Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 883 ggr
[Hästhoven]
2015-10-20 23:41

Mörkrädd, hjälp

Hej, jag har ett litet problem gällande mörker. Jag kan inte sova med lampan släckt, det går inte, har provat några gånger men slår på den kanske 2 minuter senare. Hade en mardröm en gång (väldigt verklig, var i rummet & det var mörkt) så vågar inte ha lampan släckt efter det. Hade varit skönt att ha lampan släckt, man sover ju bättre, men vågar helt enkelt inte. Någon som har något tips som kan "bota" detta lilla problem?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-20 23:48
#1

Hur lång tid brukar du ta på dig att somna? Ställ en timer med 1-2 timmars insomningsmarginal, så behöver du inte tänka på sömnkvalitén.

Sweelin
2015-10-20 23:50
#2

Ha en nattlampa?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

veganärbra
2015-10-20 23:55
#3

Ha en nattlampa men se till att den inte lyser rakt på dig. Alltså ha någonting I vägen rummet blir ljusare men du kan inte se lampan och får inte ljuset direkt på dig. Jag har lite samma problem när jag sover själv och det är en lösning som fungerar för mig. En period kunde jag också sova med persienerna uppdragna bara.

[LoveUnite]1
2015-10-20 23:57
#4

Jag blev mörkrädd när jag var 12/13 år och är idag 29 år.

Min mörker rädsla går så extremt att jag kan inte vara ute där det ej finns belysning om det är mörkt ute.

Är nog mer en Fobi för mig.

Du kan testa terapi, gå till kurator och prata om din rädsla och försök komma till botten med det.

Sov med något eller någon som får dig att känna dig trygg.
Alternativt ha en natt lampa och ha en timer på, det hade jag en period så den slocknar typ ungefär när solen börjar gå upp.

Jag har stora hundar, 1 katt och behöver ändå lampa. Har lyckats kanske totalt sova i mörker max 1 månad som totalt under en period på 16 år.

Inte ens alltid jag klarar av det när jag delar rum med någon.
Extremaste fallen är jag vaken hela natten tills solen går upp, ligger där i ren skräck.

Nej, jag överdriver inte.

Så, om jag vore du och detta precis har börjat för dig, prata med någon tex en kurator och gå till botten med rädslan så du kommer över den.

Mörker rädsla är ingen rolig rädsla att leva med!

Upp till toppen
Annons: