Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 982 ggr
taylor__lambert
2015-10-14 10:13

Behöver hjälp ASAP

I skolan skriver vi om inkludering, exkludering och stämplingsteorin. 
I uppgiften står det:

"Hur ser du på inkludering och exkludering och att vi stämplar utifrån olika faktorer samt vad behöver vi göra som individer för att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt?"

Än så länge har jag bara fått fram det här:

Inkludering: behovet av att vara i en grupp. Att få tillhöra en grupp och bli behandlad på ett bra sätt. Att ha rätt till
att få lärande som eleven har rätt till.

Exkludering: Exkludering är att inte få vara med i detta sammanhang. En elev får inte det lärande som eleven har rätt till, det ställs utanför.

Stämplingsteorin: avvikande beteende som inte faller innanför normen.
 
Efter att ha tagit reda på vad de olika orden betyder och läst vad folk har att säga om de olika orden har jag dragit en slutsats. Inkludering är bra för att man får rätt att få den hjälp man behöver exkludering är mindre bra då man inte kan få den hjälp och stöd man behöver i t ex skolan. Denna info har jag hittat via vad som finns på nätet men min lärare vill att jag ska ta det från ett samhällsperspektiv och inte från skoplan. 

Men problemet jag har är att jag förstår fortfarande inte vad inkludering, exkludering och stämplingsteorin innebär OAVSETT hur mycket jag än läser om det så förstår jag inte för jag hittar inga raka svar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2015-10-14 10:26
#1

I skolan skriver vi om inkludering, exkludering och stämplingsteorin.

I uppgiften står det:

"Hur ser du på inkludering och exkludering och att vi stämplar utifrån olika faktorer samt vad behöver vi göra som individer för att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt?"

Än så länge har jag bara fått fram det här:

Inkludering: behovet av att vara i en grupp. Att få tillhöra en grupp och bli behandlad på ett bra sätt. Att ha rätt till
att få lärande som eleven har rätt till.

Exkludering: Exkludering är att inte få vara med i detta sammanhang. En elev får inte det lärande som eleven har rätt till, det ställs utanför.

Stämplingsteorin: avvikande beteende som inte faller innanför normen.

Efter att ha tagit reda på vad de olika orden betyder och läst vad folk har att säga om de olika orden har jag dragit en slutsats. Inkludering är bra för att man får rätt att få den hjälp man behöver exkludering är mindre bra då man inte kan få den hjälp och stöd man behöver i t ex skolan. Denna info har jag hittat via vad som finns på nätet men min lärare vill att jag ska ta det från ett samhällsperspektiv och inte från skoplan.

Men problemet jag har är att jag förstår fortfarande inte vad inkludering, exkludering och stämplingsteorin innebär OAVSETT hur mycket jag än läser om det så förstår jag inte för jag hittar inga raka svar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Katniss
2015-10-14 18:30
#2

Nu kanske jag tänker fel ord, men inkludering betyder ju att man inkluderar någon, tex i en grupp. Denna person får då vara med Exkluderande ör helt enkelt raka motsatsen, utfrysning, i princip

R.I.P. Anton 💔

taylor__lambert
2015-10-14 20:08
#3

ja det är så jag också tänker. Men har ingen aning om hur man skriva ett exempel från ett annat perspektiv än just skolan

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Katniss
2015-10-16 18:02
#4

#3 Hmm.. Något som detta kanske? Omarbetat såklart :) "Jag tog med min hund till min kompis, som har flera hundar själv. Jag hoppades att min blyga lilla hund skulle bli inkluderad, alltså att han skulle få vara med i gruppen, men de andra hundarna exkluderade honom. De frös ute honom, kan man säga." Förstår du? :)

R.I.P. Anton 💔

taylor__lambert
2015-10-16 18:24
#5

Ja, det var ett bra exempel :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Katniss
2015-10-16 18:34
#6

#5 Vad bra att det hjälpte :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Upp till toppen
Annons: