Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1628 ggr
liten02
2015-10-13 21:04

vad ska jag göra?!!!!

Hejsan jag är en tjej på 13 år. Jag är 142 cm och har inte fått någon mens. jag har inte börjat utvecklas på något sätt. Förr kändes det som att det snart skulle hända något men nu har jag inget hopp kvar. Jag har också börjat känna mig liten och meningslös, mitt självförtroende är inte i topp kan man säga. I skolan vill jag helst bara dra mig undan och gå iväg det känns som att ingen vill ha mig där. Förut var jag den modigaste och spralligaste tjejen i klassen men nu är jag blyg och undandragen. Mitt självförtroende sjunker varenda gång någon påpekar att jag är liten eller kort. Hur ska jag bli mitt vanliga jag igen?

  • Redigerat 2022-09-14 23:03 av vendelay
Annons:
jossan...
2015-10-13 21:10
#1

vad du ka ngöra är nog inte mycket mer än att vänta… ingen bryr sig om att du är kort utom du, orsaken till att de påpekar det är för att de inte ser det som något fel, som att säga att någon är lång eller något typ. Tro mig inget att oroa sig för.

Gud vad bra jag stavar…

Garnnystanet
2015-10-13 21:26
#2

____

Medarbetare på Autism.

redsteinedrose
2015-10-13 21:27
#3

vet du om din mammas mens kom senare en andras? eller har du någon fysisk åkomma som skulle kunna leda till att mensen aldrig kommer. tex undernärda kan ibland inte få mens då deras kroppar inte kan slösa energi på det istället för att hålla kroppen något fungerande. notera att detta oftas bara händer i extrem fall.

och att din mens inte kommit ännu är ingen fara :) ett eller två år efter sina kompisar ska man inte bry sig om, din kropp är unik och du kan istället tänka att du är den du är. att man är kort eller liten ska inte tynga ner dig, hur kort och hur liten du än är är du lika mycket värd som en annan människa :) så nedvärdera dig själv inte. om mensen kommer eller ej ska inte trycka ner dig, stå på dig istället och visa att du inte bryr dig. att ha mens är inget som ska anses som status grej eller göra att du är värdig något. om du själv vet det och inte bryr sig kommer ingen bry sig. :D stå på dig ! :) <3

OlgaMaria
2015-10-13 21:43
#4

Det är absolut inget konstigt att inte ha fått sin mens vid 13 års ålder. Att folk säger att du är kort tror jag verkligen inte att du ska ta illa vid dig för. Jag har sagt till många människor att de är korta, innan jag insåg att det kunde vara sårande att få höra det. Som tur var sa min korta vän ifrån flera gånger tills jag fattade att det kanske inte var så kul att höra det. Jag menade absolut inget illa. Jag har alltid varit så lång så jag kunde inte alls förstå att det skulle vara något negativt med att vara kort, jag såg det helt tvärtom - som att det var härligt att vara kort, och då menar jag väldigt kort, för jag tyckte inte det var kul att vara lång. Många har också påpekat hur lång jag är, och jag har inte alls tyckt det varit kul att höra det, men det tog ett tag innan jag fattade att folk som säger att jag är lång antagligen inte förstår att jag inte vill höra det. Just i din ålder förändras ju allas kroppar så mycket och då blir det många kommentarer - du är lång och du är kort osv. Dessa förändringar är nya för alla så folk förstår inte vad som är snällt att säga och inte. ALLA har sina komplex. Jag tyckte det var hemskt att vara så lång i tonåren, och du tycker det är hemskt att vara kort. Andra har något annat de inte är nöjda med. Men det är så dumt att vi lägger så mycket energi på sånt här, saker vi inte kan förändra. Du duger som du är! Tjejer som utvecklats tidigt förstår nog inte riktigt hur jobbigt det kan vara att vara du. Ta inte åt dig av deras kommentarer, och säg ifrån när du blir ledsen. De behöver höra att du blir ledsen för att kunna förstå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: