Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1334 ggr
[Tilde]
2015-10-22 16:58

(X) Trolhättan

Har ni hört vad som hände i Trollhättan? 😮 Man kan inte ens tro att det är sant… Så himla sorgligt…

Annons:
cookies
2015-10-22 17:30
#1

Man i runt 20 års ålder.. Skulle kunna ha varit någon jag umgicks med när man var yngre. Växte upp 15-20 minuter ifrån den skolan, bodde i staden bredvid.

[Lollo 97]
2015-10-22 18:05
#2

Hörde om det förut, hemskt ju 😢

[Tilde]
2015-10-22 18:52
#3

#1 Oj vilken läskig tanke! :S

Fridaaaa
2015-10-22 19:38
#4

Hemskt.
Tråkigt att gärningsmannen inte får sitt straff, att dö är inget straff enligt mig för är man död lider man inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
2015-10-22 19:42
#5

Det är fruktansvärt. Det finns inte så mycket mer att säga.

Det är himla bra av nyheterna att ta in en barnpsykolog som berättar om hur man kan prata med barn om det här dock. Det är så himla, himla viktigt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Elsaharr
2015-10-22 19:48
#6

Så hemskt :(

Zingo ;D

Annons:
thea_thea
2015-10-22 20:11
#7

På tv-programmet Veckans brott igår handlade det ju om hur polisen ska reagera och jobba vid en skolskjutning, har det något sammanband kanske?

Fridaaaa
2015-10-22 20:24
#8

#7 Hur skulle det kunna ha samband?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2015-10-22 20:26
#9

#8 Han kanske blev "inspirerad"? Men troligtvis var han bara psykiskt sjuk.

Fridaaaa
2015-10-22 20:27
#10

#9 Tvivlar på det men visst ingenting är omöjligt i dagens samhälle.
Men jag tror att han mådde dåligt sedan tidigare och helt enkelt är psykiskt sjuk, ev gått på något. Och känns planerat med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lollo 97]
2015-10-22 21:00
#11

#4 Hörde av min pappa att han inte dött utan ligger på sjukhus och opereras, men vet inte om det är sant eller inte.

Afturelding
2015-10-22 21:18
#12

#11 Nu har han avlidit, men innan låg han på sjukhus sen dådet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Moalinn
2015-10-22 21:28
#13

Riktigt tragiskt är det. Det värsta är ju att det här är Sverige. Inte USA. Utan Sverige. Vårt land. Dessutom, för mig, bara 30-40 min bort med bil. Usch.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Fridaaaa
2015-10-22 22:04
#14

#11 han avled på sjukhuset för några timmar sedan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BettaSplendens
2015-10-22 22:32
#15

Lite läskigt att det var ett skolskjutningshot mot Lunds universitet för någon vecka sedan, dom stängde skolan under en dag men de flesta tyckte nog det var "onödigt", för att något sådant skulle inte hända i Sverige. Well.. Fyfan.

[Tilde]
2015-10-22 23:08
#16

#4 Man lider heller inte av några år i svenskt fängelse. Hellre att vi slipper en sån "människa" på vår jord. *iskall*

Fridaaaa
2015-10-23 08:07
#17

#16 sa,inte att man gör det i fängelset, men förhoppningsvis lider han av det han gjort psykiskt, samt när han kommit ut sen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2015-10-23 11:29
#18

#17 Tvivlar på det. Man kan ju inte vara frisk i hjärnan om man gör något sånt. :/

Fridaaaa
2015-10-23 11:37
#19

#18 Nej skrev det högre upp att han förmodligen var psykiskt sjuk.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LeeKnow
2015-10-23 13:27
#20

Får man skriva hans namn här? Eller "hänger man ut han" då?

Annons:
[Tilde]
2015-10-23 13:38
#21

#20 Vet inte riktigt hur det är med sånt. Känns ju inte som man kan hänga ut en person som faktiskt är skyldig - alltså är det inte olagligt. Men samtidigt kan hans namn vara oväsentligt för oss och kanske kan skada hans familj på något sätt.

Elsaharr
2015-10-23 13:40
#22

#20 Dom sa det faktiskt på gävledalanyheterna. Så skulle tro att det är ok. Dom visade ju bild på honom och allt.

Zingo ;D

monstermash
2015-10-23 14:01
#23

Problemet med att han är död är att istället för att kunna rikta ilskan mot honom, kommer hans familj och anhöriga få ta emot dödshot, hatbrev m.m.  Därmed tycker jag det är fel att sprida runt hans identitet på iFokus och liknande egentligen. 

#16 - Du har aldrig kommit i kontakt med någon som suttit i fängelse, eller läst om ämnet eller hur? Du är naiv om du tror att det är roligt att förlora sin frihet, att hamna i isolering osv. Vad för standard på ett fängelse vill du ha istället då? Ska vi halshugga dem, låta dem svälta långsamt till döds? 

Försvarar inte gärningsmännen som hamnar i fängelse, men jag är glad över att bo i ett samhälle där vi fortfarande har humana lagar, oavsett om personen förtjänar det eller inte.

[Tilde]
2015-10-23 14:37
#24

#23 Vi har sett dokumentärer och intervjuer i skolan om svenska fängelser, så jo jag vet hur det är. Självklart är det hemskt att förlora sin frihet men det är långt ifrån straff nog att sitta i fängelse i 10 år där man kan få gratis utbildning bland annat och kommer ut efter halva tiden när man faktiskt har MÖRDAT en annan människa (eller fler i detta fall).

Vi står helt enkelt på olika sidor av diskussionen vad gäller straff. Jag är för dödsstraff i extremfall och det vet jag att många är helt emot. Folk som har begått såna hemska brott förtjänar i mina ögon inte en andra chans.

Duvethon
2015-10-23 15:38
#25

På tal om dödsstraff så tycker jag inte att fängelse är nog för personen som begått hemska brott, exempelvis som det i Trollhättan. Samtidigt tycker jag inte att dödsstraff är rätt heller, jag menar att döda någon för att bevisa att mord är fel känns väldigt dubbelmoral. Dessutom påverkas familjen och anhöriga av det..

Tycker att fängelserna i Sverige borde vara mycket hårdare. En person som begått ett hemskt brott förtjänar att lida - då tycker jag döden är en alldeles för enkel utväg.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tilde]
2015-10-23 15:45
#26

#25 Ja dödsstraff är ju en diskussion för sig och jag tycker inte att alla som har mördat någon ska avrättas utan det skulle gälla väldigt få specifika fall. Men det kan vi kanske ta i en annan tråd. 🤪 Men jag håller med i att fängelse i Sverige är långt ifrån straff nog för en sådan person. 

Här kan man läsa om en vanlig dag i svenskt fängelse. Värsta lyxen i jämförelse med många andra länder, som ett sämre hotell ungefär - tillgång till TV, spel, böcker, gym och arbete.

Duvethon
2015-10-23 15:57
#27

#26 Då var han ändå dömd för narkotikabrott, personligen tror jag rätt behandling för en missbrukare är stöd, jag tror inte att personen skulle må bättre om det var striktare. Det verkade som att han fick hjälp med sitt missbruk med hjälp av ett behandlingsprogram. Har varit på föreläsningar om en man som var intagen på Kumla (kan återkomma med namn, han var med i en av Sveriges mest kända värdetransportsrån för övrigt) där han berättade att folk försökte hänga sig i sina egna kläder för att de ville därifrån.. självklart är det ju skillnad beroende på vilket fängelse man hamnar i. Blev väldigt mycket OT, men ett intressant ämne.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
[Tilde]
2015-10-23 16:16
#28

#27 Nej för ett sånt brott behövs såklart rehabilitering och hjälp. Syftade mer på om det var rätt straff för en mördare eller ej. Och jag förstår att vissa inte klarar av att vara instängda och inte kunna bestämma över sitt liv själva, men som sagt i förhållande till andra länder är ju svenska fängelser inte så "farliga". 😛

Men du har rätt, detta är OT.

Upp till toppen
Annons: