Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 537 ggr
Werio
2015-10-18 22:06

Mindre mens när den bli regelbunden?

Tänkte kolla om jag kan få svar på en fråga som jag funderat på ett tag.

Jag har haft mens ett tag nu, men den är fortfarande väldigt oregelbunden och en cykel kan vara över 100 dagar.

Jag har också relativt riklig mens, inte så jag blöder igenom både tampong och binda, men måste kan ha en binda upp till 2 timmar under dagtid (använder inte tampong) men blöder oftast inte igenom nattbinda när jag ligger ned. Och så "riklig" är mensen i ca 4-5 dagar (1-5). Därefter har jag mindre och mindre i ca 5 dagar. Och ytterligare 1-2 då det mest är små droppar. Alltså ca ca 10 dagar med mens + liiite efter.

Har därför nu börjat fundera på om jag bör göra någonting eftersom jag antagligen inte har hur mycket blod som helst i mig då jag är rätt liten, samt att jag kan känna  mig yr och fryser om fötter och händer när jag har mens. Kan tillägga att jag kan blöda rejält med näsblod i perioder.

Men är denna "rikliga" mensen bara nu när den är oregelbunden och att kroppen inte "lärt" sig eller vad man ska säga, eller kan jag räkna med att det är såhär det kommer vara?

Ska inte sitta här o klaga då det finns många som har det värre, men det passar lixom inte min livsstil att byta binda stup i kvarten.

Någon som vet eller har tips?

Annons:
Honestyisdead
2015-10-18 22:22
#1

Det går inte att svara på. Det kan bara tiden utvisa.

Men om du känner att du blöder väldigt mycket så kontakta ungdomsmottagningen.

LottaV
2015-10-18 22:32
#2

#0 du borde ta kontakt med din mödravård och få P-piller utskriven. Jag vet hur jobbigt det är jag är visserligen vuxen nu men jag hade samma problem när jag fick min mens. Och prata med ditt apotek om att få hem skickat Tena  Lady Super. De är visserligen stora men du behöver inte byta så ofta.👍

Ett gott skratt förlänger livet

Upp till toppen
Annons: