Annons:
Etikettövrigt
Läst 1359 ggr
awkward_Girl
2015-10-12 00:58

Språkresa

Har sett att det redan finns miljontals med trådar här om språkresor, men dom verkar så gamla… Jag har tänkt åka på språkresa 2018 och ska åka med en kompis. till er som har varit på språkresa: -Hur bodde ni? -Hur var lektionerna? Kunde lärarna svenska? -Vad anser ni är en rimlig fickpeng? Hur många tusenlappar? -När är det bäst att åka? Har tänkt att välja international eftersom att jag vill utvecklas i engelskan. Om man väljer Classic kanske man inte använder engelskan lika mycket. Hur länge var ni på resa? stod ni själv för kostnaden för resan?

Annons:
Calcifer
2015-10-12 01:53
#1

- Jag bodde i ett rum jag hyrde och hyran låg på ungefär 5000:- i månaden.

- Lektionerna var intressanta vissa dagar, tråkiga andra. Precis som med vilka lektioner som helst. Nej, lärarna kunde inte ett ord svenska, utan vi kommunicerade helt på engelska när jag bodde där, i Japan pratade de endast japanska med en.

- Fickpeng? Jag fick CSN, tror jag i snitt hade typ 10 000:- i månaden innan hyra och andra räkningar betalades. Det räckte om man var smart och bra på att fördela summan (studerar man utomlands med CSN får man i regel pengar var 3:e månad eller liknande).

- Det beror på vart du ska och hur du vill att vädret ska vara. Jag skulle rekommendera England t:ex på våren/sommaren.

- Jag var i Japan i 9 månader och England 3 månader. Naturligtvis betalade jag allt själv med hjälp av CSN lån. Tror 3 månader i England gick på 70 000:- (inklusive hyra, skolavgift, mat, nöjen, skolböcker, osv) och i Japan betalade jag väl en 150 000 sammanlagt inklusive allt.

Vill du studera engelska rekommenderar jag British Study Centres. Jag åkte med dem och älskade min skola och mina lärare. Finns i ett flertal olika städer. Håll dig undan från EF, de har rejält dåligt rykte plus att de gömmer en massa kostnader så man går på en nit om man väljer dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[jojorut]
2015-10-14 16:00
#2

Hej! 

Jag antar att du menar språkresa i 3 veckor ungefär på sommaren? Isåfall så åkte jag för två år sedan tror jag till Brighton, England. 

Hur bodde ni?  Jag och min kusin (vi åkte tillsammans) delade rum med 2 andra svenska tjejer. Vi bodde hos en mamma med sina två döttrar i den fattigare delen av Brighton.

Hur var lektionerna? Kunde lärarna svenska? Lektionerna var helt okej. Om du åker med STS så har du tre olika lektioner varje dag med tre olika lärare. Det var inte det roligaste men man lärde sig lite. Vi hade som sagt 3 lärare, två från Brighton och sedan vår svenske ledare. Juste, totalt var man i skolan i kanske 3 timmar exklusive pauser. 

Vad anser ni är en rimlig fickpeng? Hur många tusenlappar? Det tror jag är väldigt individuellt! Vissa som åkte hade med sig 10 000 för 3 veckor, jag tror att jag hade runt 3 000 kr och klarade mig absolut på det. Det man kanske måste tänka på är att vi köpte mycket mat då maten från värdfamiljen inte var god/inte räckte till.

När är det bäst att åka? Jag åkte i början av sommaren vilket var ett misstag men mitten av sommaren/slutet skulle jag nog säga är bäst.

Har tänkt att välja international eftersom att jag vill utvecklas i engelskan. Om man väljer Classic kanske man inte använder engelskan lika mycket. Jag valde international men då jag reste i början av sommaren (och endast vi svenskar var lediga) så var det enbart svenskar med på resan. Så under dessa 3 veckor utvecklades inte jag i engelskan alls skulle jag säga.  Men om du inte åker i början så tror jag att du får utveckla din engelska!

Hur länge var ni på resa? stod ni själv för kostnaden för resan? 3 veckor. Mina föräldrar stod för själva resan men jag hade med mig egna fickpengar. 

Hoppas du fick svar på dina frågor och det är bara att fråga mig om du undrar mer! 🙂

awkward_Girl
2015-10-25 12:16
#3

Tack för svaren :)

Upp till toppen
Annons: