Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 916 ggr
Hogwarts
9/17/15, 2:00 PM

Trött

Vrf är jag så trött hela tiden även fast jag sover bra?

Annons:
Hoseok
9/17/15, 2:07 PM
#1

Det kan finnas flera anledningar. Stress, depression, järnbrist är väl de tre vanligaste.

Har du nyligen fått mens? Prata med skolsyster på din skola eller gå till ungdomsmottagningen. Be om att få göra blodprov där de kollar järnvärde. När jag var tonåring hade jag järnbrist och var supertrött.

Hogwarts
9/17/15, 2:21 PM
#2

#1 Fick mens när jag var 11, är 14 nu. Kan man få järnbrist så långt efter? Jag har tappat aptiten också och äter bara en gång om dagen så har gått ner 4 kg på mindre än en månad

Hoseok
9/17/15, 2:31 PM
#3

#2 Jadå, det kan du nog. Man kan få järnbrist hela tiden.

Hur mår du psykiskt?

Hogwarts
9/17/15, 2:34 PM
#4

Inte så bra, känner mig ledsen ganska ofta

Hoseok
9/17/15, 2:42 PM
#5

Om man är lite nere, som är väldigt vanligt i tonåren, så blir man lätt trött. Du kanske borde prata med någon regelbundet? Finns kurator på skolan och kurator på ungdomsmottagningar.

[134643]
9/17/15, 7:40 PM
#6

I och med att du bara äter 1 gång on dagen har du antagligen näringsbrist också, vilket säkert kan göra dig trött. Jag skulle både kolla upp med blodprov hur du mår fysiskt, och prata med någon kurator eller psykolog för att reda ut det psykiska. Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig, jag har själv haft perioder där jag konstant är trött trots bra med sömn. Men lösningar finns, så se till att kolla upp både det fysiska och psykiska! :)

Annons:
Aleya
9/17/15, 8:34 PM
#7

Kan vara sköldkörteln. Man kan bli trött och deprimerad av den. Så kolla gärna upp det samt järnbrist eller B12 brist. Lite förslag från min sida.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Melbun]
9/17/15, 9:08 PM
#8

Jag gick hela gymnasiet och var trött och det berodde på sköldkörteln. Ganska enkelt att gå till vc för att utesluta så vänta inte för länge :)

Hogwarts
9/18/15, 8:25 AM
#9

Vill inte prata med kurator eller psykolog :/ Vad är sköldkörteln? Vaknade nyss efter att ha sovit sen åtta igårkväll och är ändå trött…

[134643]
9/18/15, 10:14 AM
#10

#9 Det låter nästan som att du sover för mycket. Sover jag mer än 9 timmar är jag död nästa dag typ. Men jag tycker verkligen att du borde kolla upp både det psykiska och det fysiska. Varför vill du inte prata emd kurator/psykolog?

Hogwarts
9/18/15, 12:53 PM
#11

#10 kanske, men har studiedag idag så vaknade senare. I vanliga fall somnar jag mellan 21-22 och vaknar 6. Har pratat med psykolog förut och gillade det inte. Och vet inte vad man ska säga liksom

[Melbun]
9/18/15, 1:12 PM
#12

#9 Den styr din ämnesomsättning. Är den för låg blir man väldigt trött, frusen, torr hud/hår och depression hör också till. Jag kunde exempelvis lägga mig vid 23 på kvällen och vakna 16 dagen därpå. Jag var 16 när jag fick problem och min syster var kanske 9 eller nåt. I mitt fall är det ärftligt så alla kvinnor i släkten har fått hypotyreos i olika åldrar :) Kanske kan du höra med din mamma? Det är som jag sa väldigt enkelt att kolla med ett blodprov för att vara trött är tyvärr väldigt vanligt och kan ha flera anledningar så det är bäst att börja någonstans :)

Upp till toppen
Annons: