Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1400 ggr
Flöffo
2015-10-01 22:36

Får upp bilder på olyckor

Ibland när jag gör gör någonting, till exempel om jag står och skär äpplen eller någonting, så händer det att jag får äckliga bilder i huvudet. Det "flashar"  förbi en bild i huvudet där jag på något sätt skadar mig eller någon annan av misstag. Det kan vara lite läskigt och obehagligt. 

Jag har Googlat lite och läst att vissa varit med om något liknande, kanske inte exakt samma sak dock, en person sa till exempel att h*n en gång föreställde sig hur den personen skadar ett barn eller typ att en bil plötsligt kommer ramla på en. Det stod att det tydligen är normalt att man tänker på att skada någon man inte gillar? Jag tänker aldrig att jag vill skada någon med mening utan det är alltid hemska olyckor där jag skadar någon annan (eller mig själv) av misstag, typ genom att tappa något. Och jag ryser alltid för att det är en hemsk tanke som jag ogillar starkt. Bilderna kommer blixtsnabbt och försvinner på typ 3 sekunder och jag skakar oftast bort dem. Ibland, men jätte sällan, har det varit så att jag föreställer mig att någon annan skadar sig själv på ett hemskt sätt utan att jag är inblandad. Fast jag vill liksom inte att de ska skada sig, jag bara föreställer mig det hemskaste som kan hända typ.

Jag tror inte det har varit så förut utan det är nog bara dem senaste månaderna. Jag vill inte skada mig själv eller så heller, tror jag inte i alla fall, och just nu mår jag ganska bra och har den senaste tiden varit glad. 

Är det någon som känner igen sig eller vet varför jag får upp sådana tankar? 

Här är exempel på vad jag kan tänka: (valde att skriva detta sista då det kanske kan ge en hemska bilder i huvudet, så läs nästa stycke på egen risk)

Igår, medan jag pluggade, låg jag i min säng med benen mot väggen och fick för några sekunder upp en blodig och jätteäcklig bild där mina ben bröts av som en tunn kvist som böjs för mycket. Om jag står och skär mat kan jag t.ex. föreställa mig att jag tappar kniven och får den i foten, eller att jag tappar den på min lillebror (tänker inte beskriva för detaljerat, men ibland är det värre än läskigaste skräckfilmen). Om jag går med en sax kan jag föreställa mig att jag ramlar och får den i magen m.m. Inte så roligt.

//Flöffo

Annons:
Hoseok
2015-10-01 22:45
#1

Det är en försvarsgrej många människor har, för att skydda oss. Vi får upp skräckscenarion i huvudet för att vi ska vara redo på om det händer. Vissa är mer logiska än andra. Typ om jag sitter med en kompis högt upp på en byggnad och kollar ner så kanske jag tänker "Gud vad lätt det hade varit att putta ner hen." Det hjälper mig att förstå konsekvenserna av Om jag hade puttat ner personen. Eller om jag står med en kniv och tänker "Skulle kunna skära av mina fingrar."

Om du mår dåligt för sina "syner", så tycker jag du ska prata med någon om det. :)

Scorpio97
2015-10-01 22:53
#2

Jag har också fått sånna bilder, men jag har aldrig oroat mig för dom. Jag vill inte heller skada mig själv eller andra.
Förklaringen som #1 skrev lät ganska logisk enligt mig. Själv har jag faktiskt aldrig funderat på det.


//Jessie

ElsaN.01
2015-10-02 15:05
#3

Jag får också upp sådana bilder, det kan vara allt ifrån att jag balanserar på en bänk och ramlar vilket leder till att jag skadar mig eller att min bror klättrar i träd och jag ser framför mig hur han ramlar ner och bryter nacken… Det gör mig alltid väldigt orolig och jag brukar inte klara av att fortsätta balansera på bänken. Jag brukar även be den som gör något "farligt" att sluta eller vara extremt försiktiga. Har dock ingen aning om varför detta händer mig eller hur man ska få det att sluta…

haloo
2015-10-02 15:51
#4

Får också upp såna bilder, och jag får det svårt att skaka bort dom sedan.  Jag tänker alltid på det värsta som tex om jag springer att jag ska ramla och få en pinne rakt upp i ögat,  vilket jag tycker är jätteäckligt, tycker verkligen heller inte om det.

Smile! It's healthy!

Halvdansken
2015-10-02 16:49
#5

När jag kör bil till jobb på motorvägen - om jag vrider på ratten en cm så brakar jag rakt in i brofästet och dör. Tror att de flesta tänker liknande då och då.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hästhoven]
2015-10-02 20:39
#6

Brukar också ha sånna bilder i huvudet. När jag håller en kniv så kan jag få upp bilder att jag trycker in knivbladet i bröstkorgen eller magen, eller att jag drar bladet längst halsen eller på handleden. Det är verkligen hemska tankar, man ryser till ordentligt, tur att man inte är ensam om det iallafall. :-)

Annons:
Flöffo
2015-10-02 21:15
#7

Så skönt att man inte är ensam om det! Jag misstänkte att det kanske kunde vara någon form av försvarsmekanism, men jag tänkte inte så mycket på det, det verkar logiskt i alla fall c:

//Flöffo

[Tilde]
2015-10-02 21:31
#8

Händer mig hela tiden i alla möjliga situationer. Ibland är det väldigt hemska saker som får en att må lite dåligt… T.ex. såg jag ett program när jag var yngre där en ung tjej hade någon sjukdom med hög feber. Hon skulle ta ett glas vatten men svimmade och föll mot väggen med sitt glas som på något sätt gick sönder och högg henne i ansiktet (alltså hon ramlade ner på ett trasigt glas med ansiktet först). Hon klarade sig som tur är, men såna slags bilder får jag alltid fram… 😕

Flöffo
2015-10-02 21:38
#9

#8 Usch, jag får också bilder som kan vara riktigt obehagliga ibland, speciellt när man föreställer sig hur någon som står en kärt skadar sig eller dör :/

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: