Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 2676 ggr
[Tilde]
2015-10-18 13:40

Tar ni illa upp?

Tar ni illa upp av Halloween-kostymer/utklädnader där man klär ut sig till en viss nationalitet eller något från en kultur? Exempelvis indian, präst, geisha, eller liknande? Ni som har svårt att relatera kan ju tänka er att någon tar på sig vår nationaldräkt fast i en mindre täckande variant eller klär ut sig till viking, etc.

Är det fel och stötande?

Varför?/Varför inte?

Annons:
LajvKrattan
2015-10-18 14:23
#1

Det är stor skillnad på att klä ut sig till en viking eller någon från antikens grekland och att klä ut sig till "en indian" eller en katolsk präst. Vikingatiden och antiken är över och de kulturerna existerar inte längre och därför tycker jag att det är mer okej att klä ut sig till en medlem av de kulturerna. Däremot finns det idag ursprungsbefolkning i nordamerika som praktiserar kulturen vi på sätt och vis gör narr av. Man kanske inte menar ont men i en traditionell schamandräkt t.ex. så har alla element en religiös betydelse och de maskeraddräkter som finns att köpa är bara ihopslängda för att likna traditionell klädsel men har inte alls samma eftertanke bakom och tar dessutom klädseln ur sitt sammanhang. Jag tycker att det är respektlöst.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Afturelding
2015-10-18 14:36
#2

Jag har precis samma åsikt som #1 och har ingenting att lägga till.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Hoseok
2015-10-18 15:35
#3

Cultural appropriation är alltid fel. De enda jag hört säga att det är okej att "Klä sig som en indian (native american)" är folk som inte ens har det ursprunget. Har hört och läst om hundratals personer med ursprung från respektive sak som berättar hur fel det är, men folk, oftast vita personer, ignorerar det.

[rumelle]
2015-10-18 16:31
#4

Min man är indian och skiter fullständigt i om folk klär ut sig till det.

Calcifer
2015-10-18 17:22
#5

Bryr mig personligen inte nämnvärt men tycker det är förståeligt att de finns de som tar illa upp.

Däremot äcklas jag av att typ 90% av den kvinnliga versionen av en kostym i princip täcker bröst och vagina och inte mycket mer. Fattar inte att det ska vara så jävla svårt att som tjej kunna köpa en kostym som inte får en att se ut som om man vill ut och sälja sex.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Afturelding
2015-10-18 17:44
#6

#4 Det är ju dock rätt så irrelevant i sammanhanget. En person kan aldrig prata för en hel grupp.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
[rumelle]
2015-10-18 17:48
#7

#6 Det där om något lät ju respektlöst…

Hoseok
2015-10-18 17:52
#8

#5 Sen är det viktigt att poängtera ut att OM en tjej vill klä sig på det viset, så får hon det. Men du har rätt, det är absurt att "tjej"versioner av kostymer är översexualiserade, oftast på ett väldigt onödigt sätt..

Hoseok
2015-10-18 17:53
#9

#4 Det är klart att hans röst är viktig, det är ju hans kultur som spelar roll. Men jag måste ändå hålla med om det #6 säger. Jämför det med någon som är mörkhyad som säger "jag tar inte illa upp om du kallar mig för N-ordet". Det betyder ju inte att alla miljontals andra mörkhyade inte tar illa upp av det.

Calcifer
2015-10-18 18:05
#10

#8 Naturligtvis, menade absolut att hon (eller varför inte han) VILL så får de utan tvekan. Jag dömer absolut inte de som väljer att köpa en mer vuxen version av sin kostym. Däremot stör jag mig på att konceptet nästan måste vara så, dvs, jag stör mig otroligt på att de som skapar kostymerna väljer att göra en manlig version som ser… ja, "vanlig" ut, och den kvinnliga versionen är otroligt översexad. En tjej kanske vill klä ut sig till pirat med en klänning som täcker lite mer än knappt bara rumpan liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Afturelding
2015-10-18 18:07
#11

#7 Det var inte meningen, det var bara ett konstaterande. Dessutom skrev jag ju också "rätt så irrelevant" och inte "helt irrelevant". Alltså har han fortfarande rätt till sin personliga åsikt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Em_
2015-10-18 19:21
#12

Jag bryr mig inte. Om man ska problematisera utklädnader tycker jag det är värre med avlidna/mordoffer/mördare, men det stör mig inte  att folk vill se ut så för en kväll.


Scorpio97
2015-10-18 19:27
#13

Jag skulle inte bry mig. Däremot skulle jag undvika att själv klä mig i något som representerar en kultur/religion som finns idag, för att jag inser att vissa kommer ta illa upp och se det som stötande. Det är onödigt. 

Är det en kultur/religion som inte finns längre (typ vikingar), tycker jag inte det är fel. 

Sen beror det ju på i vilken sammanhang man tänker använda det. Det är skillnad att gå ut på krogen, eller att ha dräkten på sig i ett mindre, slutet sällskap där man vet att ingen kommer ta illa upp.


//Jessie

Annons:
[Devya]
2015-10-18 19:29
#14

#11 Det handlar ju också om personliga åsikter och inte om "ren fakta"och därmed blir det väl ganska så relevant, eller?

Det som också är spännande angående just sådant här är att de som oftast blir upprörda av dylikt är sådana personer som det inte egentligen berör. Jag menar då t.ex. vita personer som blir illa berörda då folk klär sig ut som indianer. Sällan man hör t.ex. indianer själva prata om hur respektlöst det är. Samma sak med mörkhyade människor och hur de porträtteras på godis och så vidare (de kända negerkyssarna för att nämna exempel). Det har alltjämt varit vita människor som har tagit illa upp. Men det är åtminstone vad jag har sett, hört och läst.

Jag tycker att man inte behöver sätta för mycket värde in i att klä sig stereotypiskt på Halloween. Vi ser ju också människor klä ut sig som läkare, sjukskötare, brandmän osv men det betyder inte att vi inte respekterar dem annars, eller?

LajvKrattan
2015-10-18 20:03
#15

#14 Bra att du åtminstone har brasklappen "[…] vad jag har sett, hört och läst." Här är några snabba exempel på människor som tar illa upp:

http://nativeappropriations.com/2011/10/we-are-not-a-costume.html

https://www.aftonbladet.se/debatt/article10654572.ab

http://racerelations.about.com/od/diversitymatters/fl/What-Is-Cultural-Appropriation-and-Why-Is-It-Wrong.htm

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

jossan...
2015-10-18 22:47
#16

jag tänker väl att det beror lite på, mrn t.ex indian skulle ju jag tycka att var coolt att klä ut mig till och det är inte för att göra narr av utan mer för att det är coolt och jag inte riktigt har någon bra anledning att klä mig så i vanliga fall.

Gud vad bra jag stavar…

felle-j
2015-10-18 23:05
#17

Bryr mig inte. Folk får klä ut sig till vad de vill bara det inte är allt för extremt.

LeeKnow
2015-10-19 11:46
#18

Tycker bara det är fjantigt att ta illa upp för en sån sak. Fast ioförsig bor vi ju i sverige…

Paxxie
2015-10-19 14:33
#19

Jag tar väl inte personligen så illa upp, men å andra sidan tillhör jag ingen kultur som brukar användas på det sättet så tycker inte min åsikt räknas så mycket (typ som att min åsikt ang. ifall något är rasistiskt är ganska irrelevant då jag aldrig blir utsatt för rasism.)

[SisselaJ]
2015-10-19 15:22
#20

Jag skulle inte ta illa upp, men tycker man ska tänka sig för innan man klär ut sig hur som helst.

Annons:
Hoseok
2015-10-20 00:37
#21

2:29 och framåt förklarar ganska bra hur jag menar.

Hoseok
2015-10-20 00:39
#22

#18 Vad ska det där ens betyda? Menar du på att det bara skulle vara i Sverige som vi snackar om att vara respektfull mot andra personers kulturer? Det här är en diskussion som är större än någonsin i USA och andra västländer. Det är absolut inget som "bara sker i Sverige", om det är det du tror.

Diskussionen i Sverige angående sådana här saker är inte särskilt stor alls, faktiskt. Det är i USA det är som störst. Så jag förstår faktiskt inte alls vad din kommentar ska betyda.

Jag ska inte sitta och påstå något om din kultur, för jag har absolut ingen aning om vem du är och vart du kommer ifrån. Men att sitta och säga att det är "fjantigt" att ta illa upp när folk medvetet, eller omedvetet, driver med ens kultur och ursprung, känns ju en aning respektlöst.

[cookies]
2015-10-20 08:17
#23

För mig är det som med mycket annat, antingen är allt eller inget okej. Jag skulle inte bry mig det minsta även om någon gjorde en parodi av mig som person. Även om jag tycker att "allt eller inget" är okej, så kan man ju ändå diskutera vad som är lämpligt. Kanske inte så lämpligt att klä ut sig till en cancer-patient, gå hem till sin kompis vars förälder just dött i cancer. Själv har jag aldrig klätt ut mig eller liknande och känner inget behov av det.

[Devya]
2015-10-20 09:19
#24

Är det att driva med t.ex. läkare, brandmän och dylikt då man klär ut sig som dem? Eller gäller det endast om man klär sig ut som t.ex. indian att man driver med dem?

Afturelding
2015-10-20 09:29
#25

#24 Jag tycker inte att det är samma sak. De kulturer som man brukar driva med är ofta sådana som redan är i utsatta lägen. Nordamerikanska indianer är väldigt utsatta i samhället fortfarande, och det är också ganska vanligt att driva med olika arabiska folk som är utsatta för väldigt mycket rasism i väst. Läkare, brandmän och poliser är folk man ser upp till, och de står rätt högt på samhällsstegen (om än inte alltid ekonomiskt så moraliskt). Att driva med personer som står högre eller på samma nivå som en själv är en ganska jämställd sak att göra, men att driva med folk som står under en är en makthandling.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Devya]
2015-10-20 09:45
#26

#25 Jag förstår men det går ändå inte att göra något åt situationen som den är idag. Om du blir förolämpad av utklädda människor så måste du själv handskas med det för det här kan vi inte stoppa. Vi kan ju inte precis börja förbjuda människor om de vill klä ut sig till en präst eller en indian. Det om något är väl mera fel att göra, eller?

Jag tycker att alla ska få klä ut sig till vad de än vill och sen ta eventuella konsekvenser av det.  Det är ju förstås bra är ju att tänka efter så att man inte förolämpar någon i ens närhet. 

Sen igen är Halloween något man inte ska ta på alltför stort allvar. Jag tycker att det är viktigt att behålla lite humor och ta allt med en nypa salt. Bara för att någon klär ut sig till en indian betyder inte att den här personen ser ner på dem. Det handlar mest om stereotyper då man klär ut sig och det är ju lättast att klä ut sig om man går enligt stereotyper.

LajvKrattan
2015-10-20 09:58
#27

#26 Men om en klär ut sig till en stereotyp så förstärker man stereotypen och alla kan väl enas om att stereotyper och fördomar är skadliga? Och vad menar du med att en "ändå inte kan göra något åt situationen"? Bara genom att ha den här diskussionen har vi ju möjlighet att ändra människors uppfattningar och handlingar. Jag tycker inte att vi ska lagstifta om det men det går fortfarande att göra skillnad.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Afturelding
2015-10-20 10:00
#28

#26 Nej, jag har inte påstått att vi ska förbjuda folk att klä ut sig heller. Det jag diskuterar är problembilden, inte individerna som klär ut sig.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Devya]
2015-10-20 10:08
#29

#27 Stereotyper är inte skadliga så länge man vet att det är en stereotyp och det brukar nog de flesta med lite vett i skallen veta. :)

Jag skrev att det går inte inte att göra något annat åt situatonen än att fundera lite innan man klär ut sig.  Jag tror nog att de flesta tänker efter innan de klär ut sig men sen igen kan jag ju ha fel. 

Sen igen tycker jag att det fungerar bäst om man kommer ihåg att ta allt med en nypa salt. Min mormor är Jehovas vittne och jag har fått ta en massa skit för det. Det finns även människor som har klätt ut sig som dem på Halloween men jag tar det med en nypa salt. 

#28 Jag bara antog för det lät på dig som om det skulle vara bäst att alla lät bli att klä ut sig på ett visst sätt. Visst, det är alltid fint att man tänker efter innan man klär ut sig men det är ännu bättre om man försöker komma ihåg att det är sällan att de här människorna faktiskt vill driva med någon.

LeeKnow
2015-10-20 11:51
#30

#22  Jag skrev att JAG tycker det är fjantigt.  Jag är typ.. Ateist eller nåt.  Tror på vetenskap, andar, aliens/övernaturliga ting och återfödelse, så vette tusan vad jag är 😛 Men skulle någon göra narr av någon av dom sakerna så skulle jag inte bry mig ett piss. 

Sen när driver man med någonting när man klär ut sig? Klär jag ut mig till en svarthyad person (fy vilken raciststämpel jag kommer få för det där 😃) betyder det väl inte att jag driver med svarthyade eller tycker det är fel på något sätt?         Förstår att det skulle kunna se ut som om man tycker svarthyade är konstiga eller nåt, men det är inte alls det man menat ju. 

Nej jag menar inte alls att såna här saker diskuteras mer i Sverige. Jag har ingen aning om vad som diskuteras i Sverige/USA.  Det jag menar är att jag tycker att Sverige är sjukt fjantigt. Nästan Allt man gör som har någon minsta lilla antydning till religion/ursprung tas racistiskt..

Calcifer
2015-10-20 12:18
#31

#30 Då skulle det alltså enligt dig också att vara utklädd till en medlem i KKK med tillhörande fackla och i sådär käck ton slänga ut rasistiska kommentarer för att vara i karaktär?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
2015-10-20 14:17
#32

#29 Jag funderar på vad det är för attityd, egentligen. "Det går inte att göra något åt". Det är klart det gör? Det är ju precis det flera stycken försöker protestera mot och uppmärksamma. 

Och angående det där med "folk med vett i skallen", Vad spelar det för roll? Det ändrar inte det faktum att rasism och främlingsfientlighet finns och att stereotyper skadar. Det gäller att vara relaistisk, alla har inte vad du uttrycker som "vett i skallen". Vi kan inte gå runt och anta att alla förstår vad vi menar, då kommer vi ju absolut ingenvart i livet.

Hoseok
2015-10-20 14:21
#33

#30 Du tillhör därmed inte en Förtryckt grupp eller kultur. Det är inte särskilt konstigt att du inte skulle ta illa upp, eftersom du inte tillhör en grupp som upprepande fått skit för sin kultur. Det är värt att notera att ALLA inom en kultur inte tar illa upp, så är det alltid, men det ändrar inte det faktum att det finns en stor grupp människor som tar skada av det. 

"Sen när driver man med någonting när man klär ut sig? " Kolla videon jag postade där uppe. 

"Nästan Allt man gör som har någon minsta lilla antydning till religion/ursprung tas racistiskt.. " Jag hoppas för guds skull att du inte syftar på saker som Tintin, kalle anka och pepparkaksgubbar. Om så är fallet så ska du få en länk där en snäll person förklarar varför alla måste sluta tro på allt de läser. Om du INTE syftar på det, så skulle jag gärna vilja ha andra exempel, för något säger mig att det finns i den länken också.

Sverige är inte "Känsliga". Det är ingen som försöker stoppa dig från att säga saker. Så länge du inte säger literally saker som är rasistiska och stötande? Svårare än så är det inte.

Flöffo
2015-10-20 16:58
#34

För det mesta skulle jag inte bry mig, men det finns undantag då jag skulle kunna ta illa upp ja. Jag tycker det är onödigt att klä ut sig till något som kan såra andra, men jag håller med om man i vissa fall får ta det med en nypa salt.

//Flöffo

Annons:
[Tilde]
2015-10-21 14:40
#35

Min enda tanke är att om jag vore indian eller kom från en liten kulturgrupp någon annanstans hade jag inte tagit illa upp om någon klädde ut sig i vad de trodde var typiska "indiankläder" eller liknande. Jag hade snarare sett det som något positivt att de VILL klä ut sig så - många kanske till och med läser på om riktiga folkdräkter och lär sig något undertiden. Även om det blir helt fel. Jag vet inte, jag hade inte tagit illa upp för personerna som klär ut sig till något gör det ju inte för att håna någon med sin dräkt.

Jag tycker bara det är sorgligt att allt ska vara så jäkla PK (nu säger jag inte att man inte sa vara det men i vissa sammanhang är det väldigt överdrivet). Klär någon ut sig till nazist från WW2, ja då har många åsikter om det men i sista ändan är det just det - en utklädnad.

teddykaniner
2015-10-21 18:55
#36

Även om något hade klätt ut sig till mig eller någon grupp jag tillhör hade jag inte tagit illa upp och har lite svårt att förstå att folk tar illa upp över hur folk klär ut sig. Jag hade aldrig ens tänkt på att det skulle göra narr av någon, mer att det var en kul grej.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Eioo
2015-10-21 21:36
#37

Jag är ursprungs-amerikan på min pappas sida, dvs indian, och jag tar inte illa upp av de dräkterna. Tycker bara dom ser lustiga och fåniga ut.

Hoseok
2015-10-22 00:10
#38

#35 "Det är bara en utklädnad".
Och N-ordet är bara ett ord. Och att slå till någon rätt i ansiktet är bara en sak man gör.

….Nja. Det funkar tyvärr inte riktigt så.

Angående "Att allt är så jävla PK" så förstår jag inte varför det skulle vara något fel med att vilja värna om andra människors välmående. Varför måste man göra saker som skadar andra, när man faktiskt kan undvika det? Vad får man ut av det? Njuter man av att stå där i sin "indian" (Native american stereotyp)-kostym för att man vet att det finns folk som kan ta illa upp av det? För att "Man kan. Det är bara en kostym, sluta vara så jävla PK".

[Tilde]
2015-10-22 11:58
#39

#38 "Jäkla" skrev jag faktiskt. 😉 Jag skrev också att det inte är något fel med PK men ibland blir allt så överdrivet. Man kan ibland inte säga något i en diskussion utan att folk ska peka finger och anklaga en för det ena eller det andra. Jag måste faktiskt säga att ja, jag tycker man ska ha rätt att klä ut sig till vad man vill, även om det kan finnas någon som tar illa upp - för det finns folk som tar illa upp av vad som helst! Man kan liksom inte sluta göra saker bara för det kanske, möjligtvis råkar såra någon någonstans i världen. Att klä ut sig till en död person är ju minst lika respektlöst i så fall. 

Allt som inte är menat att vara elakt eller rasistiskt är inte fel - tänk typ pepparkaksgubbarna i ett Luciatåg som var "rasistiska" helt plötsligt - what? Vi ska vara en öppensinnad värld men stänger man in sin kultur (detta gäller inte bara indian-kostymer), hur kan då resten av världen lära sig eller uppskatta den kulturen? Om de inte "får" ta del av den. Jag ser inte hur man ska kunna göra framsteg om man ska vara så politiskt korrekt att man inte vågar något för man får en paj i ansiktet då, you know.

teddykaniner
2015-10-22 12:13
#40

Jag håller helt med dig tilde. Jag tycker det börjar gå i överdrift att man måste vara så överförsiktig med allt man gör och säger för att inte råka såra någon för just så som du säger kan man överanalysera allt och i princip finns det nog alltid någon någonstans i världen som skulle ta illa upp över nästan vad som helst. Jag skulle vilja se någon undersökning där det bevisas att folk är så lättkränkta som många vill påstå. Sunt förnuft tycker jag alla borde gå efter.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Sweelin
2015-10-22 12:49
#41

Håller med de två senaste! Det blir för mycket, folk borde tagga ner

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Hoseok
2015-10-22 15:45
#42

#5 Jag bara väntade på att någon skulle dra upp pepparkaksgubb-grejen. 
Grejen med det är ju att det inte ens var sant. Det var rasister som spred det för att det är kul att sprida rasistisk propaganda. Jag är faktiskt förvånad över att folk fortfarande tror på det. Samma sak med Tintin-grejen. 

Man kan "uppskatta" en kultur utan att klä sig som en stereotyp som Bokstavligt talat skapades för att driva med kulturen. Jag hänvisar, åter igen, till videon jag la upp här i tråden.

[Tilde]
2015-10-22 16:44
#43

#42 Jag bodde inte ens i Sverige då så jag har inte så stor koll på vad som var sant eller ej. Men jag tycker fortfarande att man ska få klä ut sig till vad man vill och det kommer aldrig att ändras. 🤓 Tråkigt att leva livet och konstant känna sig kränkt över alla möjliga saker som inte är menade som en kränkning.

Hoseok
2015-10-22 16:58
#44

#43 Fast stereotypiska utklädnader är ju menat som en kränkning eftersom det skapades för att håna och/eller förlöjliga kulturen. Var i sig personen som bär det i Sverige 2015 vet det eller inte.

panini
2015-10-22 18:08
#45

Bryr mig inte, folk får väl göra som dom själva känner för. Jag själv har aldrig klätt ut mig förutom om jag har haft en rolig kväll med mina vänner.

Vanja
2015-10-22 18:28
#46

 Lite sent ute kanske. 

Men 6# , vad fel du har. Du har så himla fel. 4#:s mans åsikt är mer värdefull än vad din någonsin kommer att bli när det kommer just detta ämne, eftersom han faktiskt är en del av just den exakta utsatta målgruppen. 
Du kan ju inte komma och säga att hans åsikt är "mindre relevant" för att han bara är en enda indian. För Du är inte indian alls. Så då är din åsikt isåfall helt irrelevant om hans skulle vara mindre relevant.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Afturelding
2015-10-22 19:05
#47

#46 Men det har jag ju inte påstått någonstans heller. Det enda jag påstod var att vad en person tycker inte gäller för en hel grupp. Och jag har definitivt inte skrivit att min åsikt är viktig på det sättet du framställer det på. Det jag argumenterat för är att jag tycker att det är fel att vita människor iklär sig andra kulturer eller nationaliteter, som redan är utsatta för mycket rasism, utan att reflektera över vad det kan innebära för människor som tillhör den redan uppsatta gruppen.

Vad det faktiskt innebär för individerna som tillhör den utsatta gruppen kan inte jag svara på, och skulle jag hävda att jag skulle kunna det så är min åsikt, precis som du säger, helt irrelevant.  Det jag reagerar på är mentaliteten hos de som tillhör den privilegierade gruppen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Vanja
2015-10-22 19:22
#48

#47 Men du har ett exempel på vad en individ inom en utsatt grupp tycker. Men du anser att det inte är så relevant. 
Makes sense.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Afturelding
2015-10-22 19:34
#49

#48 Nej men det är ju inte vad jag säger? Det är klart att det har en vikt. Det jag påpekade var att en enskild persons åsikt inte går att likställa med att alla personer i den gruppen som personen tillhör tycker på det sättet. 

Jag inser dock att min formulering var hårdare än vad den hade behövt vara, och för det ber jag om ursäkt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[134643]
2015-10-23 10:04
#50

Jag tar ju inte personligen illa upp då jag inte tillhör någon av de minoriteterna som har utstått så mycket skit.  Däremot tycker jag inte att det är okej. För mig är det absolut inte samma sak som om någon skulle klä ut sig till en viking - vikingar har inte alls utstått samma förtryck som t.ex. Indianer har. Det är samma sak som att använda n-ordet, jag skulle säkert kunna göra det utan att mena något illa men om man kollar på hur det ordet har används så inser man att det kanske inte är så jäkla smart att använda det. 

Det handlar om att respektera folkgruppen/kulturen som inte har/har haft det så himla lätt och att sluta förstärka skadliga stereotyper. Jag ser liksom ingen poäng i det, är det jättesvårt att klä ut sig till något som inte är känsligt? Känner folk sig kränkta över att de inte får förlöjliga vilken folkgrupp som helst? Känns för att "alla tar ju inte illa upp" som en okej ursäkt? Jag ser liksom inte varför det är en så stor grej. Skippa det helt enkelt så slipper vi ju faktiskt problemet.

Sweelin
2015-10-23 11:52
#51

Tänk om man går efter en film som tex Pocahontas då? Är det lika fel och respektlöst av en? Men är inte filmskaparna typ rasister då? Vi kan ju hitta fel i alla utklädnader egentligen. Häxor, kvinnor blev oskyldigt dömda runt 1500-1600 talet och torterades. ack det kan vi ju inte vara då med respekt för dessa kvinnor och dåtidens galenskap. Jultomten, män som har långt vitt skägg och är lite runda på stan blir ibland kallade "men titta där går ju tomten haha"… Nä dessa män är nog inte alltid så glada över det, dom vill inte förknippas med jultomten. Vissa klär ut sig till kända människor som kanske inte alltid tycker om att folk gör parodi på en… Till och med pumpor känner sig kränkta och masstorterade, vi skär ju i levande varelser!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
2015-10-23 11:52
#52

Och det här med vikingar, nej själva vikingarna tar nog inte illa upp, men kanske alla dem som blev utsatta för dem?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Calcifer
2015-10-23 13:09
#53

#51, Nej, däremot om man gör mörkhyade karaktärer från böcker till vita i filmer så handlar det total respektlöshet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sweelin
2015-10-23 13:49
#54

#53 Sen när blev Pocahontas vit?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Calcifer
2015-10-23 13:59
#55

#53 Jag pratade inte specifikt om Pocahontas, utan filmer i allmänhet. Dels eftersom Pocahontas inte ens är påhittad utan har levt på riktigt. Då är det inte så konstigt att man inte ändrar det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Sweelin
2015-10-23 14:32
#56

#55 jag kan hålla med om att det är fel att ändra hudtyp från böcker till film! Eller överhuvudtaget

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Spöket
2015-10-23 17:54
#57

jag bryr mig inte om vad folk klär ut sig till

Multi vad?

Stortroll
2015-10-23 19:17
#58

Jag bryr mig inte så mycket men man ska inte klä sig så för att reta den folkgruppen.

Något annat jag stör mig väldigt starkt är alla olika ord för ''hudfärg''.
Kan ju göra en lite kort, snabb lista:
-N-ordet är lika fult som Neger (nu vill inte jag att mörkhyade ska ta illa upp, men jag tycker att det är lika fult eftersom man menar samma sak)
-Att färgen som ofta kallas för hudfärg här egentligen är en beige färg.
-Att de som är ljushyade kallas vita när de egentligen inte alls är vita utan har väldigt mycker olika nyanser av beige, rosa och även gult.
-Att mörkhyade ska kallas svarta, på samma sätt som att ljushyade kallas vita.
-Att min bildlärare tog illa upp av att en mörkare kille i klassen skrev negerglass när han hade gjort en chokladglass och hon då sa att man lika gjärna kunde säga browneglass. Även hon sa då N-ordet. (inte speciferat direkt till min bildlärare utan till alla som är sådana)
-Att mörkhyade kallar ljushyade för rasist så fort man gör något mot en mörkhyad person eller säger ordet svart.
-Att mörkhyade tydligen inte kan va rasister, av någon konstig anlednig. Iallafall enligt mig så är man lika mycker rasist om man kallar ljushyade för rasist för man tror att alla är taskiga pga att mörka har en annan hudfärg.

Det är lite men jag kan sitta och prata om detta för mig själv i timmar ärligt talat men när det kommer till att prata med andra mun mot mun så klarar inte jag av att få höra att min åsikt är fel. Jag hör nämligen sådant som jag uppfattar som kränkande mot mig varje dag och har därföt fått väldigt dåligt självförtroende.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Lestrade
2015-10-27 13:54
#59

Alltid lika kul att se vita personer i Sverige diskutera rasism sin egentligen inte berör något annat än PoC (People of color) i andra länder. Känns lite som när någon som är vit och/eller icke-muslim kommer fram till en och säger "men det ÄR inte rasistiskt att klä ut sig till en terrorist med slöja på halloween. JAG tycker inte det och min åsikt spelar superstor roll i det hela."

(För att slippa att folk missförstår: nu menade jag såklart inte alla i tråden.)

[RC1393]
2015-10-27 15:50
#60

Jag tycker det är okej så länge man gör det med respekt för kulturen som representeras av sina kläder, och att det inte är något direkt stötande man klär ut sig till (terrorist eller KKK till exempel). Jag är mer inne i cosplay än halloween utklädnad och cosplayar man så är det en hyllning till den man klär ut sig till, gör man det på samma sätt kring halloween tycker jag det är ok.  Samtidigt så lägger cosplayers ner massor av sin tid på att göra dräkten och få det rätt medan man till halloween köper en färdig, halvdan dräkt, gissar jag. Där dras respektfaktorn för kulturen ned och anses mindre ok av mig. Särskilt känsligt är det nog när man klär ut sig till en minoritetskultur, man får nog fundera både en och två gånger innan man klär ut sig. 

Jag tycker egentligen inte alls om utklädnader till halloween för det är i mitt huvud en högtid i de dödas ära, så jag tar väl egentligen illa vid mig av att folk går och klär ut sig och festar överhuvudtaget så här års😛

[Tuulikki]
2015-10-28 14:14
#61

#59 Precis det jag ville säga. Har inte skrivit i tråden för att jag inte kunnat sätta ord på vad jag menar.👍

Upp till toppen
Annons: