Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1846 ggr
lingonskogen
2015-10-10 22:04

Akut underlivsproblem - HJÄLP

Hej!

Sedan en tid tillbaka har jag haft ökade problem med att ha tighta jeans på mig. Jag trodde att mina blygdläppar bara var "i vägen", men den senaste veckan har det blivit värre varje dag. Det är en ångest att sätta på sig byxorna! Jag är förbannad hela tiden för att det skaver, och igår började jag dessutom få ONT runt slidöppningen när jag trycker försiktigt. Detta är förstås mycket värre idag och jag vill bara gråta. Det gör fan ont att ha mjukisbyxor på sig. 

Jag mailade gynekologer hit och dit och fick ett svar från RFSU som trodde att det kunde vara en liten svampinfektion som irriterade men var inte tillräckligt stor för att orsaka klåda, men klåda är väl huvudsymptomen? Att vara såhär obekväm och framförallt ha ont är man trycker runt slidöppningen känns inte som en "mild variant" faktiskt.

Jag ska boka en tid direkt på måndag. Förhoppningsvis kan de ge mig en tid samma dag. Men hur ska jag överleva tills dess utan att bryta ihop, inte för att det gör ont med för att det är så otroligt OBEKVÄMT att jag vill gråta och aldrig gå ut igen.

Det är just nu LITE svidande känsla, men mest obekväm. Huvudproblemet är att ALLT är obekvämt. Trosor, byxor ALLT känns fel och jobbigt och obekvämt. 

Detta har jag provat :

Tvätta BARA med apotekets intimtvätt
Smörja minst 2 ggr/dag med intimcreme och/eller intimolja
Olja har jag använt i MÄNGDER i ca en månad utan resultat
Byta tvättmedel till Neutral

Kan även tillägga att jag haft en och samma partner, så könssjukdom är uteslutet.

Vad fan ska jag ta mig till?!?!
Tacksam för ALLA svar jag kan få!

Annons:
Aristarcos
2015-10-10 22:08
#1

Prova typ canesten som går att köpa på apoteket.. du märker ganska snart om  det hjälper, men krävs upprepande behandlingar.. Och big no no, inga tajta kläder och använd trosor i bomull, eller inga allt på natten för att lufta. Tänk också på att äta mindre sockerprodukter.

lingonskogen
2015-10-10 22:11
#2

Tack för snabbt svar! <3

Pratade nyss med 1177 och de trodde inte alls att det var svamp. Har ju absolut inga problem med klåda… Jag får köpa någon svampbehandling imorgon och be till gud att de fungerar om inte någon annan teori kommer upp här, men det är väldigt dyrt för en fattig student med 120:- minst för något som gissningsvis inte funkar. Men hellre pank ett par veckor än  detta fanskapet!

Annielle
2015-10-10 22:25
#3

Det första jag skulle  göra är att låta underlivet vara i från alla krämer (som kan irritera, jag har själv den erfarenheten) och absolut skippa intimtvätten, fattar ärligt talat inte ens hur apoteken kan sälja sådant som inte alls är bra för underlivet och rubbar ph-balansen och torkar ut.

Gynekologer råder en att enbart tvätta med olja eller/och ljummet vatten.

Jag använde mig av mycket olja som insmörjning under en lång tid och det resulterade bara i sveda,torrhet och irritation….

Testa att att bara tvätta underlivet med ljummet vatten en gång om dagen och gör inget mer.

Skippa svampmedel innan du vet om det är svamp, du kan förvärra det hela med sådana starka preparat när huden/underlivet redan är irriterat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Bill&Bull
2015-10-10 22:26
#4

Har haft svampinfektion flertal gånger utan klåda så kan mycket väl vara det. Jag råder dig att isåfall köpa behandling i tablettform som du sväljer.

||My Love For Animals Is Immortal||

oddahviing
2015-10-10 22:31
#5

Är du svullen och röd? Det låter inte som svamp om du inte har klåda, låter snarare som nån slags inflammation. Tycker nästan du borde strunta i alla tvättar och medel och endast tvätta dig med olivolja/kokosolja/nån bra ren olja och vatten, sen ska du gå utan trosor så mycket det går så länge du är hemma, ha kjol på dig och som en annan nämnde endast trosor av bomull tills det känns bättre. Har du stora blygdläppar och/eller lätt för skav, om de är känsliga och du inte kan ha tajta kläder så ta kontakt med barnmorska, vårdcentral eller så och se vad du har för alternativ.

'-Headlights on the highway-'

lingonskogen
2015-10-10 22:36
#6

#5 Jag har hyfsat normala blygdläppar skulle jag tro. Hänger lite utanför men inget utöver det vanliga, 

Möjligtvis lite svullen och röd, men inte mycket…¨

Ska prova olja och försöka låta bli cremerna (de är jäkligt frestande när det känns som att INGET hjälper!!)

Annons:
Sindri
2015-10-11 02:39
#7

Det enda du skall prova är aloe-gelé. Det är läkande, men du måste få tag på en riktigt ren sort.
Svampmedel utan att det är svamp kan vara förödande och bara förvärra dina problem. Jag tror att du fått någon form av skavsår p.g.a. för tajta byxor. Sen blir det inte bättre av att det mesta innehåller syntet idag, t.o.m. "bomulls"trosor innehåller en viss del elastan. Går helbort för mig.

Du kanske har samma problem som jag, ett långt underliv. D.v.s. alla byxor blir för korta i grenen. Jag har inte kunnat köpa långbyxor på flera år, ibland har de inte haft dubbelsömmar och då har jag kunnat sy ner grenen. Annars är det hopplöst sen det blev mode med lågt skurna byxor.

Honestyisdead
2015-10-11 20:33
#8

Har aldrig hört att någon smörjer sitt underliv!  

Behandla inte för svamp fören du fått det konstaterat.

Och sedan kan man få könssjukdomar även om man är i ett fast förhållande.

monstermash
2015-10-12 15:42
#9

Har du testat att sluta ha på dig tajta jeans hela tiden, och sett om det blir bättre efter några dagar med mjukisbyxor/mindre tajta byxor öht?

Upp till toppen
Annons: