Annons:
Etikettövrigt
Läst 1971 ggr
Majaa12
2015-10-22 22:09

Sätta in en lins

Till halloween ska jag köpa en helvit lins men vet inte riktigt hur jag ska få ut den efteråt… Är det någon som vet hur man tar ut dom? Kommer linsen skava eller irritera ögat? Vill ju helst kunna ha den hela kvällen. 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Halcyon
2015-10-22 22:17
#1

Du drar ner den en bit och sen tar du tag i den med tummen och pekfingret och drar utåt. :)

we're always chasing that paradise

lollynonna
2015-10-22 22:18
#2

Hej,jag gjorde just detta. Ska ladda upp en video om hur man gör,men kan förklara också. Du liksom drar av den från irisen,sedan så tar du 2 fingrar på varsin sida av linsen och liksom bara drar ut den. Gör på exakt samma sätt som då du stoppar in den,fast tryck åt andra hållet!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Majaa12
2015-10-22 22:42
#3

Tack! Ska köpa denna: http://www.partajshop.se/sv/artiklar/blind-white-linser.html 

Att sätta in linsen vet jag kommer gå bra men få ut den känns ju mycket läskigare🤐 Vet ni om linsen kommer skava? 🙂

Linsvätska ska jag köpa också, behövs något mer?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

BettaSplendens
2015-10-22 22:46
#4

Det kan nog irritera lite när du satt in den, så om du ska sminka dig: gör det efter du satt in linserna, för det kan komma lite tårar.

När du ska ta ut dem börjar du med att titta uppåt, dra sen ner undre ögonlocket med långfingret, sedan tar du fingret nedanför iris på linsen och drar nedåt. Använd sedan tummen och pekfinger för att "vika" den, så är den ute! Förstår om du inte fattar hehe. Jag har linser till vardag och tycker det är "svårare" att sätta in dom, men du kanske vet hur man gör :)

En video här, fast använder lite annorlunda teknik https://www.youtube.com/watch?v=0-LzBpP7SDI

edit: Se till att du får med en linsbehållare (brukar dock ingå när man köper linsvätska)

lollynonna
2015-10-22 23:00
#5

Tänk också på att byta Linsvatten varje gång du tar ur dem ur ögat,och rengör dem också med linsvätska. Det får inte komma i kontakt med vatten.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Udoon]
2015-10-22 23:43
#6

Jag tycker det sättet man "ska" göra på är svårt, så jag brukar sätta ett finger på ögonlocken både uppe och nere, och sen trycka in och ihop dom försiktigt, då brukar linsen ploppa ut av sig själv. Dessutom är det mindre risk att man river sig om man har långa naglar då🙂

Annons:
haloo
2015-10-23 21:27
#7

Jag brukar ta pekfingret och dra försiktigt ner det flera gånger tills den "går av" och då tar jag den mellan tummen och pekfingret och så tar jag bort den :)

Smile! It's healthy!

WarMinerTool
2015-10-23 23:08
#8

Öppna ögat mycket, ta pekfingret och dra ner linset, sen greppar du tag i den och drar bort den, sedan gör du rent den med linsvätska och förvarar den i ett linsetui eller slänger den

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Potatisbarn
2015-10-29 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kom ihåg att ha linsen åt rätt håll, annars kommer det göra fett ont.

Är linsen åt rätt håll ska den vara formad som en halvmåne, alltså rund kanter, medan om den är åt fel så ska den vara mer skarp.

Majaa12
2015-10-29 21:52
#10

#9 Verkar inte som att det finns en rätt och fel sida, den är utan styrka och går inte att se igenom… Jag fick iallafall linsen idag. Det tog nästan en kvart att få in den, den ville inte sätta sig i ögat utan sätta sig på fingret istället, men det gick tillslut. När jag skulle ta ut den tog det nog lika lång tid, den satt ju nästan fast på ögat.. Men det gick iallafall, ska ju inte använda den mer än på halloween :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: