Annons:
Etikettövrigt
Läst 659 ggr
Lotoz
2015-10-04 17:20

Övningsköra

Hej

Har nu gått på första körlektionen och ska dit nu på måndag igen. Jag har kört mycket innan både med föräldrar och utan;) så grundera kan jag bra, växla, dragläge, start i backe, skyltar osv. Efter första körningen sa läraren att det gick bra och att jag kör lungt o så, men tyckte att jag skall kolla mer i speglarna.

Jag förstår inte riktigt när jag skall kolla i speglarna bara, kan tänkte mig att man gör det vid kurvor osv, men när annars? tacksam för svar:)

Peace

Annons:
Calcifer
2015-10-04 17:25
#1

Nu är det snart 10 år sedan jag övningskörde, men då skulle man kolla i speglarna rätt ofta. Inte bara när man ska svänga eller backa utan mer ändå för att man alltid ska kunna ha koll på det som händer omkring en. Alltså, om du kör på motorvägen t:ex och det kommer en dåre bakom dig som kör i 160 knyck så vill du nog märka det tidigare än när de blåser förbi - något som kanske får dig att tappa fokus på din egna körning.

Extremt exempel, men tanken är som sagt att man ska ha koll runt omkring sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lotoz
2015-10-04 18:03
#2

#1 aha, tack ska föröka ha bättre koll på det

Peace

The Fame
2015-10-04 18:31
#3

Jag övningskör hemma och inte på körskola så jag vet inte vad de tycker där, men jag brukar försöka kolla i backspegeln kanske var femtonde till tjugonde sekund på raksträcka. Vet inte om det anses som bra eller för sällan.

Lotoz
2015-10-04 19:23
#4

#3 Har övningskört hemma i ca 1 år, men har inte blivit tillsagt att kolla speglarna så ofta som dom sa på körskolan, men ja får nog göra som dig

Peace

felle-j
2015-10-04 23:40
#5

När du byter fil eller ska svänga så ska du alltid kolla i speglarna. Men när du bara kör helt normalt så är det bra att hålla lite koll. En snabb blick då och då räcker. Kör du på landsväg och du är helt ensam på vägen så behövs det inte lika mycket men håll utkik i fall det skulle dyka upp en bil bakom dig. Kör du där det är mycket folk och trafikruntomkring måste du hålla nästan lika mycket kolla bakåt som framåt, men sitt inte och tokstirra i speglarna. Efter ett tag sitter det i ryggmärgen och man tittar automatiskt. Det kan vara svårt i början men det är bara att öva. 🙂

Lotoz
2015-10-05 01:24
#6

#5 Tack för svaret, skall testa detta :)

Peace

Annons:
[Outlawly]
2015-10-05 08:59
#7

Min körskolelärare sa åt mig jämt att titta i speglarna, jag kastade blickar på dem men han sa att jag skulle vrida hela huvudet för att verkligen visa att jag tittade i speglarna.

Eftersom du inte har gått länge hos läraren så kan du ju faktiskt fråga din lärare var, när och hur du ska använda speglarna.

Man ska titta i speglarna hela tiden och mer i tät trafik där det händer mycket.

Och med hela tiden menar jag inte stirra i dem men inte för långt mellanrum heller, 15 s är lång tid på en väg.

Upp till toppen
Annons: