Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1646 ggr
[Littlepig]
2015-10-28 22:46

Dina fobier?

Hejsan Jag är lite nyfiken på era fobier (alla har ju inte såklart). Alltså inte något ni är rädda för eller tycker är äckligt, jag snackar om FOBIER. Jag har själv emetofobi (fobi för kräks) och trypofobi (fobi för hål). Utsätter mig i princip för vad som helst, bara jag slipper se något av det. Eller uppleva de för den delen. Vad har ni för fobier?

Annons:
Frida B
2015-10-28 22:54
#1

Har också emetofobi, som jag går hos psykolog för. Den ******* fobin har tagit över mitt liv och lett mig in i en depression… (Enligt psykologen då…) Dumma fobi.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lollynonna
2015-10-28 23:10
#2

Jag har väldigt extrema fobier för döda djur, och sprutor. Det har gått så långt att om jag måste ta sprutor vill jag hellre sövas med gas än att vara vaken under tiden.. Jag är fullkomligt livrädd för sprutor. Hyperventilerar och gråter om jag Ser ett dött djur,samma med sprutor. Therese Lindgrens video (den med fobi för sprutor) då hon tryckte in nålen i tungan spydde jag nästan och fick ont i huvudet och mådde illa! .-. 😁

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Rheen
2015-10-29 07:15
#3

Trypofobi. *Blörk* Jag lider inte av den lika mycket som många andra gör, men efter en dröm jag haft om ett sådant mönster, så mådde jag hur dåligt som helst och gick och tänkte på det varje dag. Får fortfarande rysningar när jag ser eller får upp en bild i huvudet på sådana där 'hål', haha.

~ Rheen.

Mysan_
2015-10-29 08:43
#4

Har fobi för att kräkas/folk som kräks, döden, flyga flygplan (det är nog den värsta, börjar hyperventilera, skaka och får panik så fort planet skakar lite eller när man ska starta, och jag blir ännu obekvämare om jag inte får sitta vid fönsterplats) och lite för fiskmåsar men den har jag nästan kommit över helt.

[Lollo 97]
2015-10-29 11:20
#5

Har en fobi men kommer inte riktigt ihåg vad den hette (Den är typ som social fobi fast en lite lättare form).

Den har satt stopp för mycket i mitt liv. Jag vågar inte vara med på aktiviteter, göra muntliga redovisningar, bada bland folk osv. Det är så illa att det är plågsamt psykiskt, får sjuk ångest inför muntliga redovisningar så att jag typ gråter innan :/

Usagi_
2015-10-29 12:50
#6

Så fobier och rädslor är helt olika? Jag har alltid varit rädd för sprutor, men vet inte om det är en fobi eller rädsla.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Annons:
[ThisIsWheels]
2015-10-29 16:43
#7

Jag har haft så många fobier: sprutor, getingar, kräk och spindlar (bland annat).  Men jag har kommit över alla förutom kräk och jag har tyvärr även fått fobi för mörker. När jag pratar om min kräkfobi så menar jag inte att kräkas själv, utan när andra gör det 🤮

[Lindis123]
2015-10-29 16:59
#8

Flygplan och att flyga.Det är min största fobi,jag gråter,skakar och spyr om jag sätter mig i ett flygplan.

Frida B
2015-10-30 18:32
#9

#6 helt olika. Fobi är någonting som påverkar din vardag. Exempelvis, jag kan inte gå ut på stan utan ångest i kroppen. Och glöm sådana ställen som krogar, nattklubbar, dagis vintertid osv. Har oerhört svårt att ens läsa denna tråden för det är svårt att läsa ordet. Jag har inte kunnat säga det på 1 år, för blir svimfärdig. Av att bara höra ordet lixom. Till exempel.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smellcaramell
2015-10-30 21:15
#10

grodor, skriker så fort jag ser en groda/padda, kan inte röra mig och skakar.. när jag var liten hade jag inga problem med grodor men sedan vi köpte en stuga där det bor hur mycket grodor som helst som inte har mycket till hjärna och hoppar in under fötterna på en har jag blivit livrädd, är mindre rädd för ormar än jag är för grodor och då är jag ändå en människa som typ hatar ormar.. en orm kan jag iallafall flytta på med en tång eller nåt, en groda skulle jag aldrig peta på med en 3 meter lång pinne ens..

[Littlepig]
2015-11-02 15:29
#11

#6 Ja det stämmer. Fobier och rädslor är inte samma sak då rädslor bara gör att man enbart blir rädd medan fobier nästan kan räknas till ett handikapp då man påverkas så mycket att man undviker det man har fobi för/får panikattacker om man utsätts osv. Blir du så rädd att du har panik dagen innan du ska ta spruta/gråter & får panik innan du ska ta den kan du ha fobi. Även om du undviker sjukhusprogram där sprutor kan visas.

lollynonna
2015-11-02 15:31
#12

Jag har stark rädsla för bollar och malar också,dock är det inga fobier:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: