Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 943 ggr
revolution
2015-09-24 15:49

15 år och kan inte sova ensam

Är 15 år och kan inte sova hemma ensam! Senaste månaderna har min förälder börjat på ett nytt jobb och är borta väldigt oregelbundna tider och ofta på natten. Varje gång min förälder är borta över natten (1-2 ggr i veckan) har jag haft min bästa kompis som sover över här. Min kompis förstår precis att jag tycker det är obehagligt att vara ensam och inte haft nåt emot att vara här. När min kompis är här har jag inga problem. Men. I början försökte jag sova ensam, trodde att jag skulle vänja mig till sist. Redan runt 19-tiden började få olidlig ångest och varje gång har det slutat med att jag ringt min kompis så den får komma hit. Jag kan lägga mig och somna ensam, bara jag vet att min förälder kommer hem senare på natten. Men jag kan alltså inte sova en hel natt ensam. Det funkar ju bra med kompisen men om en vecka är min förälder borta igen och då kan inte kompisen "barnvakta" mig pga upptagen!!! Kan ni hjälpa mig? Har ni tips på hur jag ska lära mig, hur jag ska våga sova ensam hemma?

Everyone loves a rebel

Annons:
[Outlawly]
2015-09-24 15:53
#1

Vad är det som du känner obhehag för? 
Skulle någon komma och kidnappa dig?
Brand? För tyst? Obehagliga ljud?

OlgaMaria
2015-09-24 16:00
#2

Finns det någon annan du kan fråga? T ex mor- eller farförälder kanske kan komma och sova över?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Javix
2015-09-24 17:07
#3

Det kanske vore bra att prata med dina föräldrar i alla fall.

Ni har ingen möjlighet att skaffa ett husdjur eller något som du kan sova med, om det skulle göra det bättre?


revolution
2015-09-24 17:45
#4

Jag vet inte exakt. Alla de rädslorna lite samtidigt, men mest är det ett stort ångestmoln och jag känner mig så otroligt ensam, övergiven och ynklig. Börjar alltid tänka på allt som tynger mig och alla problem i världen och i mitt liv, tycker alltid så synd om mig själv att jag inte klarar av det längre. Har inga släktingar i samma stad tyvärr och vi har inte tid att ge ett husdjur kärleken det behöver (jag har mycket fritidsaktiviteter och är borta hela dagarna+kvällarna). Just för den enskilda gången nästa vecka kaanske jag skulle kunna bjuda in mig till att sova över hos nån annan kompis jag känner halvbra men i längden funkar det ju inte. Jag måste lära mig.

Everyone loves a rebel

[KB46ghx]
2015-09-24 17:51
#5

Skaffa pojkvän

Scorpio97
2015-09-24 17:56
#6

Du kanske skulle prata om detta med en kurator eller liknande? Låter ju verkligen inte bra om du verkligen får ångest, och det är inte alltid man kan lösa det alldeles själv. Så jag tycker du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig få bort oron.


//Jessie

Annons:
Magrat
2015-09-24 18:05
#7

Jag var tvärtemot dig när ja var tretton, jag älskade när mormor arbetade natt och jag fick vara helt själv. Tips som kanske kan fungera, slå på en film, ljudbok eller något annat du kan fokusera på och ha det igång tills du somnar. Förhoppningsvis får du då något annat att fokusera på än dina tankar. Jag brukade sitta vid datorn en hel del och när jag blev trött så slog jag igång en film eller serie och gick och lade mig.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

revolution
2015-09-24 19:16
#8

#5 Helst inte.

Everyone loves a rebel

revolution
2015-09-24 19:16
#9

Ni andra, tack för era tips och tankar!

Everyone loves a rebel

nadilda
2015-09-25 13:34
#10

Vet inte om jag kan hjälpa dig. Men jag säga att jag är 17 år och har samma problem, får panik när jag ska sova själv. Har börjat bli lite bättre nu, men bara om jag har båda hundarna hos mig. Hatar det dock fortfarande! Det som bruka hjälpa är att jag bestämmer mig för att inte sova utan se på film och trycka i mig godis, sedan somnar jag av ren utmattning när klocka bli för mycket.

Afturelding
2015-09-25 14:16
#11

Prata med en kurator eller psykolog och gör upp en plan för hur du ska jobba med problemet. Jag har också svårt för att sova själv, och jag är 22. Jag gör det ibland ändå, men jag undviker det helst. Men det är alltså inget pinsamt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

IceTee
2015-09-25 14:29
#12

Tycker att #6 kom med ett bra förslag! Du kommer förr eller senare i ditt liv behöva sova själv, det är bra att lära sig klara det!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: