Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1665 ggr
[hallåhej]
10/20/15, 2:19 PM

Lång tjej.. Hjälp

Heej, jag är en 13-årig tjej som är rätt lång. Vet inte exakt hur men skulle chansa på 167-168 eller något. Grejen är den att jag verkligen inte vill bli längre nu. Helst av allt skulle jag vilja krympa några cm till (tycker det är såå fint att vara kort, skulle helst vilja bli kring 160 som vuxen), men det går ju inte.. Tror inte jag slutar växa på ett tag heller eftersom jag inte ens har fått mens än. Jag har jättemycket komplex över min längd och mår riktigt dåligt över att alltid känna mig stor och klumpig (fastän jag är smal). Och jag är inte ens retad för det. (Mer än någon enstaka kommentar man får då och då som inte ens är menad som något elakt, men har man komplex blir man ju ändå ledsen) Vill även kunna ha klackar, men vill ju inte göra mig själv ännu längre liksom. Har läst en hel del på internet och det verkar som om det går att få något slags hormon (?) utskrivet av läkare? Kanske låter onödigt eftersom jag inte är superlång, men jag har riktigt jobbigt med det här och tror inte jag skulle ångra att jag gjorde något åt det nu, när det faktiskt går, när jag är vuxen. Mina föräldrar kommer inte förstå, de säger bara "men det är snyggt att vara lång, kolla bara på modeller dom är ju 180+ allihopa", så jag skulle helst vilja prata med doktor själv och höra hur det funkar innan jag pratar med dom. Går det, och är det en vanlig vårdcentral jag ska gå till först då? Mina föräldrar är inte jättelånga förresten, mamma är 169 och pappa vet jag inte riktigt, lite över medel kanske men han är ingen jätte precis. Tacksam för hjälp :)

Annons:
Niklas
10/20/15, 2:21 PM
#1

Om det kan vara till någon tröst tror jag att du kommer att tycka att det är en fördel att vara lång när du blir äldre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Hoseok
10/20/15, 2:27 PM
#2

Du måste försöka göra det bästa av situationen. Det spelar ingen roll vad andra tycker om dig. Om du vill ha klackar så ska du ha det, för din egen skull. För att du vill ha det, för att du tycker det är snyggt. Det spelar ingen roll att du blir längre. Sträck på dig och gå med dina klackar med stolthet. 

Du kommer nog inte få hormoner utskrivna av kosmetiska skäl. Det får man nog bara om t.ex. ryggraden/benen växer konstigt. 

Dessutom är det ju inte helt säkert att du fortsätter växa. Jag har många kompisar som slutade växa som 13-15åringar helt och hållet. Jag var fullvuxen på längden när jag var 15 och nu är jag 172 cm.

Jag tror det enda sättet för dig är att acceptera din längd, hur svårt det än är. Som #1 säger, du kommer ha det till din fördel som äldre.

IngridSvensson
10/20/15, 2:27 PM
#3

Skulle inte säga att 168 är särskilt långt, men det beror helt på vad du jämför med. Jag jämför bara med mig på 176. Jag hade varit lika nöjd med mig om jag vore 150! Vad ska längden ha för betydelse? Sträck på dig och var stolt för din längd- oavsett hur lång/kort du än är.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Therese
10/20/15, 2:28 PM
#4

Håller med ovan skrivande.. Jag är 158-160cm och det är jobbigt, jag har en pall hemma för att nå upp i skåpen hemma och då räcker den till andra hyllan. Sen förstår jag såklart att du kan tycka att det är jobbigt, så jag kan hoppas att du kan få hjälp.! :)

sisela
10/20/15, 2:38 PM
#5

168 är inte speciellt långt. Om dina föräldrar inte är så mycket längre än det så behöver du nog inte oroa dig. En snabb googling visar att 167 är medellängd för kvinnor i Sverige. Jag var över 177 när jag var 12 och sen stannade jag på 180. Mina systerdöttrar var över 180 som 12-13 åringar. Det viktigaste är att lära sig acceptera sig själv och sin kropp, gärna så tidigt som möjligt. Mycket onödig stress och oro kan undgås och energin kan läggas på att leva ett roligt liv.

Yehet121
10/20/15, 3:31 PM
#6

Wow, jag måste nog erkänna att jag är en smula avundsjuk, jag är 18 och 152cm. Jag försökte få tillväxthormon när jag var 14 pga min längd men doktorn vägrade, så jag är fast såhär.. Jag tror inte att det finns tillväxthormon för att bli kortare tyvärr. Det finns nog inte så mycket att göra åt det, försök att acceptera din längd, det är svårt, men man är ju tyvärr fast med den.

Annons:
[hallåhej]
10/20/15, 4:10 PM
#7

Tack så mycket för svar alla 🙂 Vet att jag borde försöka acceptera min längd, men jag vill ändå gärna ge "antiväx-piller" (vet inte vad jag ska kalla det haha..) ett försök nu medan det är möjligt. Men behöver nog lite hjälp där också med vart jag ska vända mig, är det vårdcentralen tror ni eller hur ska jag göra? Har aldrig riktigt varit i kontakt med en doktor själv tidigare så är lite osäker.

sisela
10/20/15, 4:25 PM
#8

alltså, helt ärligt så tror jag att det kan vara svårt att få något sådant, om det ens finns, eftersom du är så normallång. Klart du kan prova, men var inte förvånad om det inte går.

jossan...
10/20/15, 5:07 PM
#9

168 är väl ganska normalt , de andra kommer växa ikapp, alla växer oloka. Man vill alltid ha det man inte har.

Gud vad bra jag stavar…

[Majbot]
10/20/15, 6:29 PM
#10

Då måste jag med mina 180 vara en jätte 😃

Nejmen TS, du kommer ha fler fördelar som lång än kort när du blir äldre, och om du tänker efter, din längd är en sak av många andra som du inte kan påverka, varför då oroa sig? Troligen får du vända dig till UMO eller sjukvårdscentralen för hjälp men troligen går det inte igenom eftersom jag förmodar att du annars för övrigt har en frisk, fullt fungerande kropp? Jag fick exempelvis en käkoperation(betald av vården) eftersom jag hade ett väldigt stort underbett och därmed inte kunde bita av mat. Så det är oftast sådana faktorer som spelar in huruvida en får hjälp, iallafall när det gäller till viss del estetiska med kroppen c:

Lojs
10/20/15, 7:03 PM
#11

Jag är vuxen (33 år) och 186-187 cm. Det var skitjobbigt i tonåren, så fort jag kom ur tonåren så har det inte varit någon fara, oftare en fördel än en nackdel. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[SisselaJ]
10/20/15, 7:45 PM
#12

Det bästa (som jag tycker) du kan göra av situationen är att älska din längd! Man blir både vackrare och lyckligare av att älska sig själv. Utsätt inte din kropp för hormoner och mixtra inte med den, var glad över att den är så frisk som den är istället. Du är ju i en ålder då man ofta vill ändra allt och är villig att ta till drastiska åtgärder för att ändra sig, och risken för att ångra sig i framtiden är stor.

Elsaharr
10/20/15, 10:08 PM
#13

Jag är också tretton och jag är 172 cm. Dock älskar jag min längd, tycker det är sååå fint om man har långa ben :)

Zingo ;D

Annons:
ostbollen
10/21/15, 7:01 AM
#14

Jag är 13 år och 178 cm :/

claravincent
10/21/15, 5:22 PM
#15

Tycker inte att du är lång alls, helt normallång snarare.


teddykaniner
10/21/15, 6:30 PM
#16

Du är helt normal! Oroa dig inte, snart har många av de jämnåriga tjejerna växt om dig eller ikapp dig.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Elsaharr
10/21/15, 6:48 PM
#17

Jag hade värsta spurten när jag gick i femman, växte 1 dm på ett halvår. Just då var jag nog längst av alla i klassen, om inte jämnlång med nån av killarna. Tror att jag var 160 då. 

Jag hade ju inte mens då, men jag har bara växt ca 10 cm på 3 år efter det. Dock är mina föräldrar ganska långa. 

Nu är de flesta i 8:an minst 160 iaf,  jag tycker att du är normal!

Zingo ;D

axa
10/21/15, 7:12 PM
#18

168 är inte så långt, när jag var i din ålder var jag längre.

Frosstis
10/21/15, 10:10 PM
#19

jag tyckte också jag var lång och mådde dåligt över det ända till förra året när jag började gymnasiet! och jag är bara 171 cm! nu tycker jag det är snyggt att vara lång, hade jag vart 10 cm kortare hade jag sett kort och tjock ut. min kompis är 178 och jag lägger inte ens märke till det, utan nu har jag insett efter alla år mina kompisar sagt att det är snyggt att vara lång, att det faktiskt är det. nu mår jag inte dåligt över det längre.

men när man är 13-14 år så är man ju oftast som mest missnöjd med kroppen oavsett vad folk säger till en, men det ändras. i promise! och går du till läkarn kommer du mkt troligen inte få några hormoner utskrivna !

Elsaharr
10/21/15, 11:32 PM
#20

Haha en rolig sak… Min gammelmoster som endast är 150 brukar alltid säga till mig att hon är sååå glad över att hon har fått långa barnbarn. Varför vet jag inte :P

Zingo ;D

Annons:
sasha_setter
10/22/15, 12:02 AM
#21

Tycker precis som de andra att du ska sträcka på dig och vara stolt över din längd! Det går ju inte att få för mycket av det goda , eller hur? ;) Själv är jag ca 182 och skulle gärna vara längre 😂 Men så är man ju lite småknäpp oxå :P

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[BeataJ]
11/18/15, 11:36 PM
#22

Jag är 11 och tror jag är minst 160 cm! 😀😀😀

Sashhi
11/19/15, 12:07 AM
#23

168cm långt? Oj… jag är ca 166cm och blir kallad kortisen 😃 Är känd som den korta bland mina vänner, manliga som kvinnliga parter. Nästan alla tjejer jag känner är omkring 170-180cm (med undantag +/- självklart). Inte ska du behöva känna dig lång, det är en helt normal längd. Tillväxthormon/hormon för att sluta växa får man endast när längden är ett problem för t.ex vardagliga sysslor eller om det orsakar fysisk smärta (rygg, ben, osv). Istället för att fly från problemet bör du försöka acceptera din längd, även om det tar tid. Det går ju inte på en dag att bara bli helt okej med sig själv, oavsett vad det handlar om.

Not your mom, not your milk.

Potatisbarn
11/19/15, 11:50 PM
#24

Sho! Jag är också 13 och 168 cm, har inte växt på snart två år dock. Mina föräldrar är 173 respektive 201 cm långa, och skolsköterskan sa att jag skulle bli mellan 178-186 cm. Kom inte ens halvvägs. 

Kände mig lång under mellanstadiet men nu i högstadiet så växer folk om en, du är dessutom kortare än genomsnittsmänniskan som är 171 cm har ja för mig. 

Walla d e fint å va lång

smellcaramell
11/20/15, 3:16 AM
#25

#24 inte säkert att du växt klart än heller :) Vissa har pauser mellan växtperioderna i ett par år och sedan växer dom ännu mer :) 

TS: Du är inte så lång, de flesta tjejer idag är runt 165-170 cm :) Jag är rätt kort på mina 164 cm, men när jag var yngre var jag typ längst i klassen ;) Tror jag var näst längst i min klass i sexan, i sjuan var jag en av de kortare tjejerna helt plötsligt för då hade de andra sin växtspurt. Själv har jag inte växt en centimeter sen jag gick i sjuan! Dock känner jag mig numer väldigt lång bland tjejer efter att ha gått gymnasiet med bara killar som är över 170 och sedan arbetat på en arbetsplats med bara män där de flesta är över 180, ingen under 170 cm, så när jag träffar tjejer som är 160-170 nu känner jag mig jättelång ;)

Upp till toppen
Annons: