytt namn skriftligt. Speciellt alla vuxna "men nu heter du Wilma så då får du stå ut med att folk säger Wilma" . Som sagt så, jo man får byta med målsmans tillåtelse. Målsman får också byta, men är jag över tolv så måste både jag och målsman godkänna. Jag har redan läst om alla regler osv. #2 efternamn visste jag faktiskt inte.. Fast det kommer jag säkert bli tvungen att vänta tills jag är 18 isåfall :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Bellie
9/14/15, 7:36 PM
#8

#6 Vad kul!

Wendela skulle jag vilja heta om jag inte hade det namn jag har nu men jag gillar namnet jag har nu dock ;)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Calcifer
9/14/15, 9:23 PM
#9

Välj ett namn och presentera dig sedan med det ett bra tag. Jag har själv bytt förnamn och innan jag lagligen gjorde det hade jag "hetat" det i typ 3-4 år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MARWAKE]
9/14/15, 9:55 PM
#10

Här är några ganska ovanliga och udda namn tror jag ;) Emmeline Elladora Eleanor Adelie Emerentia Merida Odette

Zepp
9/14/15, 10:11 PM
#11

Tycker Wilma är ett jättefint namn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hamsterper
9/14/15, 10:47 PM
#12

Jag har alltid tyckt att Nathalie är ett superfint namn de flesta Nathalie jag känner kallas för Natta men jao.. hoppas du hittar ett namn du verkligen gillar å allt. Själv heter jag Elise, typ ett halv vanligt namn. De brukar va ganska drygt ibland om folk inte vet hur man uttalar men de lär sig. Min hk lärare trodde först att jag hette Elsie :') ♡

hamsterper
9/14/15, 10:48 PM
#13

Oj de skulle va ett "," där i början nånstans men de försvann ;)

Annons:
hund_katt
9/14/15, 11:31 PM
#14

#10 eleanor va fint! Tack för alla namntips! Ska känna på namnen ett tag och se vilket jag kommer fastna för :) Fler tips är alltid välkommet

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Calcifer
9/14/15, 11:34 PM
#15

Ett tips bara, att även om det såklart går att byta tillbaka så måste man då förnya alla kort, pass, ID-handlingar, etc. Plus att det är gratis en gång att byta namn men inte om man vill göra det igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hund_katt
9/14/15, 11:45 PM
#16

Jo det är jag medveten om :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Elinmatsdotter
9/15/15, 12:27 AM
#17

Tänk på att namnet kan låta konstigt med dialekter. Jag tycker några utländska namn är fina men när jag säger det högt på skånska låter det riktigt illa :-( Ofelia och iris är jätte fint tycker jag dock är dom jätte vanliga småbarns namn i dag.

hund_katt
9/15/15, 12:03 PM
#18

#17 bor i Småland, men ingen jag känner pratar någon dialekt :P inte jag heller. När jag skypar med kompisar jag träffat via internet, så kan dom aldrig gissa Småland, och när jag säger Småland så blir dom typ "vaaa? Nä du skojar, du låter inte alls som en smålänning" xP Men inga av namnen jag har valt nu verkar låta konstigt på andra dialekter :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

revolution
9/15/15, 2:54 PM
#19

(Jag har själv bytt namn så stöttar dig helt, men föreslår att du ber t.ex. kompisar att kalla dig ditt valda namn ett tag innan du byter juridiskt! Så du vet hur det känns att bli kallad det irl.)

Här kommer en hel hög med namn från min lista över favoritnamn, hah!

Electra/Elektra, Flora, Sol, Joy, Jo, Jace, Joyce, Essy, Elly, Jessie, Ines/Inez, Veronika/Veronica, Hedvig/Hedwig, Hedda, Holly, Claudia, Troia, Aria, Mika, Elis, Gro, Kai, Valentine, Saskia, Alaska, Ixira, Lia, Leia, Charlee, Atlanta, Amber, Noa, Sascha/Sasha, Elia, Druva, Isola

Everyone loves a rebel

Lia
9/15/15, 3:42 PM
#20

#19 Där dök mitt namn upp, hihi 😃

#0 Jag verkligen hatar mitt namn. Julia. Usch. Jag ser inte ut som en Julia över huvud taget. Jag har önskat namnbyte sen jag var 5 år. Så nu när jag är 21 känner jag att det börjar bli dags. Om jag däremot går på ett köpcenter och en förälder ropar Julia efter sin lilla dotter, så reagerar jag med "Åh vilket fint namn på den flickan!", för att sen inse att juste, så heter visst jag också… Så namnet i sig är inte fult, men på mig är det det.

Min pojkvän är väldigt stöttande i att jag inte trivs i mitt namn och har sen en tid tillbaka kallat mig Lia, eftersom vi fann att det namnet passar mig perfekt och jag trivs verkligen i det. Sen är det inte helt olikt mitt namn, så det är lättare för andra att anpassa sig när jag väl bytt, kan jag tänka mig.

Vad jag egentligen vill säga är att jag vet hur det är att vantrivas med sitt namn, och man ska inte behöva stå ut med det bara för att man föddes med det. Kan man nu ändra hårfärgen man fick av sina föräldrar till en färg som passar en bättre så kan man absolut göra detsamma med sitt namn. Men vänta tills du finner det där perfekta namnet. Klart värt det 🙂 Lycka till!

Annons:
kattöga
9/15/15, 4:14 PM
#21

Gör som jag gjorde, presenterade mej med det namn jag (hade velat heta sen jag var ung tonåring) och när jag blev äldre och fick, så la jag till det namnet. Jag tog alltså inte bort något namn, utan bara la till ett namn. Då gör det inget om man ångrar sej senare i livet, eftersom man har sitt "gamla" namn kvar. Och föräldrar och anhöriga har inte lika svårt att acceptera det som när man byter ut ett namn mot ett annat.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hund_katt
9/15/15, 6:16 PM
#22

Tack för alla tips och namnförslag! :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Calcifer
9/15/15, 6:30 PM
#23

#21 Jag la också till ett namn och markerade det som tilltalsnamn, däremot gäller fortfarande att man måste skaffa nya kort, id handlingar och dylikt. Även då om man väljer att byta tillbaka till sitt gamla tilltalsnamn igen.

#22 Tänk också på att skatteverket kan neka namnet. Inte sådär jättetroligt, nuförtiden är det ju rätt vanligt med udda/unika namn. Men det finns ju fortfarande namn som inte blir godkända. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Smilla Kanin
9/15/15, 8:03 PM
#24

Amelie är fint:)

[Zachapacka]
9/15/15, 8:08 PM
#25

Här finns massor av bra förslag.

Zepp
9/15/15, 8:20 PM
#26

Wilma var som sagt ett fint namn.. Olga oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Afturelding
9/16/15, 1:00 PM
#27

#26 Det är ju dock helt irrelevant för TS, eftersom att personen uppenbarligen inte tycker detsamma. Hon har förmodligen hört att Wilma är ett fint namn hur många gånger som helst, men nu har hon bestämt sig för att hon inte trivs med det alls och då finns det ingen mening med att propsa på att det är fint.

Jag hoppas du kommer på något namn du trivs med TS Glad

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
hund_katt
9/16/15, 9:35 PM
#28

Har kollat lite igenom namnen, ett jag fortfarande fastnat för är Alex. Det känns riktigt som det klickar. Men eftersom jag känner folk som heter Alex redan så känns det konstigt typ att döpa mig till Alex? Eller är det bara jag? xD haha, aja, jag ska prova på namnet lite. Gjorde det i dag, sa att jag vill bli kallad Alex. Så klart va killarna i klassen och bah "Wilma! Wilma!" Så tittar jag ju mot dom för att jag fortfarande reagerar på Wilma och dom bah "Vrf lyssnar du för? Du heter inte Wilma ju!" … Fast dom skulle ändå ha fortsatt om jag inte lyssnat xD haha. Deras meningslösa liv :'3 Men jag ska prova på namnet ett tag, har gillat Alex väldigt länge, alltid tyckt om det namnet så blir säkert det jag byter till isåfall :3

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Mysan_
9/17/15, 6:09 PM
#29

Tycker att Jessica, Deborah och Ellen är väldigt fina namn. 🙂

Lycka till!

Magrat
9/19/15, 8:31 PM
#30

Jag trivdes aldrig heller med mitt namn och det bästa jag gjort om det är att helt enkelt byta namn. Det som kan vara svårt med att man byter namn kan vara att speciellt familjen har svårt att acceptera namnbytet och fortsätter med att kalla dig Wilma, kanske både när de talar till dig, men lika gärna när de pratar om dig när du inte är där. Det är väldigt respektfullt och svårt att göra något åt. När det kommer till namnförslag, jag ville ha ett namn som speglade min personlighet så jag valde Leona, som betyder lejoninna. Så titta på namnbetydelser som speglar din personlighet så kanske du hittar ett fint namn?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Magrat
9/19/15, 11:48 PM
#31

Respektlöst ska det så klart stå i #30

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[ThisIsWheels]
9/20/15, 10:37 AM
#32

Jag känner igen mig i det där. Jag hatade mitt namn under hela högstadiet och att heta något "normalt" var min högsta dröm i 7-8:an. Jag ville heta något vanligt eftersom de flesta uttalade eller skrev mitt namn fel. Jag tror att det var efter att mamma berättade att hon kände en snäll, liten gumma som hette Sally som gjorde att jag började avsky det. Jag tolkade det alltså som att det var ett namn på en gammal kärring. Nu tycker jag faktiskt att det är helt okej, och nästan lite fint 🙂

Nu snubblar jag in på något helt annat, men jag tycker att ditt namn är jättefint! Det är självklart upp till dig om du vill byta namn eller inte. MEN eftersom du är under 18 så måste du ha dina föräldrars tillåtelse och tänk på hur mycket jobb det blir när du byter namn.

[Túrwen]
9/20/15, 11:54 AM
#33

Förlåt men jag tycker att det är lite konstigt att man frågar helt okända människor vad man själv ska heta. Jag har bytt namn en gång eftersom att mitt smeknamn som nu är mitt förnamn och tilltalsnamn var något som jag blivit kallad av mina vänner och bekanta under en längre tid. Mitt nuvarande tilltalsnamn var mitt alter ego genetmot den sjukdom jag lyckades besegra och därav har jag ett namn som har någon som helst mening för mig och inget jag spontant byter ut då jag tröttnat på det. Skulle rådgiva dig att fundera verkligen om du nu ska byta namn till något som du kan leva med och något som känns bra för dig inte för att det är trendigt. Kan ha fel men det känns rent spontant med folk som frågar så här på nätet vilket namn de ska byta till kan få för sig någon annan dag att det inte passar och byta flera gånger. Det är endast första gången det är gratis sedan får man gå igenom en massa krångel.

hund_katt
9/20/15, 9:47 PM
#34

Jag frågar inte vad jag ska heta, jag vill ha tips så jag kan välja ett namn som jag fastnar för. Kommer ta minst ett halvår innan jag bestämmer mig, förmodligen ett år, och jag vill hitta massa fina namn som jag kan kolla om det passar och klickar. Eftersom jag är dålig på namn så vill jag ha tips så jag får lite större lista, så jag inte kanske hittar ett annat namn senare som jag önskar att jag valt istället. Så därför vill jag ha många namn att välja mellan, och kolla på massa namn så jag inte hittar ett annat jag gillar bättre efter att jag bytt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Kaninernasbästa
9/24/15, 10:32 PM
#35

Emilee (Emelie men en annan stavning)

Upp till toppen
Annons: