Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1207 ggr
[Lollo 97]
10/6/15, 4:39 PM

Muntligt franska prov :(

Hej!

Imorgon har vi ett muntligt prov i franska inför hela klassen 😢

Jag har väldigt svårt för sociala situationer osv (misstänker att jag skulle kunna ha social fobi), jag har sjukt svårt för att göra redovisningar bara på svenska, blir svimfärdig och kräks nästan. Engelskan är ännu värre, men att vi har ett muntligt franska prov på en dialog vi typ ska kunna utantill är ju typ hemskt för min del. Vi har bara gått franska sen vi startade 17 augusti och vi har 3 lektioner i veckan och så har jag missat några, mitt uttal är väldigt dåligt.

Jag mår sjukt dåligt inför imorgon och läraren är ju typ helt omöjlig att prata med. Har funderat på att skolka men då mår jag säkert dåligt för det istället.  Jag orkar inte med skolan annars heller men muntliga redovisningar och grupparbeten är hemska om det är är personer jag känner mig trygg med.

Vet inte vad jag ska göra för jag vet att jag inte klarar av det utan att stamma eller bli helt tyst.

Annons:
Fridaaaa
10/6/15, 4:43 PM
#1

tänk inte på uttalet, det kommer, franska är inte så lätt, jag vet läste i 4 år :)
Stamma eller tystnad är inte heller fel. Det är sånt som kan hända alla, och finns ju dem som stammar naturligt med.

Jag avskyr all form av redovisning! Men bra träning varje gång man gör det :)
Ha stödlappar, det kan läraren inte neka er till.

Ni har ingen mentor eller så, som du kan prata med?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
10/6/15, 4:50 PM
#2

Kan du inte försöka prata med din handledare/franskalärare?

Zingo ;D

[134643]
10/6/15, 4:50 PM
#3

Jag tycker att du ska prata med din mentor eller lärare och be om att få redovisa för en mindre grupp, om du känner att det skulle underlätta för dig. Men oavsett så tycker jag att det år jätteviktigt att du gör det ändå, trots att det är läskigt. Om du skolkar eller väljer att inte göra det så vinner din ångest, och på så sätt kommer det bli ännu jobbigare nästa gång! Se till att vara väl förberedd också, det brukar hjälpa mig jättemycket :) Edit: jag såg nu att du har provet imorgon, då kan det nog bli svårt att organisera om grupperna, men försök ändå!

[Lollo 97]
10/6/15, 4:51 PM
#4

#1

Jo, mentor har vi. Brukar snacka med den kvinnliga mentorn så ska försöka få tag på henne imorgon. Men vi har franska första timmen och jag vet inte om jag hinner prata med henne, men får leta efter henne 😃

Tack för snabbt svar :)

Tokyo
10/7/15, 7:35 PM
#5

Hur gick det?  🙂

[Lollo 97]
10/7/15, 8:06 PM
#6

#5

Gick helt okej, tror jag hehe.

Mådde skit innan jag gick på lektionen, började nästan gråta och mitt hjärta slog hårt. Väl inne i klassrummet kunde jag knappt prata och höll på att spy.

När det väl var min och kompisens tur så ville jag inte gå upp till tavlan, så läraren sa åt oss att komma in i grupprummet intill, gick bra att läsa och uttalen var väl sådär. Glömde 1 eller 2 ord/meningar så blev lite pinsamt när jag sa, Blev det inte fel nu? 😃

Annons:
[Lollo 97]
10/20/15, 7:07 PM
#7

Då var det dags imorgon igen (förstår inte vad det är med den där läraren och muntliga prov 😡) Har mått dåligt under 1-2 veckor för detta provet nu också. Den här gången ska vi berätta om oss själva och då ska vi stå själva uppe vid tavlan, vilket jag inte klarar. Visst skulle jag få gå in i grupprummet skulle jag heller inte klara det då jag bara haft en dag att läsa på typ, och knappt det, har inte hunnit skriva färdigt min text heller.  Känner mig otrygg med läraren (Känner mig det typ med alla människor men aja), jag har haft spykänslor under två dagar nu och varit nära att kräkas, och jag är rädd att jag kommer göra det imorgon.  Alltså jag orkar inte, fick inte tag på mentorn förra gången och gick till lektionen gråtfärdig. Jag klarar inte av det en gång till 😓

Fridaaaa
10/20/15, 7:08 PM
#8

#7 Du kan inte prata med dina föräldrar om det? Eller någon annan lärare?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lollo 97]
10/20/15, 7:17 PM
#9

#8 Min föräldrar förstår inte och tror bara det är någon fjantig period jag går igenom, men jag har haft problem med sociala situationer i flera år.

Ska se om jag hittar den andra mentorn eller någon annan lärare som skulle vilja hjälpa mig eller nåt, eller så tar jag ett snack med franska läraren innan, om jag hittar honom vill säga, vilket jag inte heller gjorde förra gången.

catcult
10/21/15, 9:47 PM
#10

Nu är det ju lite sent, men jag tycker att du bör ta upp dina problem med dina lärare och din mentor innan sådant här händer. Berätta exakt det du skriver här inne och hur dåligt du mår inför och vid muntliga redovisningar och i sociala situationer då du känner dig utsatt. Lärarna och du ska då gemensamt komma överens om en lösning som passar dig.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Fridaaaa
10/21/15, 9:51 PM
#11

#9 Hur gick det idag?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lollo 97]
10/22/15, 3:37 PM
#12

#11 Behövde inte göra det i onsdags då jag inte var färdig med texten som vi skulle berätta utifrån.

#10 Ska försöka göra det, ska också försöka få komma på utredning för social fobi, ska till psykolog på tisdag.

Upp till toppen
Annons: