Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 833 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-09-24 20:17

Växer inte

Hej, jag e tolv. Allani klassen har växt, fått mens o allt. Inte jag. Jag har inga komplex eller så, men alla kommenterar det och pratar om sin första mens allt och så sitter jag där och ba jaha… Jag är nästan helt vegan, kan det bero på det? Jag är 1,45cm, kortast.. Jag vet jag vet!!! Alla tar olika tid på sig att utvecklas men alla har verkligen fått det utom jag.. Kan man snabba på det eller nåt? Jag är underviktig , kan det bero på det?

Annons:
Scorpio97
2015-09-24 20:23
#1

Både undervikt och näringsbrist (man måste inte få näringsbrist som vegan, men det beror ju helt på vad du äter) kan försena puberteten. Men det är faktiskt ganska normalt att inte ha hamnat i puberteten än när man är tolv år. Vi utvecklas olika. Hade du varit fjorton-femton hade man kunnat börja fundera om något är fel. 

Men du kan såklart prata med en läkare eller en skolsyster om du är orolig. Näringsbrist går ju att kolla upp, och en läkare/skolsyster kan även säga om du är så underviktig att det kan påverka.


//Jessie

Halcyon
2015-09-24 20:35
#2

#1 Man kan få mens när man är 16-17 också utan att det är konstigt eller något fel :)

TS, jag var/är också underviktig och fick min mens när jag var 14, du behöver inte alls oroa dig! Den kommer när den kommer.

we're always chasing that paradise

Scorpio97
2015-09-24 20:39
#3

#2 Japp, men jag skrev inte "om man inte fått mens" utan om puberteten inte startat alls. Det är inte samma sak. Oftast så kommer man in i puberteten ett tag innan man får mens, typ några år innan. Enligt UMO är 8-13 vanligaste åldern för flickor att komma in i puberteten, även om det är normalt att man inte får mens förrän 16-17.


//Jessie

Mysan_
2015-09-25 06:52
#4

Att du är kort kan bero på att du har korta föräldrar om du har det. Det brukar inte vara många som är 12 och har mens så det behöver du inte vara bekymrad över. Alla växer i sin egen takt. Undervikt har nog en stor del att göra med det hela.

Whippet
2015-09-25 14:22
#5

Jag fick min mens när jag var 14, vissa får den när dom är 16 och vissa får den väldigt tidigt.

I'm out Vilar huvudet i handen

liten02
2015-09-29 18:06
#6

jag är 13 och är 142 lång jag har inte heller fått min mens

Annons:
revolution
2015-09-30 14:43
#7

Det är helt naturligt! Du behöver inte vara orolig. Såhär är det för i princip alla som får mens. De som får tidigt skäms för det och de som får sent tycker att det är jobbigt.

Everyone loves a rebel

[Littlepig]
2015-10-02 16:06
#8

Jag är "bara" 154-155cm lång och jag är 13 år kan tänka mig att jag var runt 146 när jag precis fyllt tolv år. så du är inte så onormalt kort :) om du är för underviktig kan du få vänta längre på din mens men det ska inte vara något som stör din kropps utveckling.

Upp till toppen
Annons: