Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 5334 ggr
[EllenAlicia]
2015-10-16 09:13

Trött efter skolan

hej jag är alltid trött efter skolan (utom om jag typ slutar innan kkl 2). jag lägger mig ca halv 11 och går upp kvart över 7 så det är väl nog med sömn men bli som sagt ändå super trött och har ingen energi efter skolan och så. 

jag har just börjat gymnasiet och tbh jag behöver inge bra betyg eller något direkt så jag vill jobba inom "konst" men jag måste såklart gå inskolan annars skulle mina föräldrar döda mig. iaf jagförsöker rita så mkt som möjligt men på vardagar orkar jag typ inte nånting. jag vet inte va ja ska göra direkt ngn hjälp?

(rita kommer först sen datorn och sen skolan för mig då mitt framtida yrke är viktigare än att få bra betyg i skolan)

Annons:
LyQa
2015-10-16 09:23
#1

Tror nog inte att det är någon fara, det är nog bara en väldigt stor omställning. Gymnasiet har ju större krav än grundskolan. Kommer själv ihåg hur trött jag var första terminen, sov på bussen för att sedan sova på soffan hemma. ;) Du behöver nog vänja dig med de nya rutinerna så ska du se att orken kommer tillbaka igen.

Scorpio97
2015-10-16 09:24
#2

Kan det vara så att energin från lunchen hunnit tagit slut innan du är hemma. Brukar du äta något mellanmål eller så däromkring? Vissa personer behöver äta ofta annars blir dom trötta.

Det kan även bero på någon vitaminbrist. Bland annat D-vitamin-, B12- och järnbrist kan ge trötthet. Det bör du i så fall kolla upp (vilket man gör med blodprov på vårdcentral)


//Jessie

[EllenAlicia]
2015-10-16 09:51
#3

#2 försöker att hitta något att äta men vi har typ inget hemma just nu. men annars brukar ja äta rätt mycket då jag är hungrig 24/7 :P brukar äta frukt, bröd, yoghurt, pannkakor, nudlar typ

[Zachapacka]
2015-10-16 16:05
#4

För två år sedan gick jag runt och var riktigt trött hela tiden. Så jag gick till vårdcentralen och de tog lite blodprov och upptäckte då att jag hade kraftig brist på D-vitamin. Så jag fick äta någon snuskig olja ett tag och blev då piggare. 

Så de kan vara värt att kolla upp

powerade
2015-10-17 10:44
#5

brukade också vara supertröttt..typ i 8an.. klarade knappt av skolan för det. Men hur sover du när du väl sover? Är de höjljutt i klassrummet? Är tröttare när ja varit på skolan en dag mellan 08.40 å typ 14.00 än då jag varit på praktik mellan 07.00 å 16.00

[Zachapacka]
2015-10-17 15:06
#6

#5 så där är det för mig också. Jag kunde vara skit trött i veckor och orkade aldrig någonting. Men när vi med skolan åkte ut på hajk en vecka i skogen var jag hur pigg som helst. Trots att jag gick en mil om dagen, hade 15 kg packning, sov på hårda liggunderlag i kalla tält, så var jag pigg och klartänkt hela tiden. Klart hade man ont i musklerna och de var väldigt jobbigt de första dagarna som de brukar vara. Men sen när man vänt sig så orkar man så mycket som helst.

Samma sak när jag praoade på ett café. Jag tror ju att rör man på sig mer så blir man piggare men jag vet inte.

Annons:
smellcaramell
2015-10-17 15:21
#7

beror mycket på vad man gör skulle jag säga, när jag gick i skolan var jag ofta trött i huvudet = tvärsomna när jag kom hem, samma sak när jag jobbar på äldreboende som inte är så fysiskt krävande men väldigt krävande mentalt med bland annat dementa människor som säger samma sak gång på gång, mycket ljud osv. när jag istället jobbat med mer mer fysiskt krävande uppgifter(gräsklippning, såga träd, lägga stenplattor osv) så är jag trött i kroppen men pigg i huvudet så då somnar jag inte efter en dag på jobbet men tar gärna en filmkväll i soffan för att vila musklerna :)

[EllenAlicia]
2015-10-19 17:57
#8

#5 sover super bra :) det är rätt stökigt ibland men jag lyssanr ofta på music så hör ej så mkt av de ändå.

#6 fast när jag kommer hem från skolan på fredag när vi har haft gympa så är jag super slut och läggerr mig typ tidigast på veckan då :p

[Zachapacka]
2015-10-19 20:05
#9

#8 jo de är klart man blir trött i kroppen efter man har tränat, det blir jag också. men när jag rör mig hela dagen så blir jag både trött i "musklerna" och pigg/fräsch i huvudet och kroppen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det :P

[EllenAlicia]
2015-10-19 20:18
#10

#9 haha, ja åker ju min penny board till och från busshålsplatsen så rör mig väl lite :p

[Tuulikki]
2015-10-19 23:54
#11

Gå till vårdcentralen och ta några prover, så kan de se om du har brist på något. Jag har blivit mycket piggare sen jag fick tillskott för min järn- och B12brist :)

[EllenAlicia]
2015-10-20 12:10
#12

#11 jag är rädd för sprutor! 😞

[Tuulikki]
2015-10-20 23:41
#13

#12 Åh vad jobbigt :( Då har jag ingen aning faktiskt, men du har fått många andra bra tips här ovanför :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: