Annons:
Etikettövrigt
Läst 816 ggr
Majaa12
2015-10-20 21:38

Hjälp till NO-prov

Imorgon ska jag göra NO-prov och behöver lite hjälp med en sak. För att få A i fysik måste jag svara rätt på en fråga jag inte svarade tillräckligt bra på och den handlar om densitet, alltså vad densitet är. Har ingen bok eller något papper att träna på, kan bara kolla på internet. Tycker att det är så svårt att veta vad som är viktig, hitta en bra sida att läsa på… Skulle vara jätte tacksam om nån kunde berätta lite kort eller länka till en bra sida 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-20 21:48
#1

Sök på Densitet via Google då kommer det upp flera filmer ifrån Youtube som beskriver densitet

LinaLj
2015-10-20 21:55
#2

Densitet är relationen mellan ett föremåls massa och volym, det vill säga dess täthet. Man får fram densitet genom att dela massan med volymen (D=m/v). Man kan säga att densitet är ett mått på hur mycket materia som man pressat ihop på ett givet område.

Densitet är orsaken till att en tärning gjord av skumgummi och en likadan tärning gjord av bly inte beter sig på samma sätt. Eftersom skumgummi och bly har olika massa så blir deras densitet olika trotts att de har samma volym.

En av de vanligaste sätten vi ser densitet på är om man slänger en träbit i vatten. Trät flyter eftersom trät har en lägre densitet än vattnet. Slänger du i en järnbit så sjunker den eftersom densiteten på järn är större än vattnets. Samma princip gäller luftballonger.

Hoppas det hjälpte lite.

beem
2015-10-20 21:59
#3

#0 Svårt att ge råd då man inte vet varför ditt svar inte var tillräckligt.

Försök att inte krångla till det så mycket.  Blir det för avancerat verkar det kopierat tror jag.  Du ska förstå det du försöker förklara då blir det enklare.

#2 Bra förklaring - och enkel. 

Lycka till.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Majaa12
2015-10-20 22:00
#4

#1 Det kommer ju mer upp hur man räknar ut det. Jag behöver ju skriva vad det är… Informationen får inte vara för komplicerad heller, har mest hittat med svåra förklaringar och ord som är svåra att förstå, går i 7:an 🙂

Är det någon som vet vad jag kan skriva mer? Har bara "grunden" alltså "Densitet är ett mått av ämnets täthet" och det behöver ju utvecklas mer för att komma upp till A-nivå…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Majaa12
2015-10-20 22:03
#5

#2 Tack så mycket! Det är nog typ det jag behöver skriva, lite mer kortfattat kanske 🙂

#3 Förstår att det blev lite svårt, kommer tyvärr inte ihåg vad jag skrev och vad som saknades.. 😉

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Majaa12
2015-10-20 22:32
#6

#2 I sista meningen i första stycket har du ju skrivit att det är hur mycket materia som är ihoppressat på ett område, är det samma som hur tätt atomerna är packade? 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
LinaLj
2015-10-20 22:53
#7

#6 Till viss del men det har också att göra med vilka atomer som finns i materialet.  Det är lite överkurs, men tex en väte atom har en proton och en elektron medan en kolatom har sex protoner, sex neutroner och sex elektroner (om jag mins min fysik rätt). Därför har en kolbit större densitet än samma volym väte eftersom det finns mer materia i kolets atomer (lite förenklat).

Så det handlar både om atomernas täthet men även om massan av olika atomer. Men det är som sagt enorm överkurs på ditt prov.

Majaa12
2015-10-21 00:12
#8

#7 Vi har gått igenom det med protoner och elektroner i skolan, men visste inte att det påverkade densiteten…. Men tror du att jag får rätt om jag skriver massan eller ska jag skriva atomerna? :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

LinaLj
2015-10-21 12:28
#9

#8 Skriv massan för det är den vetenskapliga uttrycket som man använder. Den vetenskapliga formeln för att räkna ut densitet är rå (densitet)=massa/volym (p=m/v). Så massa är rätt uttryck att använda.

Upp till toppen
Annons: