Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1843 ggr
Gambino19
2015-10-23 18:45

Vågar inte vara själv hemma.

Hej,jag har ett problem!förut kunde jag vara själv hemma utan problem. Men nu så har jag blivit så himla rädd. Inte för monster eller så,utan för att någon ska komma och döda mig eller försöka bryta sig in. Det är jätte jobbigt för mig! Det började när jag var hemma själv och min pappa skulle hämta min bror när han var med en kompis. Så hör jag att hundarna börjar skälla så jag tänkte att de var hemma. Men jag såg ingen bil utanför,sedan hör jag hur någon smäller upp dörren. Jag springer in på toaletten och låser dörren. Sedan hör jag hur någon springer upp det låter nästan som om någon försöker ta med sig en dator ned. Sedan försöker jag ringa min syster eller pappa. Sen så hör jag att min pappa kommer in så han undrar varför jag ringt när han stått utanför. Det var såklart min bror som kom hem och bar upp sin dator eftersom han "lanade" med sin kompis. Sedan dess har jag varit livrädd för minsta lilla ljud. Sedan så har det hänt massa saker tex att en kille försöker sälja tidningar och kollar runt i trädgården hos mig och mina grannar. Så det gör ju att jag blir ännu räddare,men han är inte kvar längre. Jag vill kunna vara själv hemma utan att behöva vara rädd för minsta lilla ljud. Direkt mina hundar börjar skälla så blir jag livrädd. Hjälp vad ska jag göra??

Annons:
Zepp
2015-10-23 19:19
#1

Prata med din pappa om detta.. och din bror!

Grejen är att det är en obefogad rädsla.. men ju mer du pratar och ältar det med någon annan ju mer förminskar du din rädsla.

Dvs att tala om det med någon annan, dvs att sätta ord på det och uttala det gör att det bearbetas och förminskas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gambino19
2015-10-23 20:13
#2

Glömde säga att min mamma jobbade då så jag kan ju prata med henne också.

Zepp
2015-10-23 22:47
#3

Det är bra att prata om det man är rädd för.. då blir det rätt ofta ofarligt.

Bara det här att få lov att sätta ord på sin rädsla gör den mindre hotande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gambino19
2015-10-25 20:10
#4

Jag vet inte asså..jag slutar inte "noja" över det. Kan liksom inte ens vara själv i huset om mina föräldrar är ute. Jag vill bara att någon ska titta mig i ögonen och säga "ingen kommer att döda dig".

Zepp
2015-10-25 20:14
#5

Då skall du säga det till dina föräldrar, så de förstår din oro/ångest.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gambino19
2015-11-01 21:00
#6

Gaah!!det här tar ju fan över mitt liv.. Har ni något tips?

Annons:
Carrosh
2015-11-01 22:28
#7

Har du pratat med dina föräldrar?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

imsuchadiva
2015-11-02 06:33
#8

Prata med dina föräldrar om din rädsla. Ha alltid dörren låst. Och jag kan tänka mig att hundarna ofta är hemma när du är själv? Då kommer som skrämma iväg en elak person :)

Herveaux
2015-11-02 15:52
#9

Först och främst, prata med resten av familjen hur du känner.

När du ska vara ensam hemma, ha gärna hundarna hemma med dig.
Dom ger sällskap och trygghet (du har väl sett klippet med en chihuahua som jagar iväg två rånare? :) )

Tänd lampor, och ha på TV:n, slå gärna på en film eller serie du gillar,
något som får dig att skratta.

Så länge det känns som att nerverna sitter utanpå kan du väl be alla familjemedlemmar som är på väg hem att ringa/SMSa att dom är på ingång så du inte behöver hoppa högt när någon låser upp ytterdörren.

Hoppas du får bukt med rädslan, jag har varit i din situation och vet hur det är.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Littlepig]
2015-11-02 15:59
#10

Kontakta Bris via telefon eller mail om du inte vill berätta för någon :)

Gambino19
2015-11-09 21:14
#11

Men vad ska jag göra om det kommer någon då?det är det jag är rädd för också,hur jag ska försvara mig.

Gambino19
2015-11-09 21:14
#12

Men vad ska jag göra om det kommer någon då?det är det jag är rädd för också,hur jag ska försvara mig.

Carrosh
2015-11-10 09:35
#13

Kommer det någon ringer du 112. Men om du är så här rädd bör du prata med någon (föräldrar och kanske kuratorn på skolan) om det. Det ger ju ingenting att vara rädd för något som KAN hända, det blir ju dubbel oro om något väl skulle hända. Låt inte detta begränsa ditt liv, ta tag i det och prata med någon om det!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Gambino19
2015-11-10 16:29
#14

Jag ska försöka prata med kuratorn,och mina föräldrar.

Gambino19
2015-11-10 16:29
#15

Jag ska försöka prata med kuratorn,och mina föräldrar.

Gambino19
2015-11-10 19:30
#16

Nu har jag även blivit rädd för att en pedofil ska ta mig när jag väntar på bussen eller går hem,nu när jag är hemma så känner jag mig tryggare då jag kan låsa dörrarna. Har ni varit rädda någon gång för pedofiler eller så?

Gambino19
2015-11-15 09:52
#17

Jag har pratat med mina föräldrar men de säger att man inte kan vara rädd för saker som nästan är omöjligt att det skulle hända just mig. Sedan sa min pappa att om du är själv hemma så skulle ingen försöka bryta sig in om de hör hundarna(vi har jakthundar) så de låter ganska farliga fast de kanske inte är så farliga. Sedan undrar jag om man är hemma själv då,och det kommer någon och ser att man är hemma då. Alltså ser mig när han/hon går in i huset,vad skulle personen göra då?om personen ser att jag är rädd kanske de börjar slå mig eller något.

Herveaux
2015-11-15 10:00
#18

#17 Om en inbrottstjuv tar sig in i ert hus när du är ensam hemma är jag ganska säker på att personen skulle lägga benen på ryggen och fly fältet.

Om man ser det från inbrottstjuvens vinkel så är det en sak att bryta sig in i ett tomt hus och stjäla saker, men att göra detsamma men först ta sig an en människa är en helt annan sak.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gambino19
2015-11-15 10:13
#19

Om jag såg en främmande man i mitt hus så skulle jag bara sagt" låt mig vara, gå härifrån" men jag är rädd att jag är för rädd när det väl händer. För en inbrottstjuv skulle väl inte vilja skada människor?

Gambino19
2015-11-15 11:03
#20

Och hur ska jag kunna skydda mig?

Annons:
Gambino19
2015-11-15 14:02
#21

Vet ärligt talat inte vad jag ska göra för att inte bli så rädd.

Gambino19
2015-11-15 14:16
#22

Jag vill inte leva med att vara rädd för saker som jag innerst inne vet att det inte kommer hända,och om det händer får jag tänka att händer det något så händer det.. Inget jag kan göra något åt!. Jag har aldrig varit rädd för det här förut.

sasha_setter
2015-11-15 18:00
#23

Är självklart inte hundra, men skulle bli förvånad om en inbrottstjuv skulle våga sig in i ett hus där det fanns både människor och hundar. Ännu mer förvånad skulle jag bli om en inbrottstjuv skulle få för sig att skada en annan människa. Oftast vill bara tjuven in, ta allt den hittar så fort som möjligt(oftast i samma rum som den bröt sig in i) och sen sticka så fort som möjligt. Så försök att intala dig att det är ok och så.. När jag var yngre lugnade det ner mig att kolla runt i hela huset samtidigt som jag pratade med mamma i telefon om jag hörde ngt. Även att hitta den närmaste utrymningsvägen iaf det faktiskt skulle hända ngt bla eld eller liknande. Det sistnämnda var dock mest bara fantasi om att glida ner för stuprör o sånt, men det hjälpte mig iaf :)

När det kommer till att känna sig trygg utanför hemmet brukar jag tänka på olika sätt beroende på situation. Om du är i bebyggt område och det finns folk omkring är det lätt att få hjälp. Är du ute i skogen är det liten risk att det skulle komma någon alls, och i 'någon' räknas även våldtäktsmän in.

Hoppas att detta hjälpte!

Kram!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Gambino19
2015-11-15 20:16
#24

Åh,känner en lättnad av det du skrev!tack så jättemycket!det känns så mycket tryggare att ha på tv och youtube när jag är hemma själv,vill liksom ha ljud omkring.#23

sasha_setter
2015-11-15 22:11
#25

Härligt att kunna vara till hjälp <3 Det låter som en bra idé att ha ljud omkring sig! Annars börjar man bara lyssna efter småljud :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[BeataJ]
2015-11-18 22:59
#26

Hej! Jag är också rädd för att vara hemma själv. Det kan vara för att jag bor i ett lite "läskigt" område. T.ex såg min kompis en brinnande bil påväg till skolan idag. Jag får därför inte vara ute och gå själv. Och det är jag nästan glad för, för så fort jag är själv blir jag liksom rädd att någon ska komma och typ mörda mig eller så. Det är superjobbigt!

Gambino19
2015-11-22 19:56
#27

Blir så less på mig själv.

Annons:
Gambino19
2015-11-23 11:16
#28

Åh,jag orkar fan inte mer!jag är alltid så jävla rädd. Det slutat med att jag blir så jävla arg på mig själv att jag verkligen hoppas på att någon bryter sig in.

Upp till toppen
Annons: