Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1202 ggr
awkward_Girl
2015-10-11 01:14

Så jävla trött på dagens samhälle

Som rubriken lyder… Jag är en tjej på 13 år som är 2 kg underviktig och måste i princip äta mig mer än mätt. Har jätte svårt att gå upp i vikt och går lätt ner i vikt. Det mest irriterande är när ämnet "vikt" kommer på tal. Har typ ljugit om att jag är normalviktig till mina vänner för att dom inte ska dömma mig. Om dom säger ångestfyllt "jag måste börja träna" och jag svarar: "Jag med" så kollar dom konstigt på mig. "Du är ju redan smal", säger dom. Men varför ska allt handla om det? Eftersom att jag är smal är det inte tillåtet för mig att träna. Fast ibland är det tvärtom. "Jag mår så dåligt av dom tjejer som äter jätte mycket, tränar inte ett skit och går inte upp ett enda gram". Då är det plötsligt menat att jag ska äta mindre och träna, för annars borde jag inte ha den vikt jag har… Men nu är det så att våra kroppar är olika, jag KAN inte äta mindre än vad jag gör. För då blir jag mer underviktig. Och min kropp ser ut så här (olyckligtvist). Du tränar ju inte, varför ska jag behöva träna? Och eftersom att jag är smal är det tydligen helt okej att säga vad som är fel på min kropp. Jag har också känslor. Förlåt för att jag inte har en rumpa… Plötsligt är det MITT fel att kropps idealen idag ser ut som den gör… kan inte folk fatta att allas kroppar ser olika ut? Jag har så svårt att uppskatta min kropp när andra tar illa upp av att jag äter mat.

Annons:
Gambino19
2015-10-11 07:49
#1

Det är en sak som jag kan hålla med om väldigt mycket!det med att ens egna kompisar säger "jag måste verkligen börja träna" så kanske jag säger "jag med" då ska de alltid säga "men du är ju redan smal?" Asså man tränar ju delvis inte bara för att bli smal,träning ses ju som en kul grej. Man bygger muskler och man har även kul när man tränar!

Carrosh
2015-10-11 10:55
#2

Har du pratat med dina kompisar om hur du känner? Så att de förstår att det de säger faktiskt sårar? Du kan ju faktiskt inte styra hur din kropp fungerar, utan måste anpassa dig efter hur den fungerar. Det måste ju alla, åt alla olika håll.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

awkward_Girl
2015-10-11 23:18
#3

#2 Jag har sagt åt dom men dom har verkligen svårt att fatta. Jag måste nog se till att detta får ett slut. Att byta kompisgäng går liksom inte. Jag bor i en sån liten by…

[Zachapacka]
2015-10-12 13:31
#4

Jag kände också så där när jag var yngre och gick på högstadiet. Folk kunde säga att jag hade aneroxia och lärare var oroliga att jag inte mådde bra. 

Men efter ett tag insåg de att jag åt mer mat än alla de andra tjejerna och då tog de det lite lugnare. Men jag har ju fått höra att jag "borde ta en extra bulle" när vi fikar eller något.

Det är synd att vissa inte kan förstå att vara smal är inte något som alla vill vara. Och att folk faktist mår dåligt av de.

[Túrwen]
2015-10-12 18:17
#5

Håller med dig om det sista. Tycker att allt för mycket fokus läggs på andras kroppar hela tiden. Jag har snarare haft motsatta problemet än dig och vart den tjocka tjejen och hela tiden var det kommentarer om "du kanske inte ska äta det där", " förstår inte hur du vågar visa dig i badkläder" etc. Vi är alla vackra som vi är du är långt ifrån färdigväxt dessutom oroa dig inte över din kropp när du är så pass ung. Jag är 25 idag och började hårdbanta alldeles för tidigt och för någon annans skull än mig själv .. Stå upp för dig sjäv! De som känner att de behöver kommentera har dåligt självförtroende och tar felaktigt ut det på andra.

Upp till toppen
Annons: