Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 863 ggr
Nfinity
2015-10-27 15:12

Byta förnamn

Jag har i flera år varit missnöjd med mitt namn och inte känner mig bekväm med det och har ofta önskat att jag har ett annat namn. Jag såg för kanske ett år sen att man kan byta förnamn gratis, och har efter det velat göra det. Men vågar inte säga till mina föräldrar att jag vill byta, är rädd att dom ska bli besvikna att jag inte vill ha namnet dom gav mig och helt enkelt säga nej ;-; Vet vilket namn jag vill byta till och tycker verkligen att det passar mig bättre. Det är inget konstigt så, men är inte svenskt. Kan man fortfarande byta då, eller måste det vara något som är sådär "typiskt" svenskt? Och så till min riktiga fråga, hur säger jag till mina föräldrar att jag vill byta namn? Bara ställa frågan rätt ut? Har ganska dålig relation med dom och pratar knappt med dom om personliga saker så känner mig inte så säker med dom och kan inte prata med dom om vad som helst. Har heller inte riktigt sagt till någon av mina kompisar att jag vill byta, bara till en person och hon började skratta och skämta om det så därför känner jag mig ganska osäker i det här. Så om någon har erfarenhet om det här som kan dela med sig lite vore det också snällt >//< Förlåt om det blev lång text och rörigt

Annons:
Fridaaaa
2015-10-27 15:14
#1

Du kan välja ett namn som du vill ha. De brukar godkänna det mesta.
Men måste inte vara svenskt namn bara för att du är svensk nej.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2015-10-27 15:27
#2

Jag ville också byta namn under hela tonåren men kom aldrig till skott. Det är jag glad för idag.

Dina föräldrar valde ju namnet för att dom gillade det men du måste ju också trivas. Säg det som du skrev här.

Men du ska veta att det är svårt att få folk att börja kalla en för något nytt ;)

[Ruffsetuss]
2015-10-27 15:35
#3

Beror nog på hur gammal du är , vet inte var åldersgränsen går för namnbyte utan Föräldrars godkännande . Min dotter byte efternamn när hon var 12 år och då behövdes båda föräldrarnas godkännande .

[Synnerlig]
2015-10-27 15:36
#4

Hur gammal är du? För om du är över 18 så kan du ju förmodligen byta utan dina föräldrars tillstånd 🙂

Sen är ju detta någonting du bör tänka på under en längre tid. Föreställ dig att du kommer att skriva detta namn hela tiden och du och andra kommer att kalla dig för ditt nya namn och inte ditt gamla. Känns det fortfarande rätt efter flera månader så tycker jag att du ska byta om du känner att det är vad du vill.

När jag var liten ville jag också byta namn men det gjorde jag inte för jag var inte myndig och namnet jag ville ha var från en Disney-karaktär så det var inte direkt ett normalt namn, haha, så mamma godkände det ju inte 😃 Idag är jag glad över mitt namn och det skulle kännas fel att börja kalla mig för något annat.

Maria
2015-10-27 15:37
#5

Det brukar inte vara några konstigheter att byta förnamn åtminstone en gång.

Vår son fick bara ett namn när han döptes och när han var i tidiga tonåren så lade han till ett förnamn och det var inga problem.

Jag minns faktiskt inte om vi som föräldrar var tvungna att godkänna?

Du måste ju ändå prata med dina föräldrar om detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nfinity
2015-10-27 16:55
#6

#1 Det låter ju bra, ville mest veta ifall dom var väldigt petiga med det där ^.^

#2 Ja har tänkt en del på det där med att andra är vana vid att kalla en ett namn och att det kanske sitter kvar då länge. En i min klass bytte namn för kanske ett halvår sen och alla respekterade det och kallade hon sitt nya namn direkt, men det kan ju självklart bli tvärtom om man har otur. 

#3, 4 är 15

Har tänkt på det här länge redan, men vill självklart vara helt säker så jag inte ångrar mig. Och om mina föräldrar skulle säga nej så kan jag tänka mig att vänta tills jag är 18, då får jag ju dessutom extra lång tid att tänka igenom.  Och om jag fortfarande vill då är det ju väl planerat iaf. 

#5 Har kollat på skatteverkets hemsida och pappret man ska fylla i, där står det att om man är under 18 måste vårdnadshavare skriva under. Självklart pratar jag med dom innan, annars tar det nog lång tid innan dom börjar kalla mig mitt nya namn :3 Bara vet inte hur jag ska föra fram det. Men ska försöka,  som Hera sa ska testa att bara säga som det jag skrev här. 

Tack för alla svar~

Annons:
Upp till toppen
Annons: