Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1013 ggr
Fridaaaa
2015-10-17 17:18

Planerar julklappar

Sitter och planerar julklappar redan nu, slipper man det in i det sista :)

Men hade tänkt göra mycket själv iår. Någon som har tips på vad man kan göra?
Och inte blir dyrt :) Lite blandade åldrar men från 20 år och uppåt.

(Ej sylt/saft, ej tillgång till symaskin och kan inte sticka/virka) 🙂
Villig att lära mig nya saker jag inte provat (virka/sticka har jag dock provat haha!)

Vill inte ha förslag "du kan måla något" t.ex utan mer specifikt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Zachapacka]
2015-10-17 19:35
#1

Baka kakor och lägg i en fin burk? Kan vara lite dyrt och skaffa alla ingredienser dock om du inte har de hemma. Men småkakor håller länge och är uppskattar hos de flesta.

Fotoböcker/collage med bilder av dig och personen som får den. Har du ingen skrivare så brukar de finnas på bibliotek. Dock behöver du ju bilder :)

lägger in lite länkar med tips här också 😃

https://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips/Julpyssel/Gor-egna-julklappar/

https://www.bravardag.se/familjeliv/familj-och-fritid/artikel/tio-unika-julklappar-som-du-gor-sjalv

http://julen.ifokus.se/articles/4d7145b8b9cb46223905b52e-hemgjorda-eller-rimliga-presenter

Fridaaaa
2015-10-17 19:37
#2

#1 Tack men kan tyvärr inte öppna sidorna via telefonen. Får kolla senare på datorn 🙂
Hmm ja kakor till några kan vara något, som jag vet vad de äter, tål mm :)

Sällan de vill vara med på bilder tyvärr xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2015-10-17 19:56
#3

Gör egna skrubbar :) Handskrubb, kroppsskrubb, läppskrubb. Finns många recept på nätet, jätteenkla :) Så lägger man det i nån fin burk och ger bort! ^^

Katniss
2015-10-17 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag broderar (korsstygn), något du kan göra samtidigt dom du tittar på teve, så länge du tittar på planeringen då och då Jag bifogar bild på vad jag går efter. Den är inte jätteenkel men inte jättesvår heller :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
2015-10-17 22:06
#5

#4 Är ganska rogivande men tycker många är så dyra idag :/ Ialla fall vad jag sett :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
2015-10-17 22:10
#6

#5 Hur menar du? Du kan alltid söka på google för att få tips om hur man gör, om det är det du menar. :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Fridaaaa
2015-10-17 22:13
#7

#6 Jag vet hur man syr med korsstygn 🙂 
Men som jag skrev tycker jag de brukar vara dyra i inköp. I alla fall dem sidor jag hittat. Dvs mönster, trådar, nål och "syduk" i ett.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
2015-10-17 22:15
#8

#7 Mönster kan man nog hitta på google :) Men nej, jag vet inte riktigt hur mycket det kostsar, jag hade det redan. Dock behövs en del tråd..

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
2015-10-17 22:16
#9

#8 Ja mönster ja men sedan ska man ha rätt färger mm. Jag föredrar att köpa allt i ett så att säga 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
2015-10-17 22:21
#10

#9 Ja, jet kan ju vara praktiskt :) Men priset varierar, kolade runt lite på google och hittade en för 25:- :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
2015-10-17 22:24
#11

#10 Beror ju på hur stor man ska ha och motivet 🙂
Googlat innan på den nämligen.Plus vad frakten blir. Men vart hittade du den för 25 kr? Så billig har jag inte hittat när jag googlat 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
2015-10-17 22:31
#12

"Korsstygn pris" (överst) det stod att den var för nybörjare dock..

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
2015-10-17 22:37
#13

#12 Korsstygn pris? Kommer inte upp något för 25 kr när jag googlar på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Katniss
2015-10-17 23:01
#14

#13 Oj! :o Jag skrev fel, "Korsstygnsset pris" ska det vara ;)

R.I.P. Anton 💔

Portie
2015-10-17 23:06
#15

Gör egna tvålar och ljus. Jag hade eventuellt tänkt testa att göra det, verkar kul och man kan designa dom lite hur man vill.

Fridaaaa
2015-10-18 09:53
#16

#14 den du syftar på är en annons från 2012 som en privat lagt upp ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ThisIsWheels]
2015-10-18 10:52
#17

Om du kan virka så kan du ju göra en mössa/halsduk/kigurumi (litet djur/liten figur)/något annat trevligt! Som de andra sa: baka kakor eller gör godis. Ett tips är att kolla lite på Panduro, där brukar jag få inspiration. Böcker är oftast uppskattat. 

Min syster gav mig en DVD fullt med gamla bilder och videos vi brukade göra när vi var små. Min favoritlåt var också bakgrunden, vilket gjorde det ännu bättre. 

Det var så roligt att titta tillbaka på och jag blev väldigt glad! 😍

Katniss
2015-10-18 11:13
#18

#16 Oj xD

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
2015-10-18 11:26
#19

#18 Hehe

#17 Virka kan jag tyvärr inte (står i huvudinlägget ang virka och sticka).
Ja jag har inte så mycket bilder mm till dessa personerna kopplat till dem, så svårt att göra sånt tyvärr 😕
Frågan är vad man kan baka/göra godis. Några kan jag ge som jag vet vad de gillar samt allergier 🙂 Förslag? Som håller 1.-3 veckor innan julafton och lite efter såklart 🙂 (ej förvaring i frys!)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
2015-10-18 11:40
#20

Korsstygn set finns ofta billigt i Second Hand butiker :)

//Flöffo

Annons:
Fridaaaa
2015-10-18 11:47
#21

#20 Har få secondhandbutiker här tyvärr, och brukar mest se färdiga :/ Eller med icke så roliga motiv (ska ju vara något de är intresserade av med) :/ Men dåligt utbud här tyvärrpå sånt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ThisIsWheels]
2015-10-18 13:22
#22

#19, Haha, sorry. Jag läste bara igenom det lite snabbt 😃 

Går det bra att dem är i kylen istället? Om det gör det så rekommenderar jag detta receptet: 

http://www.tasteline.com/Recept/Dumlegrottor

Jag vet, kakorna ser inte fantastiskt fina ut. Men dem är supergoda 🤤

Jag är inte helt säker på om kakorna måste vara i kylen, men jag tror det eftersom chokladen kanske smälter i rumstemperatur 😮

Fridaaaa
2015-10-18 14:38
#23

#22 Ja kylskåpet går bra 🙂
Aaa såna är goda har jag gjort några gånger 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2015-10-18 14:39
#24

Måste dock tillägga att det är kanske inte så smart att ge saker som man har broderat. Jag kan tycka det är fint men inte skulle jag vilja få något sådant i present hur än fint det är för det passar inte in att sätta upp någonstans här hemma! Med andra ord skulle jag med stor sannolik slänga bort det eller lägga det i förrådet om jag fick något sådant. Därför skulle aldrig få för mig att ge något liknande till någon annan om de inte har ett "sådant hem".  Så man måste verkligen tänka sig för innan man ger bort sådant i presentväg! :)

Alla andra förslag som har kommit tycker jag dock är riktigt fina idéer och sådant man kan faktiskt ha användning av på något sätt. 

Jag fick en jul massor med go ischoklad i en trevlig burk från min brors fru, mycket uppskattat!:)

emms
2015-10-18 14:42
#25

Min bror brukar göra lite grejer själv att ge bort.

Det jag kommer på nu är en ekologisk skrubb han gjorde, knäckebröd av frön (till pappa som inte äter vanligt bröd). Då kan man ju göra något slags knäcke, och ge senap eller något mer till. Han smaksatte sprit, alltså gjorde snaps och gav bort. Han har gjort egen inlagd sill. Hmm, det är de jag kan komma på just nu. Men beror ju lite på vem presenten är till. 

Har du tillgång till någon stubbe i fint trä kan man såga av en tunn bit, sandpappra väldigt mycket så den blir jätteslät och olja in. Beroende på storlek kan man ha dom till sånna brickor man har under glas, grytunderlägg, sätter man små "fötter" på kan man ha dom att ställa blomkrukor på osv. Lite mer jobb men skulle nog bli väldigt snyggt och uppskattat 🙂

Man kan ju även använda trä och göra till ett foto. Ska se om jag hittar någon video. Verkar hyfsat enkelt och blir snyggt. 

https://www.youtube.com/watch?v=qRDU1kAq7Is

Av rep kan man göra mycket häftigt med tror jag. Sökte på DIY rope på youtube och fick upp en hel del. 

Funderar med på att göra egna grejer till en del i år, man lever inte lyxliv som student 😉

Emma

Fridaaaa
2015-10-18 14:43
#26

#24 Fast det gäller ju allt 🙂 Gäller ju självklart att det passar personen i fråga, och man kan göra mer än bara rama in,t.ex sätta på kudde. Är därför jag inte kan köpa vilket broderi som helst eftersom det just ska passa personen med.
Jag personligen tycker det är fel att kasta saker man fått som någon lagt ner mycket tid med, men är jag det xD

Ja baka kommer jag göra till de jag vet vad de gillar eller tål 🙂
Ska bara komma på lite olika saker man kan baka i god tid innan 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2015-10-18 15:00
#27

#26 Ja, det är väl inte fint att kasta bort sådant man har fått i present men varje gång jag flyttar så ser jag till att slänga bort allt onödigt som jag inte behöver eftersom jag avskyr att sen bara föra det till något förråd. Sådant jag inte behöver så tänker jag inte behålla. Jag är sådan som har väldigt lätt för att kasta bort saker. Jag tycker inte om att samla på mig sådant jag inte har användning för, vilket kan mer eller mindre bero på att min mamma är totalt annorlunda och sparar på allt möjligt skräp. :)

Oberoende, brodering är nog inte för alla, det är så pass speciellt/specifikt. Jag skulle inte ens vilja ha sådant på mina kuddar. Jag har en viss stil i mitt hem och vill inte ha något som inte passar in. Det är med andra ord jätteknepigt att ge saker som ska pryda hemmet på något sätt. Sådant ska man vara försiktig med i allmänhet. Jag brukar ta som regel att aldrig ge dekorationsgrejer till någon eftersom det kan bryta stilen som de vill ha i sitt hem. Det gäller oberoende om det handlar om tavlor eller dynvar. :) Jag fick ett par grymt färggranna påslakan från min bror en gång och jag har tyvärr inte använt dem en enda gång eftersom jag klarar inte av att ha att göra med så pass färggranna lakan i mitt hem. Jag vill att allt ska vara i den stil jag har. :) 

Man kanske tror att man vet vad någon vill ha, då det handlar om lakan och dylikt, men det visade sig vara totalt fel då min bror valde att köpa påslakan i min favoritfärg. :D 

Men som sagt, alla andra förslag tyckte jag lät riktigt trevliga. Ville bara påpeka att man ska vara försiktig med just broderier om man inte vet att det är just sådant som den här personen skulle vilja ha. :)

Annons:
Fridaaaa
2015-10-18 15:08
#28

#27 Jo fast nu utgår du enbart från dig själv. Självklart ger jag inte sånt som jag vet att personen i fråga inte skulle uppskatta 🙂
De flesta som är kvar att fixa känner jag väl, se vet vilka av dem det skulle fungera med och vilka det inte skulle fungera med 🙂
Mjo fast jag tycker det gäller i princip allt egentligen man ger, oavsett om det är brodyr, sängkläder, kläder mm 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2015-10-18 15:13
#29

#28 Jo, det är klart, jag utgår mest från mig själv nu. Det kom faktiskt upp i en diskussion med ett par vänner för någon vecka sedan, just om pussel och broderier att hur hemskt det sku vara att få sådant i present. :) 

Bara lite svårare att pricka rätt med brodering och sådant. :)

Fridaaaa
2015-10-18 15:34
#30

#29 Ja kan vara och inte vara :) Vet en som fick när hon gifte sig i bröllopspresent, ett brudpar på,deras namn namnet för bröllopet och så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: