Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1328 ggr
Michaela-N
10/9/15, 9:48 PM

Risktvåan

På tisdag ska jag göra risktvåan och  egentligen tror jag inte att det kommer vara några problem men ÄNDÅ så är jag så förbannat nervös! Någon här som redan har gjort den och kan stilla mina nerver? Är det svårt? Hehe.

Annons:
Fridaaaa
10/9/15, 10:01 PM
#1

Risktvåan är Halkan va?

När jag gjorde den för 5 år sedan så var jag med sjukt nervös! Men gick bra :)
Läskigast var när man hängde upp och ner i bil och skulle ta sg ut :P eller när man fick sladd :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lotoz
10/10/15, 3:02 PM
#2

Skall också göra halkan snart men tror det e rätt lungt bara att sladda o undvika koner osv:)

Peace

Fridaaaa
10/10/15, 3:07 PM
#3

#2 Nja riktigt så är det ju inte. Inte när jag gjorde för 5 år sedan och tror inte det ändrat så mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
10/10/15, 3:49 PM
#4

#3 Hur är det då?

Fridaaaa
10/10/15, 3:55 PM
#5

#4 Vi fick köra två olika "banor", så satt vår lärare i ett torn och sa vad vi skulle göra: hastighet osv, sedan hade vi en omgång inne där man fick hänga upp och ner i en bil och ta sig ut,  ha på sig glasögon som var som om man vore full får att testa det, gick igenom vad som gäller med däck, alkohol mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
10/10/15, 5:05 PM
#6

Det är inte svårt. Så länge du lyssnar på din instruktör och visar att du fattar vad som gäller så kommer det att gå fint.

Annons:
Hoseok
10/11/15, 12:33 AM
#7

Jag tyckte det var askul att  göra den! haha. Men kanske hade en ovanligt bra instruktör :)

felle-j
10/11/15, 12:54 AM
#8

Det är lite olika beroende på var du kör risktvåan. Jag körde i Gillinge, vilket ligger ganska nära Sollentuna, och det var riktigt bra! Jag var väldigt nervös innan men nervositeten försvann snabbt. Vi kom dit och blev indelade i två grupper. De två grupperna satte sig i en varsin sal och där gick vi igenom vad vi skulle göra under dagen Vi bekantade oss lite med varandra och gick igenom lite enkel teori. Sen gick vi ut till bilarna men innan dess blev vi indelade två och två. Varje par fick en varsin bil som de turades om att köra. Medan den ena körde så satt den andra och observerade i ett litet hus med handledaren. När man körde så satt man själv i bilen men hade en walkie-talkie som man kunde kommunicerade med de andra med.  Först skulle man prova att tvärbromsa i olika hastigheter och sen prova att väja för ett hinder i olika hastigheter och samtidigt stanna innan en viss punkt efter hindret. Och självklart var banan blöt så det var lätt hänt att man sladdade. Man gör sex varv tror jag totalt. I början kan man ta det lite lugnt för att känna på men jag rekommenderar dig att testa gränserna och känna på hur det är att tappa kontrollen med bilen. Det är det man är där för. Att snurra några varv i bilen utan att behöva vara orolig är kul. 😃

Vi fick också prova på att sitta upp och ner i en bil om vi ville samt se hur bilar ser ut efter olika kollisioner.

Risktvåan var verkligen hur kul som helst och jag skulle vilja göra det flera gånger till. Synd bara att det kostar så mycket haha. Rekommenderar dig att köra på Gillinge. Det var bra och lärorikt och då kommer det vara ungefär så som jag skrev ovan.

Michaela-N
10/11/15, 8:16 PM
#9

#8 Tack för ett väldigt bra och utförligt svar! Du lugnade mig lite :) Det är på Gillingebanan jag ska göra den. Är bara rädd att jag inte ska vara "bra nog" men å andra sidan så har jag inga problem med att accelerera upp till 80 på motorvägspåfarter så då ska det väl inte vara några problem att komma upp i den hastigheten på Gillinge.

Ska uppdatera här sen hur det gått på tisdag :)

felle-j
10/11/15, 8:37 PM
#10

Du behöver inte oroa dig för att inte vara bra nog. Man bedöms inte på något sätt. Man kan bara få godkänt eller ej, och icke godkänt kan man i princip bara få om man inte ens kan köra bilen haha. Gör så gott du kan och prova på att testa gränserna om du känner för det. Det kommer säkert gå jättebra! När jag körde i våras så var det flera som inte vågade komma upp i särskilt höga hastigheter (90 var max och de körde nog strax över 50) så det är inget ovanligt eller något att vara orolig för. 🙂

Michaela-N
10/12/15, 8:46 PM
#11

#10 Tack snälla 🙂

Michaela-N
10/13/15, 7:28 PM
#12

Jag klarade mig!

*Jag har tagit bort bilden då författarens personnummer fanns med! Tänk på att aldrig lägga ut detta på internet! Men grattis till diplomet :) /Admin*

Fridaaaa
10/13/15, 8:08 PM
#13

#12 👍 Roligt med diplom, fick inte vi, hade jag med velat ha xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
felle-j
10/13/15, 8:55 PM
#14

Vad kul! Och visst var det kul att köra halkbanan? 😉 Men jag fick inte heller diplom. Orättvist. 😕 xD

Elsaharr
10/13/15, 9:01 PM
#15

Kul! 🙂

Zingo ;D

Michaela-N
10/14/15, 5:07 PM
#16

#14 det var inte alls så dumt! Och inte särskilt svårt :) Personnummer är en offentlig handling. Jag lägger ju ut hela mitt namn på min blogg. Den som vill kan registrera sig på upplysning.se och ta reda på mina sista fyra siffror, kostar ingenting och är hur enkelt som helst. Men ja, bryr mig inte så mycket. Ni hade dock gärna fått fråga efter innan ni tog bort bilden.

Upp till toppen
Annons: