Annons:
Etikettövrigt
Läst 1206 ggr
mariasss
10/22/15, 5:48 PM

Söka till gymnasiet? Vilken linje är bäst?

Ajajaj, gud vad svårt allting ska vara! Vad i helskotta är ett bra gymnasieval? IB eller vanlig NV? 

Har ett allmänt stort intresse för både natur och engelska. Helst engelska och natur kombinerat, dessutom. Vill inte plugga vidare i Sverige heller.

Hos oss så finns det finns två skolor (båda är bra, men båda har fördelar och nackdelar) som jag vill gå på.

Den ena (naturvetenskap) har jäklans bra lärare som brinner för jobbet. Det har alltid sagts att just natur på skolan är riktigt bra, men problemet är bara att den skolan renoveras/ ska renoveras mer vilket stör eleverna pga att de måste åka på andra sidan stan för att ha lektioner… Dessutom är det långt till den skolan och det finns inte riktigt bussar som går dit.

Den andra skolan (international baccalaureate) är ju completely på engelska. Har alltid haft något för engelska (ett av mina starkaste ämnen, alltid haft A) men lärarna sägs inte vara lika bra. Fast har inte hört det av någon från IB, utan från de på natur eller samhälle. Så man vet aldrig liksom. Har läst på en massa om skolan, och den verkar lovande. Det sägs att det är som f n med plugg men det verkar inte vara ett stort problem med tanke på att jag alltid varit överambitiös med bra betyg.  Vill egentligen inte heller studera i Sverige, så det kanske är ett bra val i alla fall. Vet bara inte var. 😃 😃😃

Saken är ju den att jag vill bli apotekare. Har brunnit för det i evigheter, tycker att kemi är det bästa som finns och så vidare. Men kan man bli det om man går på IB???? Får lite smått panik här, men ska på gymnasiemässa i morgon så jag får höra med dem där.

Annons:
[postmortum91]
10/22/15, 6:00 PM
#1

Jag skulle valt skolan där de har bäst lärare, de gör så extremt mycket.
Jag har alltid älskat svenska och alltid fått MVG (som det var på min tid). På gymnasietiden läste jag Svenska A, B och C. Jag fick MVH på A och B utan problem. Sedan på C bytte vi lärare till någon som var så fruktansvärt dålig så jag ville inte ens gå på lektionerna och det slutade med att jag fick ett G i betyg.

mariasss
10/22/15, 8:14 PM
#2

#1 ja, men problemet är ju det att jag inte vill plugga i Sverige. Inte ens bo, ärligt talat. Det blir liksom mer krångligt om man övergår från en svensk skola till ett universitet där all undervisning sker engelska än om man redan har sin gymnasieutbildning på engelska. Jag vill verkligen gå på IB, men är rädd att det inte blir lika bra som förväntat. Samma sak med det andra gymnasiet. Är det någon som gått på IB? Hur är det egentligen?

Katniss
10/22/15, 8:53 PM
#3

#2 Om du väljer den svenskspråkiga skolan kan du ju alltid förbereda för studering utomlands. Läs engelska böcker, chatta på engelska, försök prata så mycket engelska du kan.. Jag tycker att du ska välja skolan med de bästa lärarna, men även en skola du trivs i :)

R.I.P. Anton 💔

[Tilde]
10/23/15, 2:43 PM
#4

Att du vill flytta utomlands i framtiden spelar ingen roll vad gäller gymnasieval. Du kan lika gärna plugga naturlinjen på svenska och flytta till USA efter studenten för att plugga - bara du har läst nog med engelska. :) Många utländska skolar har istället språktest och då spelar det inte så stor roll om du har fått betyg i språket eller ej. :)

[Zachapacka]
10/23/15, 5:56 PM
#5

När jag valde gymnasie (förra året) så valde jag mellan tre olika skolor. Jag hälsade dock på varje skola, altså inte de vanliga öppet huset utan var där en helt vanlig dag och följde med :). Det gav massor. Dock tog det ett tag för mig att kunna få den där prova på dagen eftersom att ingen av skolorna svarade på mail… Man måste ringa (vilket jag hatar). 

Men jag kan verkligen rekomendera det :)

nadilda
10/23/15, 7:28 PM
#6

På min skola finns både IB och NV, jag går andra året NV. Vad jag har märkt är att de som läser IB är hemskt stressade. Känns som hela upplägget är väldigt stressande, vet att många lärare som har det har gått in i väggen. Annars tycker jag att #5 kommer med bra tips.

Annons:
Upp till toppen
Annons: