Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 1550 ggr
LeeKnow
2015-09-30 19:16

jämföra Hinduism med annan religion

Kan någon förklara för mig vad läraren menar när hon säger att jag ska jämför Hinduism med en annan religion? Fattar att jag ska jämföra två religioner men hur?

Jag vet att jag är totalt dum i huvudet, ingen behöver påpeka det tack 😃

Annons:
Lotoz
2015-09-30 19:30
#1

Tror lärarn menar att du ska jämnföra olika saker tex religösa byggnader, kläder, gudar, eller hur det går till när dom ber.  vad som skiljer dom åt helt enkelt, svårt o förklara men hoppas du förstår:)

Peace

jossan...
2015-09-30 19:32
#2

och det är viktigt att ta med likheter när man tar med olikheter!

Gud vad bra jag stavar…

Flöffo
2015-09-30 22:36
#3

Har ni inte fått några böcker eller någonting? Vi ska också jämföra religioner sen, men innan det ska vi läsa, anteckna det viktigaste från böckerna och diskutera i grupper. Ifall ni inte har fått några punkter att utgå från så är det åtminstone dessa vi har:

Religionens ursprung

Monoteism eller polyteism (om man tror på en gud eller flera)

Traditioner och levnadsregler

Tro, heliga skrifter, heliga platser

Meningen med livet (döden)

Olika riktningar (till exempel att det i judendomen finns ortodoxa och liberala judar… fast i hinduismen skrev vi om olika vägar att nå moksha istället) 

Jag tror det är lättare om man har några punkter att utgå ifrån så man vet ungefär vad det är man ska leta efter för att kunna göra en jämförelse. När man jämför religioner skriver man vilka likheter och skillnader det finns mellan dem, troligen måste man även tänka lite "utanför boxen" också för att få bra betyg, typ jättekortfattat skriva lite bakgrundsfakta om religionerna. Men det beror på vad er lärare säger :)

Ifall man jämför hinduismen med judendomen skulle man, som en punkt, till exempel kunna skriva att man i judendomen bara tror på en enda gud, men att de flesta hinduer tror på flera gudar t.ex. Krisha och Ganesha (fast enligt den "lärde hindun" så finns bara en Gud) och så kan man fördjupa sig lite och skriva lite mer om det innan man skriver om någon annan skillnad eller likhet man hittar :)

//Flöffo

smellcaramell
2015-09-30 23:10
#4

tycker ovanstående beskrivit det bra, men för att dra det ännu längre( och få ännu högre betyg) kan man ta upp vad likheterna/olikheterna i sin tur leder till, typ krig, sammarbeten, jämlikhet och så vidare. Hade vi till exempel haft så många krig om religioner inte existerade? :)

LeeKnow
2015-10-01 13:15
#5

Ok tack :D jo, böcker och egna anteckningar har jag, förstår bara inte vad som menas.. :p Har skrivit en uppsats om Hinduism. Och Ska skriva en reflektion och den ska innehålla en jämförelse med en annan religion. Har C på allting, men eftersom att reflektionen stresskrevs på typ 2 min så fick jag chansen att skriva om allt och kanske få bättre betyg :)

Upp till toppen
Annons: