Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2816 ggr
liten02
9/27/15, 7:58 PM

tillväxthormoner

hej jag är en 13 årig tjej. Jag är bara 142cm lång och min läkare har rekomenderat mig att ta tillväxthormoner, men jag är osäker på vad tillväxthormoner är och vad som händer när man tar det? Tar man det genom sprutor eller tabletter? Hur länge tar det före dom börjar värka? Kommer jag att bli längre än jag egentligen skulle bli om jag tar tillväxthormoner? skriv gärna all fakta du vet om tillväxthormoner. tacksam för svar.

  • Redigerat 9/14/22, 11:11 PM av vendelay
Annons:
L1isa
9/27/15, 8:49 PM
#1

Fråga din läkare? :)

Yehet121
9/28/15, 5:34 AM
#3

Oj, när jag var runt 14 och 146cm och bad om tillväxthormoner så vägrade min läkare och sa att jag var för lång :O

liten02
9/28/15, 6:29 AM
#4

Tack!

[Devya]
9/28/15, 10:22 AM
#5

Folk har velat ha mig att ta sådant skräp också då jag var ca 12 år och var 150cm lång men min mamma satte stop för det.

Varför ska man ens behöva ta det? Att vara kort är väl ingen sjukdom?

Vet tyvärr inte så mycket om ämnet i sig även om det var på tal att jag kanske borde ta sådana också en gång i tiden.

[Melbun]
9/28/15, 12:54 PM
#6

Det är ju bara vanliga hormoner du normalt har i kroppen som du behöver tillföra mer av. Sen påverkar det också en del andra områden i kroppen. Kan dock inte svara på vad för betydelse det har på en ung person (mer än att man blir kortväxt) eller om det gäller främst vuxna. Rent generellt brukar hormonbrist inte vara något positivt i längre utsträckning. http://endokrinologforeningen.se/index.php/tillvaxthormonbrist Tycker du bör få lite mer information från din läkare faktiskt O.o

Annons:
[134643]
9/28/15, 2:15 PM
#7

Men din läkare borde väl ha skickat en remiss till dig eller bokat in ett annat möte där hen kan förklara mer för både dig och dina föräldrar? Låter jättekonstigt att hen bara rekommenderade dig att ta tillväxthormoner och sen inte sa något mer 🤔

matildapsvensson
9/28/15, 9:19 PM
#8

Jag har själv tagit tillväxthormoner i närmare 6 år och slutade med det för ca 2 år sedan då min växtkurva började plana av. Nu är jag 150 cm lång (kort) och är 16 år. Det är ju väldigt kort men om jag inte hade tagit sprutorna (som det då är) så hade jag varit betydligt kortare.

Som sagt så tar man sprutor, antingen i benet eller magen. Jag tog i benet för det var lättast för mina föräldrar som gjorde det på mig då jag inte vågade själv.

När man börjar med tillväxthormoner så tillför man då alltså mer av dom till kroppen för du har brist på det. Du kommer bli längre än du skulle blivit egentligen. Du kommer förmodligen ta sprutorna i några år tills du helt enkelt slutar växa men du kommer få göra årliga besök hos din läkare där ni kolla på hur din växtkurva är osv. Du vägs, mäts, hjärtat kollas, din pubertet checkas av och ibland får man ta blodprov för att kolla blodvärdena så allt står rätt till.

liten02
9/29/15, 6:43 AM
#9

Tack för svaret:)

[Dixie2003]
9/29/15, 8:31 PM
#10

Jag tar tabletter och spruta för att jag har lite problem med mina tillväxtshormoner. 9 tabletter per dag och en kvällsspruta.

Upp till toppen
Annons: