Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 778 ggr
Emelie01
2015-10-25 21:58

Gymnasium

Hej, jag är fjorton år och går i åttan. Det bästa jag vet är att baka och jag är till hundra procent säker att jag vill jobba med det i framtiden (jag vill bli konditor). Men jag undrar om det är bäst med att gå konditor/ bagarutbildningen på gymnasiet eller gå ett "vanligt program och utbilda mig till konditor i efterhand? Konditor/ bagarutbildningen på gymnasier finns inte i min stad.!jag vet att det är ganska långt kvar och så, men jag bara undrar😘

Annons:
NordicSunset
2015-10-25 22:37
#1

Jag skulle gått ett "vanligt", brett program så jag skulle ha större valmöjligheter därefter ifall jag skulle ångrat mig.. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Moalinn
2015-10-26 00:29
#2

Och jag säger tvärtemot #1. Gymnasiet ska vara en bra upplevelse, inte plugga tre år med något du inte tycker är kul. Jag vet inte vad just restaurang- och livsmedelsprogrammet (antar att det ingår där) är för typ av program? Yrkesprogram? För i så fall så shoot! Tycker det är bättre att leva nu istället för att tänka "ifall att" eller "tänk om". Nu är det lite mer än ett år kvar innan du ska söka in till gymnasiet och mycket kan hända men jag råder att göra det som känns bäst just då och inte vad som hade varit bäst för dina eventuella framtida ändringar i livet :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

revolution
2015-10-26 08:15
#3

Håller helt med #2. När du ska välja gymnasium ska du välja något du kommer att vilja gå till varje morgon i tre år. Välj inte natur eller samhäll om du inte är intresserad av just natur- eller samhällsvetenskap. Och om jag inte minns fel finns det bra arbetsmöjligheter inom konditoryrket? Det är ju ett plus. Och om du sen inser att du vill bli lärare när du är 35 år så går det faktiskt att omskola sig. Du kanske vill nåt annat o ett år så du behöver ej bestämma dig nu, men kom ihåg att det är ditt gymnasieval och ingen annans.

Everyone loves a rebel

Thotis90
2015-10-26 08:58
#4

Jag bifogar det jag skrev i en annan, liknande tråd:

Jag försökte tänka långsiktigt med mitt sista gymnasieval och valde en inriktning som jag ville jobba inom: hälsa och idrott. Jag tänkte att jag ville ha förkunskaper och därmed ett försprång vid vidare studier på högskola/universitet. Idag ångrar jag inte mitt val då jag känner att jag SKA jobba inom denna inriktning. Jag är 25 år och har sedan jag var 16 år (i åk.1) känt att jag vill bli dietist. Nu läser jag språk genom vuxenutbildningen för att få meritpoäng, sen tänker jag söka till universitetet. 

Vid gymnasievalet tycker jag att man ska ha två saker i åtanke: 
1. Vad vill jag jobba med i framtiden? (om man vet det redan nu)
2. Vad tycker jag är roligt?/Vad intresserar mig?

För mig var det viktigt att jag hade roligt under gymnasiet, för då blev studieresultatet lyckat. Jag provade olika program under gymnasietiden (innebandy, hantverksprogrammet med inriktning på textildesign, ekonomi samt hälsa och idrott) och det var när jag hade roligt som det gick allra bäst. Då måste du fråga dig om fråga 1 och 2 går ihop, alternativt vilken du värderar högst. 

Skulle du inte trivas med ditt val kan du såklart byta. Man har till hösten det år man fyller 20 år på sig att börja gymnasiet, så det är ingen panik att hitta rätt direkt. Jag hittade inte rätt förrän på fjärde försöket.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: