Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 781 ggr
Scorpio97
9/30/15, 8:17 PM

Högskoleprovet

Detta blir första gången jag gör högskoleprovet på riktigt. I våras så anordnade min gymnasieskola (går tredje året nu) en "låtsas-högskoleprovet" så jag provade mest för skojs skull och utan att plugga något speciellt. Fick dock 1.5 vilket var mycket mer än vad jag förväntat mig. Men då var jag ju även helt lugn eftersom jag visste att det inte spelade någon roll vilket resultat jag fick, samt att det såklart är en del tur inblandat. Så jag är nöjd om jag får över 1.0 denna gång, jag har ju fler chanser att förbättra mig senare. 

Ett problem för mig är lunchrasten är ganska kort. Det finns ett ica samt McDonalds relativt nära, men jag är nojjig och litar inte på att jag hinner dit och tillbaka på en timme. Då kommer jag stressa och det kommer störa mig mycket mer än att låta bli att äta alls. Äter inte lunch alls vanligtvis, men med fem prov på samma dag känns det som att jag kan behöva lite mat också. Tyvärr så tycker jag uppvärmd mat är äckligt, och det är i princip ingenting förutom frukt jag anser man kan äta kallt :/ Så det är något jag läre lösa innan. Eventuellt kan min syster hämta upp varm mat från typ Max/liknande, men det känns lite onödigt om hon ska åka fram och tillbaka bara för det. 

Någon mer som ska göra högskoleprovet den 24:de? :D Har ni gjort det förr, och vad fick ni för resultat i så fall?


//Jessie

Annons:
[RC1393]
9/30/15, 8:26 PM
#1

Jag ska också göra det, har aldrig gjort det förut. Det låter som om halva min klass ska göra det då så det är ju kul🙂 Hoppas på ett bra resultat, ska ju ändå ta mig in på veterinärhögskolan så småningom.

MangaBea
9/30/15, 8:59 PM
#2

Jag har gjort provet tre gånger i rad, detta prov ska jag inte göra eftersom jag har kommit in på den utbildning jag önskade. Jag har lite erfarenhet och kan komma med lite tips.

Det första är att var fokuserad, 55 minuter för att svara på 40 frågor är inte mycket tid alls. Det inser man först när man sitter där och skriver provet. Ha koll på tiden och fastna aldrig på en fråga, vet du inte omedelbart vad svaret är eller att du kan lösa frågan snabbt så gå vidare och gå tillbaka till frågan i slutet om du har tid. Jag hade även hjälp av att ha en egen klocka på mig, som jag ställde in så att den gick ca 5 min fortare än klockan som de går efter. Sedan utgick jag hela tiden från min klocka så att jag anpassade min arbetstakt till 50 minuter istället för 55 minuter, då när "min tid" var slut så hade jag fortfarande 5 minuter kvar att fixa smågrejer.

Nästa tips är att gissa. Man får inte avdrag för fel svar, och har man 5 svarsalternativ så är det ändå 20% sannolikhet att man gissar rätt. I många fall kan man även utesluta vissa alternativ så att man kanske bara har två som man gissar mellan.

Mitt sista tips är att ta vara på rasterna, och se till att äta. Är du hungrig så kommer du inte alls kunna koncentrera dig lika bra som när du är mätt. Se till att äta en rejäl och bra frukost, ha med nyttiga mellanmål att äta under rasterna, och ät en bra lunch. Jag har ätit på McDonald's varje gång jag skrivit provet eftersom det är det enda lättillgängliga matstället, men kan du få i dig en nyttig lunch så rekommenderar jag verkligen det. Se även till att gå runt och rör på dig på rasterna, ta luft om du känner för det, och passa på att gå på toa. Det gäller att skapa bästa förutsättningarna för att kunna koncentrera sig under de 55 minuter man har.

När det kommer till att plugga till provet så har jag aldrig pluggat rejält. Jag har kollat över lite gamla prov, men framförallt så har jag sparat anteckningspappret från de tidigare proven jag har gjort. Då kunde jag inför nästa prov gå tillbaka och kolla vad jag hade fel på och därmed se vad jag behövde förbättra.

Lycka till!  Och som du redan insett så blir man bättre varje gång man gör provet, jag fick 1,3 på mitt första försök, andra ökade jag till 1,35 och senaste fick jag 1,4 på. Det är bara att fortsätta kämpa tills man har fått det resultat man är ute efter :)

Scorpio97
9/30/15, 9:12 PM
#3

#1 Visst är väl ganska höga krav som gäller för veterinär? (: Lycka till i alla fall!

#2 Tack för tipsen. Förra gången hade jag faktiskt inga större problem med tiderna, jag hade mellan fem och femton minuter kvar när jag var klar. Sen körde jag på taktiken att gå igenom frågorna snabbt en gång först och ta alla jag direkt kunde, sedan gå igenom igen och ta det lite svårare osv. Eftersom jag hade tid kvar så kunde jag även dubbelkolla svaren i slutet. Ditt knep med klockan var smart!
Min syster gjorde högskoleprovet för några år sedan, och hon hade extremt svårt med tiderna så jag var väldigt förberedd på att det skulle vara tidsbrist. 

Ordentlig och bra frukost blir det tyvärr inte för mig, eftersom det är helt omöjligt för mig att äta innan tio. En drickyoghurt är det mesta jag kan få i mig på morgonen. Sen har jag som sagt svårt för vad jag ska äta på provet :/ På låtsasprovet (vi körde då fyra provomgångar, eftersom en på det riktiga provet inte räknades) hade vi lite längre lunch. Jag hade då med mig blåbär, godis, dricka samt dextros att äta under själva proven. På lunchen gick jag ner på ica och köpte en munk och en iskaffe. 
Inte det nyttigaste direkt, även om det gick bra ändå. Ett problem är även att jag blir väldigt trött om jag ska äta något ordentligt så att jag blir mätt(vilket är en av anledningarna till att jag bara äter middag dom flesta dagarna). En fördel för mig är ju dock att jag inte blir hungrig någonsin, så det kommer inte ta koncentration från mig på det viset. Men att göra prov på det här sättet tar ju ändå en del energi, så jag vet att jag kommer prestera sämre för att jag blir trött om jag inte hittar på något att äta. 

Tack!


//Jessie

[RC1393]
9/30/15, 9:29 PM
#4

#3 Yes, tror genomsnittet var 1,65 i fjol…

Upp till toppen
Annons: