Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 769 ggr
maja098
10/23/15, 2:59 PM

(X) Väger jag för lite?

Jag är 13 år, 170 cm lång och väger 50 kg. Jag är smal, revbenen känns rätt tydligt, syns lite (går att se när jag har tajta tröjor), dock är det ju inte så mycket och magen går inte in jättemycket under revbenen. Har varit smal och "liten" hela livet, har fått höra att jag är för smal, borde äta mer osv.. Det handlar inte om ätstörning eller nått sånt.. Äter normalt precis som alla andra i min ålder, äter godis ibland flera dagar i veckan och tränar fotboll 2 gånger i veckan.. Har magmuskler som syns så är ganska vältränad också.. Väger jag för lite eller är det normalt?

Annons:
[Tilde]
10/23/15, 3:39 PM
#1

Tycker det är normalt. Är lika lång som du och vägde också 49-50 kg i din ålder, var väldigt smal med synliga revben (både på framsida och rygg) men var inte underviktig eller nått och åt helt normalt. Gick upp till 52 kg och var på den vikten under hela gymnasietiden också. :)  Tror folk hakar för mycket upp sig på vikt istället för att gå efter personens matvanor, osv.

revolution
10/23/15, 5:22 PM
#2

Om du äter bra, sover bra, tränar lagom och inte för mycket, mår bra själv både psykiskt och fysiskt så är det inga problem. Är du ändå orolig kan du ju prata med din skolsköterska!

Everyone loves a rebel

[Zachapacka]
10/23/15, 5:59 PM
#3

Det är normalt. Är likadant för mig, enligt BMI och annat skit är jag underviktig. Men jag äter lika mycket som alla andra (om inte mer) och lever i övrigt ett hyfsat hälsosamt liv. Så länge man  upplever att man mår bra ser jag inga som helst problem.

Stortroll
10/23/15, 6:55 PM
#4

Det är normalt, jag är 12 1/2 år, ungefär 160 lång och väger runt 50 kg men får alltid höra att jag är överviktig vilket jag inte känner mig, alla har olika kroppsform så du behöver inte va orolig.

Något som jag däremot stör mig på är att min kompis doctor säger att hon är  överviktig och då hon även har börjat må illa av mat. Vet inte exakt vad hon väger men runt 40 kg men hon är absolut inte fet. Hon är faktiskt snarare smal än fet som hon säger att hon är.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Upp till toppen
Annons: